ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΑ ΦΩΤΑ
(Μθ. 4, 12-17)
Τὸ ἁμάρτημα τῶν προπατόρων Ἀδὰμ καὶ Εὔας κληροδότησε στὴν ἀνθρωπίνη φύση τὴ ροπὴ πρὸς τὸ κακό. Ἔτσι εἶναι εὔκολη ἡ διολίσθηση καὶ ἡ πτώση στὴν ἁμαρτία. Ἄλλο τόσο εὔκολη ὅμως εἶναι καὶ ἡ ἐπανόρθωση καὶ ἡ ἀποκάθαρση τοῦ ἀνθρώπου διὰ τῆς μετανοίας. Γι᾽ αὐτὸ καὶ ὁ Χριστὸς ἄρχισε τὸ κήρυγμά του ὄχι καταδικάζοντας τὸν ἁμαρτωλό, ἢ ζητῶντας τὴν ἀναμαρτησία, ἀλλὰ προσκαλῶντας σὲ μετάνοια: «Μετανοεῖτε» εἶπε, «ἤγγικε γὰρ ἡ βασιλεία τῶν οὐρανῶν».
Ἡ μετάνοια θεραπεύει τὰ παραπτώματα, ἐξαφανίζει τὶς παρανομίες, δίνει παρρησία μπροστὰ στὸν Θεό, ἀποτελεῖ ὅπλο κατὰ τοῦ διαβόλου, ἐλπίδα σωτηρίας, ἀναίρεση τῆς ἀπελπισίας. Αὐτὴ ἀνοίγει στὸν ἄνθρωπο τὸν οὐρανό. Αὐτὴ τὸν ὁδηγεῖ στὸν παράδεισο. Εἶναι λοιπὸν κανεὶς ἁμαρτωλός; Ἂς μὴν ἀπελπίζεται. Ἀκόμα καὶ ἂν ἁμαρτάνει κάθε μέρα, κάθε μέρα νὰ μετανοεῖ. Ἂς κάνουμε ὅ,τι ἀκριβῶς καὶ μὲ τὰ σπίτια τὰ παλιὰ ποὺ εἶναι ἑτοιμόρροπα˙ ἀφαιροῦμε τὰ παλαιὰ καὶ σάπια ὑλικὰ καὶ τὰ ἀντικαθιστοῦμε μὲ καινούργια˙ καὶ δὲν λησμονοῦμε διαρκῶς νὰ τὰ περιποιούμαστε. Ἄρα, ἔγινε κάποιος παλαιὸς ἀπὸ τὴν ἁμαρτία; Ἂς γίνει πάλι καινούργιος μὲ τὴ μετάνοια. Ὁ ἱερὸς Χρυσόστομος μᾶς συμβουλεύει ὡς ἑξῆς: «Ἁμάρτησες; Μετανόησον. Μὴν ἐπιδείξεις ραθυμία ὥστε τὸ πάθος νὰ καταστεῖ ἀνίατο. Ὅπως τὸ σκότος ἐξαφανίζεται μὲ τὴν ἐμφάνιση τοῦ φωτός, ἔτσι καὶ ἡ ἁμαρτία ἀφανίζεται, ὅταν ὁ ἄνθρωπος ἐπιλέξει τὴ μετάνοια».
Στὴ μετάνοια ἂς μὴν ὑπάρχει ντροπή. Ντροπὴ νὰ ὑπάρχει μόνο ὅταν ἐπιτελεῖται ἡ ἁμαρτία. Ὄχι τὸ ἀντίθετο, δηλαδὴ στὴν ἁμαρτία παρρησία, καὶ στὴ μετάνοια ντροπή. Στὴν ὀρθόδοξη ἐκκλησιαστικὴ παράδοση ἡ ἁμαρτία εἶναι τραῦμα, ἡ μετάνοια φάρμακο. Ὅπως ἀκριβῶς γιὰ τὰ σώματα ὑπάρχουν τραύματα καὶ φάρμακα, τὸ ἴδιο καὶ γιὰ τὴν ψυχή˙ ὑπάρχουν τὰ ἁμαρτήματα καὶ ἡ μετάνοια. Ἡ ἁμαρτία μέσα της ἔχει τὴ ντροπή, ἡ μετάνοια ἔχει τὸ θάρρος καὶ τὴν παρρησία. Στὸ τραῦμα ὑπάρχει μόλυνση, ὑπάρχει ἡ ντροπή. Στὴ μετάνοια ὑπάρχει παρρησία˙ αὐτὸ εἶναι τὸ φάρμακο ποὺ καθαρίζει αὐτὸ ποὺ ἔχει μολυνθεῖ.
Ὁ διάβολος ὅμως ἀντέστρεψε τὰ πράγματα καὶ τὴ στιγμὴ τῆς ἁμαρτίας ἐμποδίζει τὸν ἄνθρωπο νὰ αἰσθανθεῖ ντροπή, καὶ τὸν ἀφήνει ἔτσι ἐκτεθειμένο ἀπέναντι στὴν ἁμαρτία, γιατὶ γνωρίζει ὅτι, ἂν νιώσει ὁ ἄνθρωπος ντροπή, θὰ φύγει μακριὰ ἀπὸ τὴν ἁμαρτία. Τὴ στιγμὴ πάλι τῆς μετάνοιας κάνει τὸν ἄνθρωπο νὰ αἰσθάνεται ντροπή, διότι γνωρίζει ὅτι αὐτὸς ποὺ αἰσθάνεται ντροπή, δὲν φθάνει στὴ μετάνοια. Διπλὸ ἄρα εἶναι τὸ κακὸ ποὺ κάνει˙ ἀφενὸς ἕλκει στὴν ἁμαρτία καὶ ἀφετέρου ἀπομακρύνει ἀπὸ τὴ μετάνοια.
Ὁ φιλάνθρωπος Θεὸς τὸ μόνο ποὺ ζητᾶ ἀπὸ ἐμᾶς εἶναι ἡ μετάνοιά μας, ἡ ὁμολογία τοῦ σφάλματός μας˙ καὶ τότε ὄχι μόνο δὲν τιμωρεῖ, ἀλλὰ καὶ μᾶς δικαιώνει. Καὶ ἂς μὴν πεῖ κανεὶς πὼς ἔχει πολλὲς ἁμαρτίες. Ἡ δύναμη τοῦ Κυρίου ἐξαλείφει ὅλα τὰ ἁμαρτήματα, δὲν ἀφήνει σημάδι οὔτε ἐπιτρέπει νὰ παραμείνει κάποιο ἴχνος ἐπάνω στὴν ψυχή, ἀλλὰ μαζὶ μὲ τὴν πνευματικὴ ὑγεία χαρίζει καὶ τὴν ὀμορφιά. Μαζὶ μὲ τὴν ἀπαλλαγὴ ἀπὸ τὴν τιμωρία δίνει καὶ τὴ δικαιοσύνη καὶ ἐκεῖνον ποὺ ἁμάρτησε τὸν καθιστᾶ ἴσο μὲ αὐτὸν ποὺ δὲν ἁμάρτησε. Καὶ τοῦτο διότι ἀφαιρεῖ τὸ ἁμάρτημα καὶ κάνει ὄχι μόνο νὰ μὴν ὑπάρχει πιά, ἀλλὰ καὶ νὰ μὴν ἔχει ὑπάρξει οὔτε καὶ στὸ παρελθόν. Mὲ αὐτὸ τὸν τρόπο ὁλοκληρωτικὰ τὸ ἐξαλείφει. Δὲν ὑπάρχει πλέον οὐλή, δὲν ὑπάρχει σημάδι, δὲν ὑπάρχει ἴχνος ποὺ νὰ θυμίζει τὸ τραῦμα, δὲν ὑπάρχει τὸ παραμικρὸ ποὺ νὰ φανερώνει πὼς ὑπῆρξε πληγή.
Ἔχουμε ἑπομένως στὰ χέρια μας ἕνα σπουδαῖο καὶ πανίσχυρο φάρμακο, τὴ μετάνοια. Δὲν ὑπάρχει ἁμάρτημα ποὺ νὰ μπορεῖ νὰ τὴ νικήσει, οὔτε παράβαση τοῦ νόμου ποὺ νὰ μπορεῖ νὰ ὑπερισχύσει πάνω ἀπὸ τὴ δική της δύναμη. Ὅλα θεραπεύονται ὅταν σκύψουμε τὸ κεφάλι καὶ ζητήσουμε συγχώρεση. Γιὰ τοῦτο ἂς δοξολογήσουμε τὸν Κύριο ποὺ μὲ τὴν ἄφατο φιλανθρωπία του δὲν μᾶς ἐγκαταλείπει.
ΠΗΓΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου