ΚΥΡΙΑΚΗ ΠΡΟ ΤΩΝ ΦΩΤΩΝ
Απόστολος: Β΄ Τιμ. δ΄ 5-8
Ευαγγέλιον: Μαρκ. α΄ 1-8
5 Ιανουαρίου 2025
Ο άγιος Γρηγόριος αρχιεπίσκοπος Θεσσαλονίκης αναφέρει ότι ο Ιωάννης ο Βαπτιστής ζούσε στην έρημο από την παιδική του ηλικία επειδή δεν ήταν άξιός του ο κόσμος, ζώντας βίο αφρόντιστο και λιτό. Ζούσε και έβλεπε μόνο τον Θεό έως την ημέρα της αποστολής του προς τον Ισραήλ. Το χέρι του Θεού του δυναμώνει το πνεύμα, έχοντας όλες του τις δυνάμεις συγκεντρωμένες σε ότι είχε για κείνον ορίσει το άγιο θέλημα Του.
Στην έρημο, λοιπόν, ασκήτευε, φορούσε ένδυμα από τρίχες καμήλας και η τροφή του αποτελείτο από ακρίδες και άγριο μέλι. Το σχέδιο του Θεού όμως ήταν άλλο. Έπρεπε να κηρύξει, να ανοίξει τον δρόμο για τον Μεσσία, να βαπτίσει, και να «δείξει» στους ανθρώπους τον Υιό του Θεού. Έτσι, «ἐγένετο Ἰωάννης βαπτίζων ἐν τῇ ἐρήμῳ καὶ κηρύσσων βάπτισμα μετανοίας εἰς ἄφεσιν ἁμαρτιῶν ( Μαρκ. 1,4 ). Η ασκητική του μορφή, ο δυνατός και προφητικός του λόγος, η εμφάνισή του και η αγία του ζωή ήταν ένα κήρυγμα μετανοίας, γι’ αυτό και η φήμη του διαδόθηκε σε όλη χώρα προσελκύοντας πλήθη λαού.
Το κήρυγμά του δεν απευθύνεται αποκλειστικά στους Ιουδαίους· αλλά αγκαλιάζει όλον τον κόσμο. Είχε σκοπό να ανοίξει τον δρόμο για να περάσει ο Κύριος, αλλά και να επιδείξει τον Μεσσία ανάμεσα στους ψευτομεσσίες των προηγούμενων και των νεότερων γενιών. Άλλωστε αυτή ήταν, είναι σήμερα αλλά και θα είναι σε κάθε εποχή η προσπάθεια των ιεραποστόλων. Ο άγιος διδάσκει και σε εμάς, που ασχολούμαστε με το έργο του Ευαγγελισμού, ότι το έργο δεν είναι δικό μας αλλά του Θεού και Αυτόν είναι ανάγκη να αγαπούν οι ευαγγελιζόμενοι, με Αυτόν να συνδέονται, Αυτόν τα πιστεύουν και να εμπιστεύονται.
Ο Ιωάννης οδήγησε τους μαθητές του κοντά στον Χριστό, και συνεχίζει διακριτικά το έργο του. Ελέγχει τον Ηρώδη για την ακόλαστη και φιλήδονη ζωή του, με την γυναίκα του αδελφού του που την είχε πάρει δική του. Και εξαιτίας της αυστηρής αυτής κριτικής που άσκησε προς το πρόσωπο του βασιλιά συλλαμβάνεται και φυλακίζεται. Αποκτά εχθρούς την παμπόνηρη Ηρωδιάδα και την κόρη της Σαλώμη, οι οποίες εκμεταλλευόμενες την ανθρώπινη αδυναμία του Ηρώδη καταφέρνουν να ζητήσουν και να πάρουν το κεφάλι του Αγίου «ἐπὶ πίνακι».
Ο λόγος και το έργο του ξεχωρίζουν. Καλείται να προετοιμάσει το δρόμο για τον ερχομό του Χριστού διδάσκοντας «ὁ ὀπίσω μου ἐρχόμενος, ὃς ἔμπροσθέν μου γέγονεν, οὗ ἐγὼ οὐκ εἰμὶ ἄξιος ἵνα λύσω αὐτοῦ τὸν ἱμάντα τοῦ ὑποδήματος» (Ιω.1,27). Η ταπεινοφροσύνη είναι μέσα στη ζωή του και εκφράζεται τόσο από την διδασκαλία του, όσο και από την ενέργειά του, όταν θα κληθεί αργότερα από τον Χριστό για να τον βαφτίσει. Τονίζει στους ανθρώπους την μεγάλη διαφορά του δικού του έργου σε σχέση με το έργο του Χριστού λέγοντας: « εγώ σας βάφτισα με νερό, Εκείνος θα σας βαφτίσει με το Άγιο Πνεύμα».
Και υπήρχε πράγματι μεγάλη διαφορά γιατί το δικό του βάφτισμα ήταν βάφτισμα μετανοίας ενώ του Χριστού βάφτισμα σωτηρίας. Το βάφτισμα μετανοίας προηγείται του βαφτίσματος της σωτηρίας. Το νερό του Ιωάννη καθάριζε μόνο το σώμα και συμβολίζει την εσωτερική καθαρότητα του ανθρώπου, ενώ το Άγιο πνεύμα καθαρίζει και αγιάζει την ίδια την ψυχή του ανθρώπου. Το βάφτισμα αυτό ο Ιησούς θα το προσφέρει σε όλους τους ανθρώπους που θα μπορέσουν να βρουν μέσα από την μετάνοια το δρόμο της επιστροφής που οδηγεί στη σωτηρία.
Ο Ιωάννης ο βαπτιστής, δεν ήταν μόνο πρόδρομος του Χριστού, αλλά και της Εκκλησίας Του. Γεννήθηκε από στείρα γυναίκα, την Ελισάβετ, και εμείς γεννηθήκαμε από την Εκκλησία. Γεννηθήκαμε από την δική μας Εκκλησία η οποία είναι Μία, Αγία, Καθολική και Αποστολική. Αυτή η Εκκλησία κράτησε γνήσια, ανόθευτη και ακέραιη τη θεία διδασκαλία του Χριστού. Αυτή κράτησε και κρατά την Αποστολική Παράδοση, ότι κήρυξαν και ότι παρέδωσαν σε εμάς οι Απόστολοι και διέσωσαν ακέραιο οι θεοφόροι Πατέρες. Η Ορθοδοξία κρατά ασάλευτα και ανόθευτα τα δόγματα και τους κανόνες των επτά αγίων Οικουμενικών Συνόδων. Η Ορθοδοξία είναι η Εκκλησία των αγίων και καλλινίκων Μαρτύρων, των αγίων και θεοφόρων Πατέρων που κατέχει ανόθευτο και γνήσιο τον πρωταρχικό Χριστιανισμό, αμόλυντη την αγία της λατρεία, αμετάβλητη τη θεία διδασκαλία, γιατί ιδρυτής και κεφαλή της είναι ο Χριστός και ψυχή και φωτισμός της το Άγιο Πνεύμα. Όμως πρώτη αιτία, πρώτη αρχή της Εκκλησίας είναι ο Θεός Πατέρας.
Επομένως, αγαπητοί μου χωρίς καμία αμφιβολία και υπερβολή, η Ορθοδοξία αυτή είναι η αληθινή Εκκλησία. Και εμείς είμαστε Ορθόδοξοι διότι ανήκουμε σε αυτή με το βάπτισμα και την συμμετοχή μας στη Θεία Λατρεία και τα ιερά της Μυστήρια.
Και πρέπει να δοξάζουμε τον Σωτήρα μας Χριστό που μας ένταξε στην αγία του Εκκλησία. Γι’ αυτό πρέπει να μένουμε στερεοί και ακλόνητοι στην Ορθοδοξία μας, χωρίς καθόλου να επηρεαζόμαστε από γνώμες που είναι ξένες και αντίθετες προς την διδασκαλία της Εκκλησίας μας. Να αποφεύγουμε τις πλάνες, τις διδασκαλίες και γνώμες των αιρετικών παπικών, των Οικουμενιστών και προτεσταντών, των Χιλιαστών και ουνιτών.
Εμείς γεννηθήκαμε Ορθόδοξοι, ζούμε και θα πεθάνουμε Ορθόδοξοι και Ορθόδοξοι να εισέλθουμε ένδοξοι θριαμβευτές στη επουράνια βασιλεία του Χριστού.
Από την στρατευόμενη Ορθόδοξη Εκκλησία στη θριαμβεύουσα επουράνια βασιλεία.
Και αυτό θα το πετύχουμε αν ακούσουμε την φωνή του Ιωάννη να φωνάζει μέσα στην ψυχή μας : «Ἑτοιμάσατε τὴν ὁδὸν κυρίου, εὐθείας ποιεῖτε τὰς τρίβους αὐτοῦ». (Μάρ. 1, 3). Ετοιμάστε τον δρόμο για τον Κύριο, ισιώστε τα μονοπάτια να περάσει.
Αμήν
Οικονόμος Μάριος Πολυκάρπου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου