ΑΝΑΚΟΜΙΔΗ ΛΕΙΨΑΝΩΝ ΙΓΝΑΤΙΟΥ ΤΟΥ ΘΕΟΦΟΡΟΥ
Ὁ ἅγιος Ἰγνάτιος ὁ Θεοφόρος διετέλεσε μαθητὴς τοῦ Εὐαγγελιστῆ Ἰωάννη καὶ ἦταν ὁ δεύτερος κατὰ σειρὰ ἐπίσκοπος Ἀντιοχείας. Ἐπὶ αὐτοκράτορα Τραϊανοῦ, περὶ τὸ ἔτος 110, ξέσπασε διωγμὸς ἐναντίον τῶν Χριστιανῶν στὴν Ἀντιόχεια, κατὰ τὴ διάρκεια τοῦ ὁποίου συνελήφθη καὶ ὁ ἅγιος Ἰγνάτιος. Σιδηροδέσμιος ὁδηγήθηκε ἀπὸ τὴν Ἀντιόχεια στὴ Ρώμη. Διερχόμενος ἀπὸ τὴ Σμύρνη προσῆλθαν πρὸς ἐπίσκεψη καὶ παραμυθία του ἐκπρόσωποι διαφόρων Ἐκκλησιῶν τῆς Μ. Ἀσίας. Αὐτοὶ ἀναχωρῶντας ἔλαβαν ἀπὸ τὸν Ἰγνάτιο Ἐπιστολὲς γιὰ τὶς Ἐκκλησίες ἀπ’ ὅπου προέρχονταν, δηλαδὴ αὐτὲς τῆς Ἐφέσου, τῆς Μαγνησίας καὶ τῶν Τράλλεων. Τὸ περιεχόμενό τους περιλαμβάνει εὐχαριστίες γιὰ τὸ ἐνδιαφέρον πρὸς τὸ πρόσωπό του καὶ παράλληλα συμβουλεύει ὁμόνοια, πειθαρχία, ἐμμονὴ στὴν κατὰ Χριστὸν ἀρετὴ καὶ ἀποφυγὴ τῶν αἱρέσεων. Ἰδιαιτέρως ὅμως συνιστᾶ ὑπακοὴ πρὸς τὸν ἐπίσκοπο, ὁ ὁποῖος ἐκλαμβάνεται ὡς ἐκπρόσωπος τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ.
Μετὰ τὴ Σμύρνη ὁ Ἰγνάτιος ὁδηγήθηκε στὴν Τρωάδα, ἀπ’ ὅπου συνέγραψε Ἐπιστολὲς πρὸς τὶς Ἐκκλησίες τῆς Φιλαδελφείας καὶ τῆς Σμύρνης. Ἐπιστολὴ ἔστειλε καὶ στὸν ἐπίσκοπο Σμύρνης Πολύκαρπο. Τὸ περιεχόμενο τῶν Ἐπιστολῶν ἀφορᾶ ἀφενὸς σὲ εὐχαριστίες πρὸς τοὺς παραλῆπτες γιὰ τὸ ἐνδιαφέρον καὶ τὴν πρόνοια ποὺ ἐπέδειξαν στὸν αἰχμάλωτο ἱεράρχη καὶ ἀφετέρου σὲ συμβουλὲς καὶ νουθεσίες πρὸς αὐτούς. Τελικὰ ὁ Ἰγνάτιος ἀπὸ τὴν Τρωάδα ὁδηγήθηκε στὴ μεγάλη πόλη τῆς Ρώμης. Κατὰ τὴν παραμονή του στὴ Ρώμη ὁ Ἰγνάτιος πληροφορήθηκε ὅτι οἱ Χριστιανοὶ τῆς Ρώμης κατέβαλλαν προσπάθειες γιὰ νὰ τὸν σώσουν ἀπὸ τὸ ἐπικείμενο μαρτύριο. Ἡ πληροφορία αὐτὴ τὸν ὁδήγησε στὴν ἀποστολὴ τῆς Ἐπιστολῆς πρὸς τοὺς κατοίκους τῆς Ρώμης, στὴν ὁποία ἐκφράζει τὴ θερμή του πίστη πρὸς τὸν Θεὸ καὶ τοὺς παρακαλεῖ νὰ σταματήσουν κάθε προσπάθεια πρὸς ἀπαλλαγή του ἀπὸ τὸν θάνατο ποὺ θὰ συναντοῦσε στὴν ἀρένα μὲ τὰ ἄγρια θηρία. Γιὰ τὸν Ἰγνάτιο τὸ ἐπικείμενο μαρτύριο ἀποτελοῦσε τὸν μόνο τρόπο γιὰ τὴ σωτηρία του: «σύγγνωτέ μοι, ἀδελφοί˙ μὴ ἐμποδίσητέ μοι ζῆσαι, μὴ θελήσητέ με ἀποθανεῖν˙ τὸν τοῦ Θεοῦ θέλοντα εἶναι, κόσμῳ μὴ χαρίσησθε, μηδὲ ὕλη ἐξαπατήσητε˙ ἄφετέ με καθαρὸν φῶς λαβεῖν˙ ἐκεῖ παραγενόμενος ἄνθρωπος ἔσομαι˙ ἐπιτρέψατέ μοι μιμητὴν εἶναι τοῦ πάθους τοῦ Θεοῦ μου».
Πράγματι, ὁ Ἰγνάτιος ἔλαβε τὸ στέφανο τοῦ μαρτυρίου γενόμενος βορὰ τῶν ἄγριων θηρίων στὸ ἀμφιθέατρο τῆς Ρώμης τὴν 20ὴ Δεκεμβρίου τοῦ ἔτους 113. Μὲ τὸ πέρας τοῦ μαρτυρίου τὸ μόνο ποὺ ἀπέμεινε ἀπὸ τὸν ἅγιο Ἰγνάτιο ἦταν τὰ μεγαλύτερα ὀστᾶ του, τὰ ὁποῖα μεταφέρθηκαν καὶ τάφηκαν μὲ τιμὲς στὴν πόλη του, τὴν Ἀντιόχεια. Ἀργότερα, γύρω στὸ 540, μετακομίσθηκαν στὴ Ρώμη καὶ ἐναποτέθηκαν στὸν ναὸ τοῦ ἁγίου Κλήμεντος.
Οἱ Χριστιανοὶ τιμοῦμε τὰ λείψανα τῶν ἁγίων μας. Ἡ τιμητικὴ προσκύνηση τῶν λειψάνων βασίζεται στὸ δόγμα τῆς Ἐνανθρώπησης τοῦ Θεοῦ Λόγου. Ὁ Λόγος ἔγινε τέλειος ἄνθρωπος γιὰ νὰ θεώσει ὅλη τὴν ἀνθρώπινη φύση. Ἡ ἄκτιστη ἐνέργεια τῆς θεώσεως ἐπεκτείνεται σὲ ὅλο τὸ σῶμα τοῦ Χριστοῦ, τὴν κοινωνία τῶν ἁγίων, τὴν Ἐκκλησία. Διδάσκει ὁ Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος, ὅτι ἡ Χάρις τοῦ Θεοῦ παραμένει στὰ σώματα τῶν ἁγίων καὶ μετὰ τὸν θάνατό τους, κάνοντάς τα πνευματοφόρα, ζωοποιὰ καὶ πηγὴ θαυμάτων. Τὰ λείψανα ὡς αἰσθητὰ σημεῖα τῆς παρουσίας τῶν ἁγίων στὸν κόσμο διακονοῦν τὴν κοινωνία τῶν πιστῶν μὲ τὸν Χριστὸ καὶ ἐκφράζουν τὴν πραγματικότητα τῆς Ἀναστάσεως. Χαρακτηριστικὰ ὁ ἅγιος Κύριλλος Ἱεροσολύμων παρατηρεῖ ὅτι: «Ἔγκειταί τις δύναμις τῷ τῶν ἁγίων σώματι διὰ τὴν ἐν τοσούτοις ἔτεσιν ἐνοικήσασαν ἐν αὐτῷ δικαίαν ψυχήν, ἧς ὑπηρέτημα γέγονεν» καὶ ἀναφέρει τὰ σουδάρια καὶ σιμικίνθια τῶν Ἀποστόλων, τὰ ὁποῖα ἀπὸ τὴν ἐπαφὴ μὲ τὰ ἅγια σώματά τους ἔπαιρναν τόση δύναμη καὶ Χάρη, ὥστε «τῶν σωμάτων ἁπτόμενα τῶν νοσούντων ἤγειρε τοὺς ἀσθενεῖς».
Ἡ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία προτρέπει τοὺς πιστοὺς νὰ προσκυνοῦν τὰ λείψανα τῶν ἁγίων, διότι ἔτσι δημιουργεῖται ἡ δυνατότητα τῆς ἄμεσης κοινωνίας μαζί τους. Μὲ τὸν τρόπο αὐτὸ οἱ πιστοὶ ἀποκτοῦν τὸν ἀναγκαῖο ζῆλο, ὥστε νὰ ἐνισχυθοῦν στοὺς πνευματικούς τους ἀγῶνες καὶ ἐν τέλει νὰ μιμηθοῦν τοὺς ἅγιους μάρτυρες. Μὲ ἄλλα λόγια, τιμῶντας ἡ Ἐκκλησία τοὺς ἅγιους μάρτυρες, ἐγκωμιάζοντας τὰ κατορθώματά τους καὶ κοσμῶντας τὶς ἡμέρες τοὺ ἔτους μὲ τὶς μνῆμες τους, ὄχι μόνο προτρέπει, ἀλλὰ καὶ χειραγωγεῖ τοὺς πιστοὺς στὴν ἀρετή: «Τοῦτο γὰρ ἔστι μαρτύρων ἐγκώμιον, ἡ πρὸς ἀρετὴν παράκλησις τῶν πιστῶν».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου