Κυριακή 7 Μαΐου ΠΑΡΑΛΥΤΟΥ (Ἰωάν. ε’ 1-15)
Ἕνα ἀπὸ τὰ θαύματα τοῦ Κυρίου στὴν ἀρχή τῆς δημοσίας δράσεώς Του περιγράφει τὸ Εὐαγγελικό μας ἀνάγνωσμα, τή θεραπεία τοῦ παραλύτου τῆς Ἱερουσαλήμ. Ἐκπληκτικὸ θαῦμα, ποὺ στάθηκε ἡ πρώτη ἀφορμὴ τῆς ἐναντίον Του ἀντιδράσεως τῶν Ἰουδαίων.
Στὴν πύλη τοῦ τείχους τῶν Ἱεροσολύμων, ποὺ ὀνομάζεται προβατική (διότι ἀπὸ αὐτήν ἔβαζαν μέσα στὴν πόλη τὰ κοπάδια τῶν προβάτων), ὑπῆρχε μιὰ λιμνούλα- «κολυμβήθρα» τὴν ἀποκαλεῖ ὁ Εὐαγγελιστής - ποὺ τὸ ὄνομά της ἦταν «Βηθεσδᾶ», δηλαδὴ «οἶκος ἐλέους». Θαυματουργικὴ ἦταν αὐτὴ ἡ λιμνούλα, διότι κατὰ διαστήματα κατέβαινε κάποιος ἄγγελος καὶ ἀνατάραζε τὰ νερά της καί ὁ πρῶτος ἄρρωστος πού προλάβαινε νὰ πέσει μέσα της θεραπευόταν ἀπὸ ὁποιαδήποτε ἀσθένεια ἔπασχε. Ὑπῆρχαν λοιπὸν ἐκεῖ πέντε θολωτὰ ὑπόστεγα, ὅπου πλήθη ἀσ0ενῶν περίμεναν μὲ ἀγωνία τὴν κίνηση τοῦ νεροῦ.
Ἀνάμεσα στὰ πλήθη τῶν ἀσθενῶν διέκρινε ὁ Κύριος καὶ ἕναν πολὺ βασανισμένο ἄνθρωπο. Ἕναν παράλυτο, ποὺ εἶχε 38 ὁλόκληρα χρόνια στὸ κρεβάτι. Τὸν συμπάθησε ὁ Κύριος, γι' αὐτὸ καὶ τὸν ρώτησε: «Θέλεις ὑγιὴς γενέσθαι;» Θέλεις νὰ γίνεις καλά; -Κύριε, τοῦ ἀπαντᾶ ὁ παράλυτος, «ἄνθρωπον οὐκ ἔχω», δὲν ἔχω κάποιον ἄνθρωπο νὰ μὲ ρίξει στὸ νερό, ὅταν αὐτὸ ταραχθεῖ. Καὶ ἐνῶ προσπαθῶ νὰ συρθῶ μόνος μου, κάποιος ἄλλος μὲ προλαβαίνει καὶ κατεβαίνει πρῶτος. Γεμάτος στοργὴ τοῦ λέει τότε ὁ Κύριος: -Σήκω ἐπάνω, πάρε τὸ κρεβάτι σου καὶ περπάτα! Καὶ ἀμέσως ἔγινε καλὰ ὁ ἄρρωστος καὶ πῆρε τὸ κρεβάτι του καὶ περπατοῦσε ἐλεύθερα.
Τὸ γεγονὸς ἀσφαλῶς εἶναι θαυμαστό. Ἀλλὰ καὶ ἐκεῖνο τὸ παράπονο τοῦ παραλύτου εἶναι τόσο δραματικό: «Κύριε, ἄνθρωπον οὐκ ἔχω»! Τόσοι ἄνθρωποι ἦταν δίπλα του, τόσους συγγενεῖς θὰ εἶχε, ἀλλά κανένας δὲν τὸν βοηθοῦσε στὴ δοκιμασία του.
«Ἄνθρωπον οὐκ ἔχω»! Παράπονο, ποὺ ἀκούγεται ἀπὸ ἀναρίθμητα στόματα καὶ στὴν ἐποχή μας. Τί ἐποχὴ ἀλήθεια! Γεμάτη ἀντιφάσεις. Λόγια ὄμορφα γιὰ κοινωνικὴ μέριμνα καὶ φροντίδα ἀπὸ τὴ μιὰ καὶ πλήρης ἀδιαφορία συγχρόνως γιὰ τὸν ἄνθρωπο ποὺ ὑποφέρει δίπλα μας. Δίπλα μας! Ἐδῶ εἶναι τὸ πρόβλημα. Διότι χρήματα σὲ ἐράνους, ἀκόμη καὶ γιὰ μακρινοὺς τόπους, ὅλοι δίνουμε. Ἀλλὰ πολλοὶ δὲν ἁπλώνουμε χέρι βοηθείας σ' αὐτούς ποὺ ὑποφέρουν δίπλα μας, στὴ γειτονιά μας, συχνὰ ἀκόμη καὶ μέσα στὸ ἴδιο τὸ σπίτι μας! Ὄχι λοιπὸν χρήματα μόνο. Δὲν φτάνει. Καὶ ὁ παράλυτος δὲν εἶπε «χρήματα οὐκ ἔχω», ἄλλα τί; «Ἄνθρωπον οὐκ ἔχω». Ἄνθρωπον!
Πόσοι ἀλήθεια ἀσθενεῖς σὲ νοσοκομεῖα ἢ σὲ ἱδρύματα ἀναζητοῦν κάποιον ἄνθρωπο. Ὄχι ἁπλῶς τὸν ἐπαγγελματία ὑπάλληλο, ἀλλά μιὰ ὕπαρξη ποὺ θὰ σκύψει ἐπάνω τους μὲ χαμόγελο, στοργή, ἐνδιαφέρον καὶ ἄδολη ἀγάπη. Ἕναν ἄνθρωπο, ὄχι μιὰ μηχανή!
Αὐτὸ τὸ θέμα, ἀδελφοί, πρέπει ὅλους σοβαρὰ νὰ μᾶς ἀπασχολήσει. Ἀσφαλῶς ὅλοι ἔχουμε τὶς δουλειές μας, τὶς ὑποχρεώσεις μας, τὶς οἰκογένειές μας. Καὶ ἀσφαλῶς δὲν εἶναι δυνατὸν ὁ καθένας μας νὰ ἐπαρκέσει σὲ ὅλα. Σύμφωνοι. Ὅμως, ὅταν δοκιμάζεται κάποια ψυχὴ δίπλα μας, δὲν εἶναι τόσο ἀκατόρθωτο νὰ δείξουμε σ' αὐτὴν τὸ ἐνδιαφέρον καὶ τὴν ἀγάπη μας. Καὶ ἂν χρειαστεῖ νὰ διαθέσουμε χρόνο καὶ χρήματα καὶ κόπο πολύ, ἂς μὴ διστάσουμε νὰ τὸ κάνουμε. Διότι αὐτὴ τὴν προσφορὰ τῆς ἀγάπης δὲν τὴν κάνουμε μόνο στὸ συγκεκριμένο ἄνθρωπο, ἀλλὰ στὸν ἴδιο τὸ Χριστό μας!
Ἡ ὑπόθεση τῆς θεραπείας τοῦ παραλύτου στὴ συνέχεια εἶχε παράδοξη ἐξέλιξη. Μόλις ὁ ἄνθρωπος σηκώθηκε καὶ πῆρε τὸ κρεβάτι του καὶ βάδισε, ὅπως τοῦ παρήγγειλε ὁ Κύριος, βρέθηκε πρὸ ἐκπλήξεων. Διότι ἦταν Σάββατο ἐκείνη ἡ ἡμέρα καὶ οἱ στενόμυαλοι καὶ κακόψυχοι Ἑβραῖοι ἄρχισαν νὰ τὸν ἀποπαίρνουν, διότι σηκώνοντας τὸ κρεβάτι του, παραβίαζε δῆθεν τὴν ἐντολὴ τῆς ἀργίας τοῦ Σαββάτου, ποὺ εἶχε νομοθετήσει ὁ Θεός. Ὁ ἄνθρωπος τὰ ἔχασε ἀπὸ τὴν κακία τους. Τόσα χρόνια τὸν εἶχαν ἀφήσει ἀβοήθητο, παραβαίνοντας τὴν πιὸ μεγάλη ἐντολὴ τοῦ Θεοῦ, ποὺ ἔλεγε «ἀγαπήσεις τὸν πλησίον σου ὡς σεαυτόν», καὶ τώρα, ἀντὶ νὰ χαροῦν γιὰ τὴ θεραπεία του, ἄρχισαν νὰ τὸν κατηγοροῦν ὅτι παραβαίνει τὸ νόμο τοῦ Θεοῦ! Τοὺς ἀπάντησε λοιπὸν ὅτι σηκώνει αὐτή τὴν ἡμέρα τὸ κρεβάτι του κατ' ἐντολήν ἐκείνου ὁ ὁποῖος τὸν θεράπευσε.- Καὶ ποιὸς εἶναι αὐτὸς πού σοῦ ἔδωσε τέτοια ἐντολή, τὸν ρωτοῦν. Ἀλλὰ ὁ παράλυτος δὲν γνώριζε ποιὸς εἶναι, διότι ὁ Κύριος, γιὰ νὰ ἀποφύγει τὸ θαυμασμὸ τῶν ἀνθρώπων, εἶχε ἐξαφανιστεῖ ἀνάμεσα στὰ πλήθη ποὺ ἦταν ἐκεῖ.
Πέρασε κάποιο χρονικὸ διάστημα ἀπὸ τότε, καὶ νὰ ποὺ κάποια ἡμέρα ὁ Κύριος συνάντησε τὸν παράλυτο στὸ Ναὸ τῶν Ἱεροσολύμων. Καί τότε τοῦ εἶπε: -Κοίταξε, ἔγινες καλά. Πρόσεξε ὅμως νὰ μὴν ἁμαρτάνεις πλέον, γιὰ νὰ μὴν πάθεις κάτι χειρότερο ἀπὸ τὴν παραλυσία πού σοῦ συνέβη. Τότε ὁ παράλυτος ἀναγνώρισε τὸν εὐεργέτη του καὶ διακήρυξε καὶ στοὺς Ἑβραίους ἄρχοντες ὅτι ὁ Ἰησοῦς εἶναι αὐτός ποὺ τὸν ἔκανε καλά.
Διδακτικότατο εἶναι τό εὐαγγελικό μας ἀνάγνωσμα. Ἰδιαιτέρως ὅμως κάνει ἐντύπωση ἡ συμπεριφορὰ τοῦ Κυρίου μας. Ἔκανε τὸ θαῦμα καὶ ἀμέσως ἐξαφανίστηκε μέσα στὸ πλῆθος, γιὰ νὰ μὴν ἀκούσει εὐχαριστίες καὶ ἐπαίνους. Ἤθελε μὲ τὸν τρόπο αὐτό νὰ διδάξει καὶ ὅλους ἐμᾶς πόσο καταστροφικὸ πράγμα εἶναι τὸ νὰ θέλουμε νὰ μᾶς ἐπαινοῦν καὶ νὰ μᾶς θαυμάζουν οἱ ἄνθρωποι γιὰ κάποιο καλὸ ποὺ κάναμε.
Καταστροφικὸ πράγματι. Αὐτή εἶναι ἡ λεγόμενη κενοδοξία. Ἡ φρικτὴ ἀρρώστια τῆς ψυχῆς, ποὺ σκορπίζει σὲ μιὰ στιγμὴ ὅλους τούς κόπους τοῦ ἀνθρώπου. Εἶναι θηρίο «παμφάγο». Τρώει καὶ ἐξαφανίζει τὰ πάντα, ὅλες τὶς ἀρετὲς τοῦ ἀνθρώπου.
Ὑπάρχουν ἀρκετοὶ ἄνθρωποι ποὺ δείχνουν ἀγάπη. Τρέχουν, φροντίζουν ἀρρώστους, ἡλικιωμένους ἀνήμπορους ἀνθρώπους, ἐγκαταλελειμμένα καὶ ἀπροστάτευτα παιδιά. Ἀσφαλῶς γιά ὅλα αὐτά εἶναι ἀξιέπαινοι. Ὅμως μερικοὶ τὸ καλὸ ποὺ κάνουν δὲν τὸ κρατοῦν κρυφό. Δὲν φροντίζουν νὰ ἀποφύγουν τοὺς ἐπαίνους τῶν ἀνθρώπων, ἀλλά τούς ἐπιδιώκουν καὶ εὐχαριστιοῦνται μ’αὐτούς. Φοβερὸ πράγμα! Προσφέρουν δωρεὰν στὸν διάβολο ὅλους τούς κόπους τους! Διότι τελικὰ ἡ κενοδοξία ἐκεῖ καταλήγει, νὰ εἶναι λατρεία τοῦ διαβόλου». Γράφει ὁ ἅγιος Ἰωάννης τῆς Κλίμακος: «Κενόδοξος ἐστίν εἰδωλολάτρης πιστός». Ὁ κενόδοξος, λέει, εἶναι φαινομενικὰ μὲν πιστὸς Χριστιανός, στὴν οὐσία ὅμως εἰδωλολάτρης!
Νὰ παρακαλέσουμε, ἀδελφοί, τὸν Κύριο νὰ μᾶς ἀπαλλάξει ἀπ' αὐτὴ τὴν καταστροφικὴ ἀσθένεια τῆς κενοδοξίας καί νὰ εἴμαστε ἄνθρωποι ἀγάπης πρὸς τοὺς ἀδελφούς μας. Ἀγάπης ἀληθινῆς, ἄδολης καὶ ἀφανοῦς. Νὰ μὴν προ-σφέρεται σὰν βέβηλη θυσία στὸν ἐγωισμό μας, ἀλλά νὰ εἶναι ὁλοκαύτωμα ἀψεγάδιαστο, ἀφιερωμένο ἐξ ὁλοκλήρου στό Θεό τῆς ἀγάπης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου