ΚΥΡΙΑΚΗ Δ΄ ΝΗΣΤΕΙΩΝ
(Μρ. 9, 17-31)
Πονηρὸ δαιμόνιο «ἄλαλον καὶ κωφὸν» εἶχε εἰσέλθει στὸν νεανία καὶ τὸν βασάνιζε. Ὁ πατέρας τοῦ παιδιοῦ τὸ ἔφερε πρὸς θεραπεία, ὅμως οἱ ἐννέα μαθητὲς τοῦ Χριστοῦ ἀπέτυχαν νὰ ἐκδιώξουν τὸ δαιμόνιο. Ὁ Χριστός, κατερχόμενος ἀπὸ τὸ ὄρος Θαβὼρ μὲ τοὺς ἄλλους τρεῖς μαθητές, πληροφορεῖται τὸ περιστατικὸ καὶ ζητᾶ νὰ τοῦ φέρουν τὸν νεανία. Ἀφοῦ ἐπετίμησε τὴν ἀπιστία τῶν ἀνθρώπων: «ὦ γενεὰ ἄπιστος», φώναξε, ἡ ὁποία ἀπιστία ἐμπόδιζε τὴ θεραπεία τοῦ δαιμονισμένου παιδιοῦ, στράφηκε στὸν ταλαίπωρο πατέρα τοῦ παιδιοῦ καὶ τοῦ ἐπεσήμανε τὴν ἀνάγκη ἰσχυρῆς πίστης: «ὁ δὲ Ἰησοῦς εἶπεν αὐτῷ τὸ εἰ δύνασαι πιστεῦσαι, πάντα δυνατὰ τῷ πιστεύοντι». Τότε ὁ πατέρας φώναξε δυνατά, ὁμολογῶντας τὴν πίστη του, ἀλλὰ καὶ τὴν ἀδυναμία του πρὸς τὴν τελειότητα: «πιστεύω, κύριε», τοῦ λέει, βοήθησέ με ὅμως νὰ πιστεύσω βαθύτερα καὶ τελειότερα. Τελικὰ ὁ φιλάνθρωπος Χριστὸς λυτρώνει τὸν νεανία ἀπὸ τὴν ἐξουσία τοῦ δαιμονίου.
Ὁ πατέρας τοῦ νεανία, πολὺ ὀρθὰ καὶ συνετὰ προσέρχεται, προσπίπτει καὶ παρακαλεῖ τὸν Χριστὸ νὰ ἐλεήσει τὸν υἱό του. Ὁ Κύριος ὅμως, ὁ ὁποῖος βλέπει πέρα ἀπὸ τὰ φαινόμενα, ἐντοπίζει τὴν ἀδύναμη πίστη του. Αὐτὴ ἦταν ἡ αἰτία ποὺ οἱ μαθητὲς δὲν μπόρεσαν νὰ θεραπεύσουν τὸ παιδί του. Σὲ ἄλλες περιπτώσεις, ὅταν οἱ προσερχόμενοι εἶχαν ἰσχυρὴ πίστη, τοὺς θεράπευσαν. Γι᾽ αὐτὸ καὶ ἔλεγαν: «Κύριε, καὶ τὰ δαιμόνια ἡμῖν ὑποτάσσεται ἐν τῷ ὀνόματί σου». Σὲ τελικὴ ἀνάλυση, μόνο ἡ πίστη κατορθώνει τὰ πάντα. Ἔτσι ὁ ἑκατόνταρχος πετυχαίνει τὴ θεραπεία τοῦ υἱοῦ του, ἡ αἱμορροοῦσα γυναίκα λυτρώνεται ἀπὸ τὸ πάθος της καὶ ἡ Χαναναία παίρνει πίσω τὴ θυγατέρα της θεραπευμένη ἀπὸ τὴν τυραννία τοῦ δαίμονα. Αὐτὸς εἶναι ὁ λόγος ποὺ ὁ Χριστὸς χαρακτηρίζει ὡς ἄπιστη ἐκείνη τὴ γενεά, ἀφοῦ τόσο ὁ πατέρας τοῦ παιδιοῦ, ὅσο καὶ οἱ ὑπόλοιποι σύγχρονοί του δὲν εἶχαν ἀτράντακτη πίστη.
Μετὰ τὴ θεραπεία τοῦ νεανία, οἱ δώδεκα ζήτησαν ἀπὸ τὸν Χριστὸ «κατ᾽ ἰδίαν» νὰ τοὺς πεῖ τὸν λόγο ποὺ αὐτοὶ ἀπέτυχαν νὰ ἐκδιώξουν τὸν δαίμονα. Ὁ Κύριος τότε ἀποφεύγει νὰ ἀναφερθεῖ στὴν ἀσθενῆ πίστη τοῦ πατέρα, ἀφενὸς γιὰ νὰ μὴν σπρώξει στὴν ὑπερηφάνεια τοὺς μαθητὲς καὶ ἀφετέρου γιὰ νὰ τοὺς διεγείρει πρὸς θερμότερη πίστη. Γι᾽ αὐτὸ καὶ ἐνεργῶντας παιδαγωγικὰ λέει ὅτι ἡ ἀδυναμία ὀφειλόταν στὴ δική τους ἀπιστία. Ζητᾶ λοιπὸν ὁ Χριστὸς νὰ ἑλκύσει τοὺς Ἀποστόλους του σὲ μεγαλύτερα πνευματικὰ ὕψη καὶ στὴν τελειότητα τῆς Βασιλείας του. Ἂν ἡ πίστη, ὡς κόκκος σινάπεως, δύναται τόσα πολλά, δηλαδὴ τὴ μετακίνηση ἀκόμα καὶ βουνῶν, πόσα περισσότερα μπορεῖ νὰ πετύχει ἕνας, ὁ ὁποῖος χειραγωγεῖται ἀπὸ τὸν ἴδιο τὸν Κύριο, ὅπως οἱ Ἀπόστολοι, ὥστε νὰ ὑπερβεῖ τὰ κοινὰ μέτρα καὶ νὰ γίνει τέλειος μαθητής του;
Ἔχοντας αὐτὰ ὑπόψη μας, ἂς ἀγωνιστοῦμε καὶ ἐμεῖς νὰ ἀποκτήσουμε πίστη πρὸς τὸ πάνσεπτο πρόσωπο τοῦ Κυρίου. Ἡ πίστη μας πρὸς τὸν Σωτῆρα Χριστὸ θὰ μᾶς ἐπιτρέψει τότε νὰ ἐπικρατήσουμε καὶ ἐν τέλει νὰ θεραπεύσουμε, ἀποδιώκοντας ἀπὸ μέσα μας τὰ ποικίλα πάθη, τὰ ὁποῖα δὲν ἁρμόζουν στοὺς Χριστιανούς, ὅπως τὸν ἄλογο θυμό, τὴν ἄνομη ἐπιθυμία, τὴ φιλαυτία, τὸν ἑωσφορικὸ ἐγωισμό, τὴν κακοήθεια, τὸν φθόνο, τὴν ἀδικία, τὴν ἐκμετάλλευση, τὴν ἀφιλανθρωπία, τὴν ἔριδα καὶ τὴν ἰδιοτέλεια. Ὅλα τοῦτα, ὡς ἄγρια θηρία, ὡς ἄλλοι δαίμονες, δὲν ἐκδιώκονται ἀπὸ τοὺς ἀνθρώπους παρὰ μόνο μὲ ζῶσα πίστη, θερμὴ προσευχὴ καὶ ἀληθινὴ νηστεία.
Τοῦτο λοιπὸν ζητᾶ ἀπὸ ἐμᾶς ὁ φιλάνθρωπος Δεσπότης. Νὰ τὸν ἀγαπήσουμε, νὰ τὸν πιστεύσουμε, νὰ τὸν ἀκολουθήσουμε καὶ νὰ ἀγωνιστοῦμε ἔμπρακτα, μὲ προσευχὴ καὶ νηστεία, ὄχι μόνο τῶν τροφῶν, ἀλλὰ πρωτίστως τῶν παθῶν μας, τοῦ ἐγωϊσμοῦ καὶ τῆς ἀφιλανθρωπίας, ἐναντίον δηλαδὴ τοῦ παλαιοῦ μας ἑαυτοῦ, κατὰ πῶς λένε οἱ Πατέρες, ὥστε τελικὰ νὰ ἑλκύσουμε τὴ Χάρη του.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου