ΚΥΡΙΑΚΗ ΠΡΟ ΤΗΣ ΧΡΙΣΤΟΥ ΓΕΝΝΗΣΕΩΣ
(Μθ. 1, 1-25)
«Χριστὸς γεννᾶται, δοξάσατε˙ Χριστὸς ἐξ οὐρανῶν, ἀπαντήσατε˙ Χριστὸς ἐπὶ γῆς, ὑψώθητε»
Ἡ γέννηση τοῦ Χριστοῦ εἶναι γεγονὸς χαρᾶς καὶ εὐφροσύνης, δοθέντος πὼς τὸ φῶς τοῦ Θεοῦ διαλύει τὸ σκότος τῆς δουλείας στὴν ἁμαρτία, τὴ φθορὰ καὶ τὸν θάνατο. Ὁ ἀμήτωρ ἐκ Πατρὸς γίνεται ἀπάτωρ ἐκ μητρός, ὁ ἄχρονος Υἱὸς τοῦ Θεοῦ ἄρχεται ὡς υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου, μὲ τὴν ὑπὲρ φύση γέννησή του. Ἔρχεται ὁ Υἱὸς τοῦ Θεοῦ στὴ γῆ, γινόμενος ἄνθρωπος, γιὰ νὰ μᾶς ἐπαναγάγει στὸν Θεὸ καὶ νὰ μᾶς προσφέρει τὴν κατὰ χάρη θέωση. Ὅπως στὸ πρόσωπο τοῦ προπάτορα Ἀδὰμ ὑπέστη ἔκπτωση ὅλη ἡ ἀνθρωπότητα, ἔτσι καὶ τώρα μὲ τὴν Ἐνανθρώπηση ὅλη ἡ ἀνθρωπότητα -στὸ πρόσωπο τοῦ νέου Ἀδάμ- ἐπανέρχεται στὸ ἀρχαῖο καὶ προπτωτικό της κάλλος.
(Μθ. 1, 1-25)
«Χριστὸς γεννᾶται, δοξάσατε˙ Χριστὸς ἐξ οὐρανῶν, ἀπαντήσατε˙ Χριστὸς ἐπὶ γῆς, ὑψώθητε»
Ἡ γέννηση τοῦ Χριστοῦ εἶναι γεγονὸς χαρᾶς καὶ εὐφροσύνης, δοθέντος πὼς τὸ φῶς τοῦ Θεοῦ διαλύει τὸ σκότος τῆς δουλείας στὴν ἁμαρτία, τὴ φθορὰ καὶ τὸν θάνατο. Ὁ ἀμήτωρ ἐκ Πατρὸς γίνεται ἀπάτωρ ἐκ μητρός, ὁ ἄχρονος Υἱὸς τοῦ Θεοῦ ἄρχεται ὡς υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου, μὲ τὴν ὑπὲρ φύση γέννησή του. Ἔρχεται ὁ Υἱὸς τοῦ Θεοῦ στὴ γῆ, γινόμενος ἄνθρωπος, γιὰ νὰ μᾶς ἐπαναγάγει στὸν Θεὸ καὶ νὰ μᾶς προσφέρει τὴν κατὰ χάρη θέωση. Ὅπως στὸ πρόσωπο τοῦ προπάτορα Ἀδὰμ ὑπέστη ἔκπτωση ὅλη ἡ ἀνθρωπότητα, ἔτσι καὶ τώρα μὲ τὴν Ἐνανθρώπηση ὅλη ἡ ἀνθρωπότητα -στὸ πρόσωπο τοῦ νέου Ἀδάμ- ἐπανέρχεται στὸ ἀρχαῖο καὶ προπτωτικό της κάλλος.
Ἡ κατὰ χάρη θέωση τοῦ ἀνθρώπου, ὅμως, δὲν προσφέρεται δωρεὰν ἀπὸ τὸν Θεὸ οὔτε καὶ ἀπροϋπόθετα. Ἀπαιτεῖται ἡ συγκατάβαση τοῦ ἀνθρώπου. Δηλαδὴ ὁ Θεὸς ἐνανθρωπήζει προσφέροντας ἐν δυνάμει τὴ θέωση τοῦ ἀνθρώπου, ὁ δὲ ἄνθρωπος ὀφείλει νὰ ἀνταποκριθεῖ σὲ αὐτή, ἀκολουθῶντας τὸν Χριστό. Καὶ αὐτὸ γίνεται μὲ τὴν τήρηση τῶν ἐντολῶν καὶ τὴν ἄρση τοῦ προσωπικοῦ του σταυροῦ. Χαρακτηριστικὰ ὁ Γρηγόριος ὁ θεολόγος ὁμιλεῖ γιὰ τὴν ἀνάγκη τῆς καλῆς ἀντιστροφῆς: ὅπως ἐξ ἀρχῆς ὁ Ἀδὰμ γεύτηκε τὴν ἡδονὴ τῆς παράβασης καὶ τοῦ ἰδίου θελήματος, ὁδηγῶντας τὴν ἀνθρωπότητα στὴν ἀπομάκρυνση ἀπὸ τὸν Θεό, τώρα πρέπει νὰ ἀντιστραφοῦν τὰ πράγματα καὶ ὡς ἀφετηρία νὰ τεθεῖ ἡ ἐπιλογὴ τῶν λυπηρῶν, ὥστε νὰ φτάσει κανεὶς στὴν ἡδονὴ τῆς κοινωνίας μὲ τὸν Θεό. Τὰ λυπηρὰ εἶναι ἡ σταυρικὴ πορεία τοῦ χριστιανισμοῦ καὶ ἡ συνειδητὴ τήρηση τῶν ἐντολῶν.
Αὐτὸς ἀκριβῶς εἶναι ὁ λόγος ποὺ ἡ γέννηση τοῦ Χριστοῦ δὲν πρέπει νὰ ἑορτάζεται μὲ λάθος τρόπο, ἀλλὰ κατὰ πὼς ἁρμόζει σὲ ἀγωνιστὲς τῶν ἐντολῶν τοῦ Θεοῦ. Συνεπῶς ἂς μὴν περιορίσουμε τὸ νόημα τῶν Χριστουγέννων καὶ τὴ δική μας συμμετοχὴ σὲ αὐτά, σὲ πράγματα ἐξωτερικά. Δηλαδὴ σὲ στολισμοὺς σπιτιῶν, δρόμων, πλατειῶν καὶ δέντρων. Σὲ ἀκριβὰ καὶ φανταχτερὰ ροῦχα, σὲ ἀνοίκεια ἀκούσματα, κοσμικὰ καὶ ξενόφερτα, τὰ ὁποῖα δὲν ἀποδίδουν τὸ ὀρθόδοξο νόημα τῶν Χριστουγέννων. Σὲ πλούσιες τράπεζες φαγητοῦ καὶ ποτοῦ καὶ στὸν κατὰ κόρο χορτασμό. Σὲ χοροὺς καὶ σὲ διασκεδάσεις, τὰ ὁποῖα μάλιστα κατὰ παράδοξο τρόπο ὀργανώνονται τὴ νύκτα ἀκριβῶς τῆς παραμονῆς τοῦ μυστηρίου τῆς γέννησης τοῦ Υἱοῦ τοῦ Θεοῦ.
Δὲν εἶναι δυνατὸν νὰ οἰκειωθοῦμε τὴ δωρεὰ τοῦ Ἐνανθρωπήσαντος Θεοῦ μὲ τὰ πιὸ πάνω πράγματα. Εἰσάγουμε στὴ ζωή μας μὴ χριστιανικὲς συνήθειες καὶ ἀντικαθιστοῦμε τὴν ἁπλότητα τοῦ νοήματος τῶν Χριστουγέννων μὲ ἀχρείαστα καὶ πνευματικῶς ἐπικίνδυνα πράγματα. Ἐκτὸς αὐτοῦ ὁδηγούμαστε καὶ σὲ πλάνη θεωρῶντας ὅτι τὰ Χριστούγεννα εἶναι τούτη ἀκριβῶς ἡ φανταχτερὴ κατάσταση. Κατ᾽ ἐπέκταση δὲν θεωροῦμε ἀναγκαῖο νὰ καταφύγουμε στὴν Ἐκκλησία καὶ νὰ συμμετάσχουμε στὴ λατρεία τοῦ Θεοῦ. Ἀφοῦ οἱ ἀνάγκες μας πληροῦνται μὲ τὴν κοσμικὴ τρυφὴ καὶ τὰ ἄφθονα φῶτα, τί νὰ τὴν κάνουμε τὴν Ἐκκλησία; Οἱ πανηγύρεις, τὰ φαγοπότια καὶ οἱ στολισμοὶ ἦταν χαρακτηριστικὰ τῶν εἰδωλολατρῶν ἀπὸ τοὺς ὁποίους, ὅμως, μᾶς λύτρωσε καὶ μᾶς ἀπελευθέρωσε ὁ Υἱὸς τοῦ Θεοῦ. Στὸ κάτω κάτω οἱ εἰδωλολάτρες εἶχαν τὰ ἐλαφρυντικά τους, ἀφοῦ οἱ θεοί τους ἀπαιτοῦσαν τέτοιου εἴδους λατρεία, ἐμεῖς, ὅμως, παραμένουμε ἀναπολόγητοι, ὅταν γνωρίζουμε καὶ δὲν πράττουμε.
Ὁ δικός μας Θεός, ὁ ταπεινὸς Ἰησοῦς, δὲν ἀρέσκεται σὲ αὐτὰ καὶ οὔτε ἀναπαύεται στοὺς πολλοὺς θορύβους καὶ τὰ κοσμικὰ φῶτα. Ἀντιθέτως μᾶς ζητᾶ ἄλλα πράγματα, πιὸ ἁπλὰ καὶ πιὸ συνεπῆ μὲ τὴν ὑπόσχεσή του νὰ μᾶς κάνει κατὰ χάρη θεούς. Ἡ δική μας τρυφὴ ἀπαιτεῖ νὰ σχετιστεῖ μὲ τὴν τήρηση τοῦ νόμου του, μὲ τὴν ἁπλότητα, τὴ φιλαδελφία καὶ τὴν ἐλεημοσύνη. Ἡ σπατάλη καὶ τὸ περιττὸ τὸν κάνει νὰ στρέφει τὸ πρόσωπό του ἀπὸ τὴν ἄλλη. Ζητᾶ ἀκόμα νὰ βρεθοῦμε στὸν ναό του, ὅπου μὲ τοὺς κατανυκτικοὺς ὕμνους, τὰ ἁγιογραφικὰ ἀναγνώσματα, τὴ μετοχὴ στὸ σῶμα καὶ τὸ αἷμα του, θὰ τρυφήσουμε πραγματικά, λαμβάνοντας γεύση τοῦ μυστηρίου τῆς Ἐνανθρώπησης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου