ΚΥΡΙΑΚΗ ΠΡΟ ΧΡΙΣΤΟΥ ΓΕΝΝΗΣΕΩΣ 20-12-2015
Ἡ γέννηση τοῦ Χριστοῦ εἶναι γεγονὸς χαρᾶς καὶ εὐφροσύνης, δοθέντος πὼς τὸ φῶς τοῦ Θεοῦ διαλύει τὸ σκότάδι τῆς αἰχμαλωσίας στὴν ἁμαρτία, τὴ φθορὰ καὶ τὸν θάνατο. Ὁ ἀμήτωρ ἐκ Πατρὸς γίνεται ἀπάτωρ ἐκ μητρός, ὁ ἄχρονος Υἱὸς τοῦ Θεοῦ ἄρχεται ὡς υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου, μὲ τὴν ὑπερφυσική γέννησή Του. Ἔρχεται ὁ Θεός στὴ γῆ, γινόμενος ἄνθρωπος, γιὰ νὰ μᾶς ἐπαναγάγει στὸν Θεὸ καὶ νὰ μᾶς προσφέρει τὴν κατὰ χάρη θέωση. Ὅπως στὸ πρόσωπο τοῦ προπάτορα Ἀδὰμ ὑπέστη ἔκπτωση ὅλη ἡ ἀνθρωπότητα, ἔτσι καὶ τώρα μὲ τὴν Ἐνανθρώπηση ὅλη ἡ ἀνθρωπότητα -στὸ πρόσωπο τοῦ νέου Ἀδάμ- ἐπανέρχεται στὸ ἀρχαῖο καὶ προπτωτικό της κάλλος.
Ἡ κατὰ χάρη θέωση τοῦ ἀνθρώπου, ὅμως, δὲν προσφέρεται ἀναγκαστικά ἀπὸ τὸν Θεὸ οὔτε καὶ ἀπροϋπόθετα. Ἀπαιτεῖται ἡ συγκατάβαση τοῦ ἀνθρώπου. Δηλαδὴ ὁ Θεὸς ἐνανθρωπήζει προσφέροντας ἐν δυνάμει τὴ θέωση τοῦ ἀνθρώπου, ὁ δὲ ἄνθρωπος ὀφείλει νὰ ἀνταποκριθεῖ σὲ αὐτή, ἀκολουθῶντας τὸν Χριστό. Καὶ αὐτὸ γίνεται μὲ τὴν τήρηση τῶν ἐντολῶν καὶ τὴν ἄρση τοῦ προσωπικοῦ του σταυροῦ. Χαρακτηριστικὰ ὁ Γρηγόριος ὁ θεολόγος μιλᾶ γιὰ τὴν ἀνάγκη τῆς καλῆς ἀντιστροφῆς δηλ. ὅπως ἐξ ἀρχῆς ὁ Ἀδὰμ γεύτηκε τὴν ἡδονὴ τῆς παράβασης καὶ τοῦ ἰδίου θελήματος, ὁδηγῶντας τὴν ἀνθρωπότητα στὴν ἀπομάκρυνση ἀπὸ τὸν Θεό, τώρα πρέπει νὰ ἀντιστραφοῦν τὰ πράγματα καὶ ὡς ἀφετηρία νὰ τεθεῖ ἡ ἐπιλογὴ τῶν λυπηρῶν, ὥστε νὰ φτάσει κανεὶς στὴν ἀπόλαυση τῆς κοινωνίας μὲ τὸν Θεό. Τὰ λυπηρὰ εἶναι ἡ σταυρικὴ πορεία ταῆς χριστιανικῆς ζωῆς καὶ ἡ συνειδητὴ τήρηση τῶν ἐντολῶν τοῦ Χριστοῦ.
Αὐτὸς ἀκριβῶς εἶναι ὁ λόγος ποὺ ἡ γέννηση τοῦ Χριστοῦ δὲν πρέπει νὰ γιορτάζεται μὲ λανθασμένο τρόπο, ἀλλὰ ὅπως ἁρμόζει σὲ ἀγωνιστὲς τῶν ἐντολῶν τοῦ Θεοῦ. Συνεπῶς ἂς μὴν περιορίσουμε τὸ νόημα τῶν Χριστουγέννων καὶ τὴ δική μας συμμετοχὴ σὲ αὐτά, σὲ πράγματα ἐξωτερικά. Δηλαδὴ σὲ στολισμοὺς σπιτιῶν, δρόμων, πλατειῶν καὶ δέντρων. Σὲ γεμάτα τραπέζια φαγητοῦ καὶ ποτοῦ καὶ στὸν κατὰ κόρο χορτασμό. Σὲ χοροὺς καὶ σὲ διασκεδάσεις, τὰ ὁποῖα μάλιστα ὀργανώνονται σε βάρος κάθε πσωματικῆς και πνευματικῆς προετοιμασίας γιὰ τὴ γιορτή τοῦ μυστηρίου τῆς γέννησης τοῦ Χριστοῦ.
Δὲν εἶναι δυνατὸν ὁ σύγχρονος ἄνθρωπος νὰ οἰκειωθεῖ τὴ δωρεὰ τοῦ Ἐνανθρωπήσαντος Θεοῦ μὲ τὰ πιὸ πάνω πράγματα. Εἰσάγει στὴ ζωή του μὴ χριστιανικὲς συνήθειες καὶ ἀντικαθιστᾶ τὴν ἁπλότητα τοῦ νοήματος τῶν Χριστουγέννων μὲ περιττά καὶ ἐπικίνδυνα πνευματικά μεγέθη. Ἔτσι ὁδηγείται καὶ σὲ πλάνη θεωρῶντας ὅτι τὰ Χριστούγεννα εἶναι τούτη ἀκριβῶς ἡ φανταχτερὴ κατάσταση. Κατ᾽ ἐπέκταση δὲν θεωρεῖ ἀναγκαῖο νὰ καταφύγει στὴν Ἐκκλησία καὶ νὰ συμμετάσχει στὴ λατρεία τοῦ Θεοῦ. Ἀφοῦ οἱ ἀνάγκες του πληροῦνται μὲ τὴν κοσμικὴ τρυφὴ καὶ τὰ ἄφθονα φῶτα, ἡ σχέση μὲ τὴν Ἒκκλησία ἀραιώνει καὶ διαλύεται. Οἱ ξέφρενες διασκεδάσεις καὶ τὰ φαγοπότια ἦταν χαρακτηριστικὰ τῶν εἰδωλολατρῶν ἀπὸ τοὺς ὁποίους, ὅμως, μᾶς ἀπελευθέρωσε ὁ Υἱὸς τοῦ Θεοῦ. Ἄλλωστε οἱ εἰδωλολάτρες εἶχαν τὰ ἐλαφρυντικά τους, ἀφοῦ οἱ θεοί τους ἀπαιτοῦσαν τέτοιου εἴδους καταστάσεις. Ὁ δικός μας Θεός, ὁ τεχθείς Χριστός, δὲν ἀρέσκεται σὲ αὐτὰ, δὲν ἀναπαύεται στὰ κοσμικὰ φῶτα τῆς ὑλιστικῆς ζωῆς καὶ τοῦ εὐδαιμονισμοῦ. Ἀντιθέτως μᾶς ζητᾶ πιὸ οὐσιώδη πράγματα. Ἡ δική μας τρυφὴ ἀπαιτεῖ νὰ σχετιστεῖ μὲ τὴν τήρηση τοῦ νόμου Του, μὲ τὴν ἀγάπη, τὴ φιλαδελφία καὶ τὴν ἀλληλεγγύη. Ἡ σπατάλη καὶ τὸ περιττὸ τὸν κάνει νὰ στρέφει τὸ πρόσωπό του ἀπὸ τὴν ἄλλη. Ζητᾶ ἀκόμα νὰ βρεθοῦμε στούς ναούς Του, ὅπου μὲ τὴν μετοχὴ στὸ σῶμα καὶ τὸ αἷμα Του, λαμβάνουμε γεύση τοῦ μυστηρίου τῆς Ἐνανθρώπησης.
Αὐτὸς εἶναι ὁ σκοπὸς ἁγίων τῶν ἡμερῶν ποὺ ἔρχονται, ἀλλά καὶ ὅλων ὅσων γίνονται μέσα στὴν Ἐκκλησία. Γιατί αὐτὸ κατὰ βάθος ζητάει ἡ ψυχή μας: νὰ ἑνωθεῖ μὲ τὸν Θεό, νὰ ἑνωθεῖ ἀπὸ ἐδῶ διὰ τῆς πίστεως, διὰ τῶν ἔργων, νὰ ἑνωθεῖ ἐν μυστηρίω. Νὰ γεννηθεῖ μέσα μας ὁ Χριστός, νὰ ζήσει κανεὶς ἐν Χριστῷ, νὰ ζήσει ἐν αὐτῶ ὁ Χριστός, νὰ φύγει ἂπ΄ αὐτὸν τὸν κόσμο μὲ τὸν Χριστὸ καὶ νὰ ζήσει αἰώνια μὲ τὸν Χριστό. Ἀμήν.-
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου