ΚΥΡΙΑΚΗ Θ΄ ΛΟΥΚΑ
(Λκ. 12, 16-21)
Σήμερα στὸ εὐαγγελικὸ ἀνάγνωσμα γιὰ ἀκόμη μία φορὰ πρωταγωνιστὴς εἶναι ἕνας πλούσιος, ἀλλὰ δυστυχῶς ἄφρων. Ὁ Χριστός, ἀφορμώμενος ἀπὸ μία διαμάχη δύο ἀδελφῶν γιὰ κληρονομικὰ θέματα ἀναπτύσσει τὴν παραβολὴ τοῦ ἄφρονα πλούσιου, γιὰ νὰ καταδικάσει καὶ νὰ προφυλάξει τοὺς ἀνθρώπους ἀπὸ τὸ μεγάλο κακὸ τῆς φιλαργυρίας, καὶ συγκεκριμένα τὴν πλεονεξία, ποὺ κατὰ τὸν ἀπόστολο Παῦλο εἶναι «ρίζα πάντων τῶν κακῶν» (Α΄ Τιμ. 6, 10).
Στὴν παραβολὴ αὐτὴ ὁ Χριστὸς παρουσιάζει ἕναν πλούσιο ἄνθρωπο, ὁ ὁποῖος κυριαρχεῖται ἀπὸ τὸ πάθος τῆς πλεονεξίας, ποὺ μετὰ ἀπὸ παραγωγὴ ἄφθονης σοδειᾶς βάζει στὸ μυαλό του νὰ πετύχει ὡς στόχο τὴν ὑλιστικὴ αὐτάρκεια. Αὐτὴ ἡ αὐτάρκεια, ποὺ ἐντοπίζεται στὴ φράση «καὶ ἐρῶ τῇ ψυχῇ μου· ψυχή, ἔχεις πολλὰ ἀγαθὰ κείμενα εἰς ἔτη πολλά· ἀναπαύου, φάγε, πίε, εὐφραίνου», ἐκ πρώτης ὄψεως φαίνεται φυσιολογικὴ καὶ τὸ ποθούμενο γιὰ κάθε ἄνθρωπο, ἀλλὰ ἂν τὴν ἐξετάσουμε μὲ βάση τὴ χριστιανικὴ ἠθικὴ θὰ διακρίνουμε τὶς παγίδες ποὺ κρύβει αὐτὴ ἡ ἐπιθυμία.
Κατ᾿ ἀρχάς, ἡ παγίδα ἐντοπίζεται στὸ ὅτι ὁ ἄνθρωπος νομίζει ὅτι μὲ τὴν ἀπόκτηση τῶν ὑλικῶν ἀγαθῶν βρίσκει τὴν εὐτυχία του. Ὁ Χριστὸς ὅμως προτοῦ διηγηθεῖ τὴν παραβολὴ παραγγέλλει ξεκάθαρα: «νὰ φυλάγεστε ἀπὸ κάθε εἴδους πλεονεξία, γιατὶ τὰ πλούτη, ὅσο περίσσια καὶ ἂν εἶναι, δὲν δίνουν στὸν ἄνθρωπο τὴν ἀληθινὴ ζωή». Μὲ αὐτὴ τὴν ἐπιθυμία ὁ ἄνθρωπος ξεγελάει τὸν ἑαυτό του καὶ ποτὲ δὲν ἀναπαύεται. Ἀκόμη καὶ ἂν ἀποκτήσει ὅλα τὰ ἀναγκαῖα, ἀκολούθως βάζει συνεχῶς νέους στόχους καὶ καταλήγει σὲ ἕνα ἀσταμάτητο παιχνίδι τοῦ πονηροῦ, ποὺ χαρακτηρίζεται ἀπὸ τὸ ἀκατάπαυστο κυνηγητὸ ἀπόκτησης ἀγαθῶν.
Αὐτὸ τὸ πάθος τῆς πλεονεξίας δὲν μένει ἐκεῖ, ἀλλὰ χρησιμοποιεῖ καὶ κάθε ἄλλο μέσο γιὰ νὰ πετύχει τὸν στόχο του καὶ τελικὰ καταλήγει καὶ σὲ ἄλλα μεγάλα σφάλματα, τὸν φθόνο, τὴ ζήλια, τὴν κλεψιὰ καὶ τὸ ψέμα. Ὁ πλεονέκτης ἄνθρωπος κυριαρχεῖται ἀπὸ ἀφροσύνη, ἔχει λανθασμένη ἀντίληψη τῶν πραγμάτων, νομίζει ὅτι θὰ εἶναι αἰώνιος κάτοχος τῶν ὑλικῶν ἀγαθῶν καὶ μεριμνᾶ μόνο γιὰ τὴν ἐπίγεια ζωή. Κάποια στιγμή, ὅμως, ἔρχεται ἀπροσδόκητα ὁ θάνατος καὶ τὸν βρίσκει ἀπροετοίμαστο. Ἐλέγχεται τότε ἀπὸ τὸν Θεό: «ἄφρον, ταύτῃ τὴ νυκτὶ τὴν ψυχήν σου ἀπαιτούσιν ἀπό σου· ἃ δὲ ἡτοίμασας τίνι ἔσται;».
Ὁ Μ. Βασίλειος σημειώνει μὲ ἔμφαση τὰ ἀποτελέσματα τῆς συμπεριφορᾶς τοῦ πλεονέκτη σὲ σχέση μὲ τοὺς ὑπόλοιπους ἀνθρώπους. Τὸ γεγονὸς ὅτι δὲν ἀρκεῖται στὰ ἀπαραίτητα, ἀλλὰ καταλήγει στὸ ἄλλο ἄκρο τῆς ὑπέρμετρης ἀποθήκευσης ὑλικῶν ἀγαθῶν, τὸν καθιστᾶ ἄρπαγα καὶ προπέτη. Καὶ τοῦτο ὄχι γιὰ ἄλλο λόγο παρὰ γιὰ τὸ ὅτι καταλήγει νὰ ἀδικεῖ ὅλους ὅσοι θὰ μποροῦσε νὰ βοηθήσει. Μὲ ἄλλα λόγια, ἐὰν μέρος μόνο ἀπὸ ὅλα ὅσα ἀποθηκεύει τὰ μοίραζε στοὺς ἐμπερίστατους, ὁ πεινασμένος θὰ εἶχε ἀρκετὴ τροφή, ὁ γυμνὸς ἐνδύματα, ὁ ξυπόλητος ὑποδήματα καὶ ἐν γένει ὁ κάθε φτωχὸς θὰ βρισκόταν σὲ καλύτερη κατάσταση.
Ἐμεῖς ἀδελφοί μου ἂς μὴν εἴμαστε πλεονέκτες χωρὶς φρόνηση, ἀλλὰ ἂς ἐπιδείξουμε σωφροσύνη, ἂς στηρίξουμε τὴν ἐλπίδα μας στὸν Θεὸ καὶ ὄχι στὰ ὑλικὰ ἀγαθά, ἂς ἀρκούμαστε σὲ ὅ,τι ἔχουμε, ἂς εὐγνωμονοῦμε τὸν Θεὸ γιὰ τὰ ἀγαθὰ ποὺ μᾶς χαρίζει καὶ ἂς τὰ διαχειριζόμαστε μὲ σύνεση, ἔχοντας κατὰ νοῦ ὅτι εἴμαστε πρόσκαιροι διαχειριστὲς αὐτῶν τῶν ἀγαθῶν. Διαχειριζόμενοι κατ’ αὐτὸ τὸν τρόπο τὰ ὑλικὰ ἀγαθὰ θὰ πλουτίζουμε ὄχι βέβαια ὑλικῶς, ἀλλὰ κατὰ Θεό.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου