ΜΗΝΥΜΑ

ΓΙΑ ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ ΤΩΝ ΚΥΡΙΑΚΩΝ, ΕΟΡΤΩΝ ΚΑΙ ΑΓΙΩΝ ΔΕΙΤΕ ΤΙΣ ΕΤΙΚΕΤΕΣ ΑΡΙΣΤΕΡΑ

Παρασκευή 31 Ιανουαρίου 2025

 ΤΟ ΚΗΡΥΓΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ

Ἀριθμός 5

Η ΥΠΑΠΑΝΤΗ ΤΟΥ ΣΩΤΗΡΟΣ ΧΡΙΣΤΟΥ

02 Φεβρουαρίου 2025

«καί ἔδειξέ μοι Κύριος Ἰησοῦν, τόν ἱερέα τόν μέγαν». (Ζαχαρ. γ΄,1)

Ὁ Προφήτης Ζαχαρίας, ἀγαπητοί ἀδελφοί, διαλαλεῖ: «Κύριος ὁ Θεός μοῦ ἔδειξε τόν Ἰησοῦν τόν ἀρχιερέα...καί ὁ διάβολος ἵστατο ἐκ δεξιῶν Του, γιά νά ἀντιτίθεται πρός αὐτόν». Στήν Παλαιά Διαθήκη ὁ θεσμός τοῦ ἱερατείου καθιερώνεται στά χρόνια τοῦ Μωϋσῆ, ὁ ὁποῖος ὁρίζει τή φυλή τοῦ Λευί ὡς ὑπεύθυνη γιά τήν τήρηση τῶν θρησκευτικῶν καθηκόντων τοῦ λαοῦ. Ὁ Θεός ἐπιλέγει τόν Ἀαρών ἀπό τήν ἴδια φυλή καί λέγει στόν Μωϋσῆ: «θά τόν χρίσης μέ αὐτό τό λάδι καί τούς υἱούς του καί θά τούς καθαγιάσεις, ὥστε νά ἱερατεύουν εἰς ἐμέ»(Ἔξ. 30,30). Στό Λευϊτικό διαβάζουμε: «Ὁ ἱερέας θά ἐξιλεώσει τόν πιστό γιά τήν ἁμαρτία πού διέπραξε καί αὐτή θά τοῦ συγχωρεθεῖ» (5,13). Ὁ σοφός Σειράχ θά πεῖ: Νά σέβεσαι τούς ἱερεῖς.

Μή ἐγκαταλείπεις τούς λειτουργούς τοῦ Θεοῦ» (7,29-30).

Στό σημερινό ἀποστολικό ἀνάγνωσμα ὁ Ἀπόστολος Παῦλος ἀναφέρεται γιά τόν νέο Ἱερέα τόν Χριστό· ἔγινε ἱερέας ὄχι σύμφωνα μέ νόμο πού ἔχει ἐντολές, ἀλλά μέ τή δύναμη τοῦ Πατέρα καί τῆς δικῆς του καί αὐτή εἶναι δύναμη ζωῆς αἰώνιας. Καί ἡ Γραφή μαρτυρεῖ γιά τόν νέο ἱερέα τόν Χριστό: «ὅτι Σύ εἶσαι ἱερέας αἰώνιος κατά τήν τάξιν Μελχισεδέκ» (Ψαλμ. 109,4), (Ἑβρ. 7,16-17).

Ἀξιοσημείωτη εἶναι στή Παλαιά Διαθήκη ἡ ἀναφορά στό βασιλέα καί ἱερέα Μελχισεδέκ στήν Ἱερουσαλήμ καί δέν ὑπάρχει κανένα στοιχεῖο γέννησης ἤ θανάτου του, ἀκριβῶς γιά νά προτυπώσει τόν Χριστό ὡς Θεό – Μεσσία, πού Πατέρα Του ἔχει τόν ἀγέννητο, ἄχρονο Θεό, πού δέν ἔχει τέλος. Ὁ Μελχισεδέκ ὑποδέχθηκε τόν Ἀβραάμ μετά τή νίκη του ἐπί τοῦ βασιλιᾶ Ἐλάμ, τόν εὐλόγησε καί προσέφερε στό Θεό «ἄρτους καί οἶνον» (Γεν.14,18-19). Ὁ Χριστός, ὅπως καί οἱ ἱερεῖς τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης γίνεται Ἀρχιερέας γιά χάρη τῶν ἀνθρώπων γιά νά προσφέρει δῶρα καί θυσίες – τήν ἑκούσια Σταύρωσή Του γιά τήν συγχώρηση τῶν ἁμαρτιῶν τοῦ λαοῦ (Ἑβρ. 5,1).

Ἔτσι ὁ Θεάνθρωπος Κύριός μας εἶναι ὁ αἰώνιος Ἀρχιερέας - Ἱερέας «κατά τήν τάξιν Μελχισεδέκ». Αὐτός τελεῖ τόν «Μυστικό Δεῖπνο, τό μέγα Μυστήριο τῆς Θείας Εὐχαριστίας ὅπου ὁ ἄρτος καί ὁ οἶνος μεταβάλλονται σέ Σῶμα καί Αἷμα Χριστοῦ, εὐλογῶντας καί τροφοδοτῶντας μέ τήν αἰώνια τροφή τούς ἀνθρώπους. 

Αὐτή ἡ Ἱερωσύνη τοῦ Χριστοῦ ἀπό τούς Ἀποστόλους ἔφθασε μέχρι σέ ἐμᾶς. Αὐτή ἡ Ἱερωσύνη εἶναι ἡ μεγάλη δωρεά τοῦ Θεοῦ πρός τόν ἄνθρωπο.

Ὁ Ἅγιος Νικόδημος ὁ ἁγιορείτης σημειώνει: Καί ἱερατεύει νῦν ὁ βλαστήσας Χριστός ὄχι προσφέροντας κάτι, ἀλλά τῶν προσφερόντων κεφαλή, ἀφοῦ σῶμά Του ἡ ἐκκλησία καί διά ταύτης ἱερατεύει ὡς ἄνθρωπος καί δέχεται καί τά προσφερόμενα ὡς Θεός.

Ἔπαψε ἡ λευϊτική ἱερωσύνη καί ἡ εὐλογία μετέβη τῆς μείζονος ἱερωσύνης. Εἶναι ἀπροσμέτρητο τό ὕψος τῆς ἱερωσύνης καί ἀπερίγραπτη ἡ μεγάλη τιμή πού γίνεται στόν ἄνθρωπο, τόν ὁποῖο ἀξιώνει ὁ Θεός νά γίνει ἱερέας Του.

Ὁ ἱερός Χρυσόστομος ἀναφέρει: Δύο εἶναι τά κυριώτερα σημεῖα τοῦ ὑπερφυσικοῦ χαρακτήρα τῆς Ἱερωσύνης: Τέλεση Θείας Εὐχαριστίας ἀπό τούς ἱερεῖς καί ἡ χορογηθεῖσα σέ αὐτούς ἐξουσία τοῦ «δεσμεῖν καί λύειν» τάς ἁμαρτίας τῶν ἀνθρώπων. Καί οἱ δύο αὐτές δωρεές τοῦ Θεοῦ ἐκχωρήθηκαν μόνο στούς ἀνθρώπους, τούς ὁποίους ἡ Χάρη κατέστησε λειτουργούς τοῦ Χριστοῦ. Τί εἶναι ἱερωσύνη; Ἡ θυσία ἑνός ἀνθρώπου πού προστίθεται στή θυσία τοῦ Χριστοῦ... Τό χάρισμα τῆς ὑπομονῆς καί τῆς καρτερικότητας πού πρέπει νά διακρίνει τούς ἱερεῖς εἶναι ἀπαίτηση τοῦ Θεοῦ.

Ὁ Μέγας Βασίλειος παρατηρεῖ: Ἡ ἀληθινή ἱερωσύνη τοῦ Χριστοῦ εἶναι μόνο στήν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία. Οἱ σχισματικοί καί οἱ αἱρετικοί δέν ἔχουν ἱερωσύνη, ἀφοῦ ἔφυγαν ἀπό τήν Ἐκκλησία δέν ἔχουν πιά τήν χάρη τοῦ Ἁγίου Πνεύματος.

Ὁ Ἅγιος Νεκτάριος διδάσκει: Ἡ ἱερωσύνη εἶναι ὑψηλό ὑπούργημα πρῶτα ἐξαιτίας τῆς ἱερῆς της ἀρχῆς καί ὕστερα χάριν τοῦ ἔργου τῆς ἀποστολῆς της. Ἡ ἱερωσύνη σκοπό ἔχει νά ἁγιάσει καί νά σώσει ὅλη τήν ἀνθρωπότητα διά τῆς θυσίας τοῦ Σωτῆρος. 

Ὁ Ἅγιος Σωφρόνιος τοῦ Ἔσσεξ ὑπογραμμίζει: Ὁ ἱερέας πρέπει νά ἔχει τήν συνείδηση τοῦ Χριστοῦ, τοῦ ἀναβαίνοντος εἰς τόν Γολγοθᾶ διά τήν σωτηρίαν ὅλου τοῦ κόσμου.

Ὁ Ἅγιος Παΐσιος σεβόταν πολύ τούς ἱερεῖς. Ὅταν πήγαιναν στό κελί του ἀμέσως σηκωνόταν ἐπάνω, ἔκανε μετάνοια καί φύλαγε τό χέρι τους κάι ἔλεγε χαρακτηριστικά: Ὁ κληρικός εἶναι παράδειγμα μέσα στήν κοινωνία. Ἀπό τήν Ἐκκλησία πηγαίνουμε στούς λειτουργούς τῶν μυστηρίων της, ἀφοῦ ψυχή ἡ Ἐκκλησία ἔχει τό ἱερατεῖο της, ὡς νοῦ τό θυσιαστήριο καί ὡς σῶμα της τό ναό.

Χριστιανοί μου,

στή Παλαιά Διαθήκη, στό βιβλίο τῶν Ἀριθμῶν (6,22-27) διαβάζουμε τό πῶς θέλει ὁ Κύριος τήν ἱερατική εὐλογία: Λάλησε Ἀαρών πρός τούς ἱερεῖς καί πές τους ὅτι μέ αὐτό τό τρόπο θά εὐλογεῖτε τόν λαό λέγοντες «εἴθε νά σέ εὐλογήσει καί νά σέ διαφυλάξει ὁ Κύριος». Εἴθε νά φανερώσει εἰς σέ τό πρόσωπό Του καί νά σέ ἐλεήσει». «Εἴθε νά στρέφει εὐμενές καί στοργικό τό πρόσωπό Του ὁ Κύριος πρός σέ καί νά σοῦ δώσει εἰρήνη». «Κατ’ αὐτό τόν τρόπο θά θέσουν οἱ ἱερεῖς τό ὄνομά μου στίς εὐλογίες τους πρός τόν λαό. Ἐγώ δέ ὁ Κύριος θά εὐλογήσω αὐτόν.

Γονεῖς. Νά τό θεωρήσετε μεγάλη τιμή καί δόξα καί εὐλογία Θεοῦ γιά τήν Οἰκογένειά σας τό νά δώσετε ἕνα παιδί στήν Ἐκκλησία γιά νά γίνη ἱερέας. Μή τό ἐμποδίσετε, ὅταν τό παιδί σας ἐκδηλώσει ἕνα τέτοιο ἱερό πόθο. Νεαροί εὐέλπιδες, σεῖς πού ἐκολάπτεσθε γιά νά δεχθεῖτε τή χάρη τῆς ἁγίας ἱερωσύνης, ὁ Μέγας Ἀρχιερεύς, ὁ Χριστός σᾶς θέλει ἁγνούς καί καθαρούς στό ἱερό θυσιαστήριό Του.

Αὐτό ἀπαιτεῖ καί ὁ λαός, μαζί μέ τά πτυχία σας, θέλει καί τήν ἁγιότητα στή ζωή σας. Ἐσεῖς εἶσθε ἡ ἐλπίδα καί τό αὐριανό μέλλον τῆς δοξασμένης Ἐκκλησίας τοῦ Χριστοῦ μας.

Εὐλαβέστατοι ἱερεῖς μας νά χαίρεσθε τήν βασιλεία σας!

ΑΜΗΝ!

ΠΗΓΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου