ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΧΡΙΣΤΟΥ ΓΕΝΝΗΣΙΝ
(Μθ. 2, 13-23)
Ὅλα ὅσα ἀφοροῦν τὸν Δεσπότη Χριστὸ εἶναι θαυμαστὰ καὶ παράδοξα καὶ καταδεικνύουν τὴν ἰσχύ του. Μὲ μόνο τὸν λόγο καὶ τὴ θέλησή του δημιούργησε τὰ πάντα ἐκ τοῦ μὴ ὄντος, τὸν οὐρανὸ καὶ τὴ γῆ καὶ ὅλα ὅσα περιέχονται στὴ συμπαντικὴ πραγματικότητα. Ἀπὸ τοὺς φωτόμορφους ἀγγέλους, τὶς ἄυλες πνευματικὲς δυνάμεις, τὸν ἐντυπωσιακὸ ὑλικὸ κόσμο τῶν πλανητῶν καὶ τῶν ἀστέρων, τὸν κατ’ εἰκόνα καὶ καθ’ ὁμοίωσιν αὐτοῦ ἄνθρωπο, τὰ πλήθη τῶν πετεινῶν, τῶν ἐναλίων καὶ τῶν χερσαίων πλασμάτων, μέχρι τὰ ταπεινὰ καὶ ἐφήμερα ἄνθη, τὰ πάντα λαμβάνουν τὸ εἶναι τους καὶ διακρατοῦνται στὴν ὕπαρξη, χάρη στὴ δύναμη καὶ σοφία τοῦ Κτίστη. Ὅλα τοῦτα δὲν κάνουν τίποτε ἄλλο ἀπὸ τοῦ νὰ διαλαλοῦν τὴν ἰσχὺ καὶ τὸ μεγαλεῖο του Θεοῦ.
Τὸ πλέον θαυμαστὸ ὅμως, τὸ ἄγνωστο καὶ κεκρυμμένο μυστήριο μυστηρίων, εἶναι ἡ Ἐνανθρώπηση τοῦ ἴδιου τοῦ Θεοῦ. Αὐτὴ εἶναι παράδοξη διότι συντελεῖται μὲ τέτοιο τρόπο ποὺ οἱ νόμοι τῆς φύσεως νικῶνται. Ὁ Λόγος τοῦ Θεοῦ συλλαμβάνεται στὴν ἄσπιλη καὶ παρθενικὴ γαστέρα τῆς Παναγίας, τὴν ὁποία τὸ Ἅγιο Πνεῦμα πλάττει σὲ ναὸ τοῦ Ὑψίστου Θεοῦ. Ἡ ταπεινὴ κόρη Μαριὰμ γίνεται μητέρα τοῦ Υἱοῦ τοῦ Θεοῦ καὶ ἡ παρθενία της φυλάττεται καὶ ἡ ἀφθαρσία της οὐδόλως παραβλάπτεται. Ἡ ἀλόχευτος γαστὴρ της τίκτει χωρὶς νὰ προηγηθεῖ μίξη μετ’ ἀνδρός. Ὁ Θεὸς ταπεινώνεται, κενώνοντας τὸν ἑαυτό του καὶ οἰκονομῶντας τὸ μυστήριο τῆς σωτηρίας τῶν ἀνθρώπων. Ἡ Ἐνανθρώπηση εἶναι ἡ γέννηση τοῦ Υἱοῦ τοῦ Θεοῦ ἐκ παρθένου καὶ ἡ ἐπιδημία του ἐπὶ τῆς γῆς. Ὁ ὑπερφυὴς τόκος, ὁ ὁποῖος παραμένει ἀνερμήνευτο μυστήριο, δὲν ἐλάττωσε τὴ θεότητα τοῦ Χριστοῦ οὔτε καὶ ἀλλοίωσε τὴν ἄκτιστό του φύση οὔτε μείωσε τὴ θεϊκή του δύναμη οὔτε χώρισε τὸν Υἱὸ ἀπὸ τὴν ὑπόλοιπη Τριάδα. Ἀντ’ αὐτοῦ ὅμως ἡ γέννηση σχημάτισε σὲ κτιστὴ μορφὴ τὸν κτίστη τῶν ἁπάντων καὶ ἡ σάρκωση εἶχε ὡς ἀποτέλεσμα ὁ κόσμος νὰ χωρέσει τὸν ἀχώρητο. Ὁ ἄναρχος ἄρχεται, χωρὶς ἡ Τριάδα νὰ ὑποστεῖ ἀλλοίωση. Ὁ Υἱὸς ἑνώνεται ἀσύγχυτα μὲ τὴν ἀνθρώπινη σάρκα καὶ παραμένοντας Υἱὸς τοῦ Θεοῦ γίνεται καὶ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου. Ὁ Ἐνανθρωπήσας Θεὸς γίνεται κατὰ πάντα ὅμοιος μὲ ἐμᾶς, πλὴν ἁμαρτίας, γιὰ νὰ λύσει τὴν κατάρα καὶ νὰ μᾶς ἐλευθερώσει ἀπὸ τὴν ἁμαρτία καὶ τὸν θάνατο. Ὁ σαρκωθεὶς Θεὸς νέκρωσε τὸν θάνατο διὰ τοῦ τάφου του καὶ προσέφερε στὴν ἀνθρώπινη φύση δόξα μέσα ἀπὸ τὴ δική του ἀτιμία.
Ὁ Δεσπότης Χριστὸς ἀποτελεῖ τὸν δεύτερο Ἀδάμ, διότι καὶ ὁ πρῶτος Ἀδὰμ ἦταν τύπος, κατὰ σάρκα, τοῦ Χριστοῦ. Ὁ δοῦλος, δηλαδὴ ὁ Ἀδάμ, ἦταν ἀρχὴ τῆς ἀνθρώπινης φύσης, ὁ Δεσπότης ἀρχὴ τῆς ἀτελεύτητης ζωῆς. Τὸν Ἀδὰμ πλαστούργησαν οἱ χεῖρες τοῦ Θεοῦ, ὁ Υἱὸς σαρκώθηκε μὲ τὸν τρόπο ποὺ μόνο αὐτὸς γνωρίζει. Ὁ Ἀδὰμ ἔγινε κατ’ εἰκόνα Θεοῦ, ἐνῷ ὁ Χριστὸς εἶναι ἡ ἄκτιστη εἰκόνα τοῦ Θεοῦ. Ὁ Ἀδὰμ ἐμψυχώθηκε διὰ τοῦ θείου ἐμφυσήματος, ὁ Δεσπότης ἐμφανίστηκε ὑπὸ μορφὴ δούλου. Ὁ Ἀδὰμ εἶχε ὡς ἐνδιαίτημα τὸν παράδεισο καὶ ὁ Δεσπότης τὸν οὐρανὸ ὡς θρόνο. Ὁ Ἀδὰμ ἦταν ἡ κορωνίδα τῆς κτίσεως, ὅμως ὁ Χριστὸς εἶναι ἡ κεφαλὴ τῆς Ἐκκλησίας. Ὁ Ἀδὰμ πῆρε καὶ ἔφαγε ἀπὸ τὸν ἀπαγορευμένο καρπὸ καὶ εἰσήγαγε στὸν κόσμο τὸν θάνατο. Ὁ Δεσπότης Χριστὸς ἅπλωσε τὰ χέρια του στὸν Σταυρὸ καὶ λύτρωσε τὸν κόσμο. Ὁ Ἀδὰμ παρακούοντας τὴν ἐντολὴ τοῦ Θεοῦ ἐκπίπτει τῆς δόξας τοῦ παραδείσου, παρασύροντας στὴ φθορὰ ὅλο τὸ ἀνθρώπινο γένος. Ὁ Ἐνανθρωπήσας Υἱός, ὑπακούοντας στὸν Πατέρα, γίνεται τὸ ἀρχέτυπο καὶ ἡ νέα μήτρα τῆς ἀνθρωπότητας γιὰ τὴν καινὴ ζωὴ καὶ τὴν ἐπαναγωγὴ τῶν πάντων στὴν ἀρχική τους δόξα.
Ὁ Δεσπότης Χριστὸς ἐξ οὐρανῶν ἐπεδήμησε στὴ γῆ καὶ σαρκωθεὶς ἐξ ἀπειράνδρου κόρης προσέφερε στὸν κόσμο τὴ σωτηρία. Τοῦτο εἶναι ἀφορμὴ πανηγύρεως. Τοῦτο ἀποτελεῖ τὴν ὀμορφιὰ τῆς Ἐκκλησίας, τοῦτο φαιδρύνει τὴ ζωή μας, τοῦτο μεταβάλλει τὸ λυπηρὸ τῆς ἐπιμόχθου ζωῆς εἰς ἡδονὴ ἄφατο. Τοῦτο σημαίνει τὴν ἀνατολὴ τῆς ζωῆς, τοῦτο εἶναι χαρᾶς πνευματικῆς γεώργιο. Τέτοιες ὀφείλουν νὰ εἶναι οἱ δικές μας, οἱ χριστιανικὲς πανηγύρεις, θεῖες καὶ παράδοξες. Τοιουτοτρόπως γίνονται ὄντως πηγὲς καὶ θησαυροὶ σωτηρίας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου