ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΑΠΟΚΡΕΩ
(Μθ. 25, 31-46)
Μὲ τὴ σημερινὴ εὐαγγελικὴ περικοπὴ διδασκόμαστε ὅτι κριτήριο γιὰ τὴν κατάταξή μας στὴν αἰωνιότητα εἴτε τοῦ Παραδείσου εἴτε τῆς Κολάσεως, εἶναι μόνο ἡ ἀγάπη ποὺ ἐπιδεικνύουμε ἢ ἡ ἀγάπη ποὺ ἀρνιόμαστε στοὺς συνανθρώπους μας, τοὺς ἀδελφούς μας, τοὺς πάσχοντας, τοὺς καταφρονημένους καὶ γενικὰ σὲ ὅσους ἔχουν τὴν ἀνάγκη μας.
Ὅταν ὁ Κύριος, ὡς ὁ κριτὴς τοῦ κόσμου, ἔλθει ξανὰ στὴ γῆ, ὄχι ὡς ἄσημος καὶ ταπεινός, ἀλλὰ ἔνθρονος καὶ δοξασμένος, γιὰ νὰ ἀπονείμει στὸν κάθε ἕνα τὴν ἀμοιβὴ ἀνάλογα μὲ τὰ ἔργα του, θὰ χωρίσει τοὺς δίκαιους καὶ ἐλεήμονες καὶ φιλάνθρωπους ἀπὸ ὅσους ἀρνήθηκαν νὰ βοηθήσουν τοὺς πάσχοντες. Στὰ δεξιά του, δηλαδὴ σὲ θέση τιμητικὴ καὶ στὴν εὐφροσύνη τοῦ Παραδείσου, θὰ θέσει ὅσους ἀγάπησαν τοὺς συνανθρώπους τους. Τὰ ἔργα τῆς ἀγάπης τῶν δικαίων πρὸς εὐεργεσία τῶν ἀδυνάτων καὶ φτωχῶν, θὰ τὰ θεωρήσει ὅτι ἔγιναν σὲ αὐτὸν τὸν ἴδιο καὶ τοῦτο διότι μὲ τὴν Ἐνανθρώπησή του θεωρεῖ πλέον ὅλους τοὺς ἀνθρώπους, ὅσο ἄσημοι, ταπεινοὶ καὶ καταφρονημένοι εἶναι στὰ μάτια τοῦ κόσμου, ὡς ἀδελφούς του: «πείνασα καὶ μοῦ δώσατε νὰ φάω», μᾶς λέγει στὴν παραβολή, «δίψασα καὶ μοῦ φέρατε νερὸ νὰ πιῶ, ἦμουν ξένος καὶ ἄστεγος καὶ μὲ φιλοξενήσατε στὸ σπίτι σας, ἦμουν ρακένδυτος καὶ μοῦ δώσατε ροῦχα νὰ φορέσω. Ὅταν ἀρρώστησα μὲ ἐπισκεφθήκατε παρηγορώντας με. Ἦμουν στὴ φυλακὴ καὶ ἤρθατε νὰ μὲ δεῖτε».
Αὐτὸ τὸ ἔλεος καὶ αὐτὴ ἡ ἀγάπη πρὸς τοὺς ἐμπερίστατους ἀνθρώπους εἶναι ποὺ ἀμείβεται πλουσιοπάροχα ἀπὸ τὸν Θεό. Γι᾽ αὐτὸ καὶ ἡ παραβολὴ σημειώνει ὅτι οἱ δίκαιοι καὶ φιλάνθρωποι εἰσέρχονται στὴ Βασιλεία τοῦ Θεοῦ καὶ στὴν ἀτελείωτη χαρὰ καὶ μακαριότητα τοῦ Παραδείσου. Ἡ ἀγάπη ἀποτελεῖ τὸ ὅλο τῶν ἐντολῶν τοῦ Θεοῦ. Χωρὶς αὐτὴ καμία πράξη τῶν ἀνθρώπων καὶ κανένα ἀσκητικὸ ἀγώνισμα δὲν ἔχει νόημα. Αὐτὴ νοηματοδοτεῖ τὴ ζωὴ καὶ τὰ ἔργα τῶν ἀνθρώπων, ὥστε νὰ μὴν γίνονται φαρισαϊκά, δηλαδὴ ἐγωιστικὰ καὶ αὐτάρεσκα. Ὅπου αὐτὴ ὑπάρχει, ὑπάρχουν παράλληλα ἡ ταπεινοφροσύνη, ἡ δικαιοσύνη, ἡ πραότητα, ἡ μακροθυμία, ἡ σεμνότητα, ὁ ἀλληλοσεβασμὸς καὶ τὸ πνεῦμα τῆς θυσίας καὶ τῆς προσφορᾶς ὑπὲρ τοῦ πλησίον. Αὐτὴ ἀποτελεῖ τὸ χαρακτηριστικὸ γνώρισμα τῶν γνήσιων μαθητῶν τοῦ Χριστοῦ: «Ἐν τούτῳ γνώσονται πάντες ὅτι ἐμοὶ μαθηταί ἐστε», μᾶς λέει ὁ Κύριος, «ἐὰν ἀγάπην ἔχητε ἐν ἀλλήλοις».
Τὰ ἔργα ἀγάπης, τὰ ὁποῖα ζητᾶ ὁ Κύριος ἀπὸ τοὺς ἀνθρώπους, δὲν εἶναι οὔτε δύσκολα οὔτε ἀπαιτοῦν ἰδιαίτερη προσπάθεια. Τὸ μόνο ποὺ ἀπαιτοῦν εἶναι ἡ εἰλικρίνεια στὰ λόγια καὶ στὶς πράξεις μας. Ὄχι μόνο νὰ βοηθᾶμε θεωρητικὰ μὲ κούφια λόγια καὶ ἄφθονες ὑποσχέσεις καὶ φιλοφρονήσεις, ὅσους ἔχουν ἀνάγκη, ἀλλὰ νὰ τοὺς συντρέχουμε ἔμπρακτα. Ὁ μαθητὴς τῆς ἀγάπης, ὁ Ἰωάννης ὁ θεολόγος, γράφει ἀπευθυνόμενος σὲ ὅλους μας: «τεκνία μου, μὴ ἀγαπῶμεν λόγῳ, μηδὲ τῇ γλώσσῃ, ἀλλ᾽ ἐν ἔργῳ καὶ ἀληθείᾳ». Ἄρα ἐὰν μείνουμε Χριστιανοὶ τῶν μεγάλων λόγων, χωρὶς ἔμπρακτη ἀγάπη, ὁ Θεὸς θὰ μᾶς κατακρίνει γιὰ ἔλλειψη φιλανθρωπίας. Ἐπιπλέον, τὸ νὰ δοῦμε μὲ ἀγάπη, συγκατάβαση καὶ φιλανθρωπία τὸν πλησίον μας, καλύπτοντας τὶς πολὺ ἁπλὲς καθημερινές του ἀνάγκες, δὲν εἶναι δύσκολο καὶ βρίσκεται μέσα στὶς δυνατότητες ὅλων μας. Δὲν χρειάζονται ἰδιαίτερες συνθῆκες ἢ δυνατότητες, οὔτε ἄφθονος ὑλικὸς πλοῦτος, ὥστε κάποιος νὰ θελήσει νὰ βοηθήσει τὸν συνάνθρωπό του. Τὸ σημαντικὸ εἶναι μόνο τὸ περίσσευμα τῆς καρδίας μας. Αὐτὸ ἀρκεῖ γιὰ νὰ ἀγαπήσουμε κατὰ πῶς θέλει ὁ Θεός. Τὰ ἔργα πρὸς τοὺς φτωχοὺς καὶ καταφρονεμένους, τὰ ὁποῖα ἀπαριθμεῖ ὁ Χριστὸς στὴν παραβολή, εἶναι πολὺ ἁπλὰ καὶ δὲν ἀπαιτοῦν παρὰ μόνο τὴν ἐξωτερίκευση τῆς ἀγάπης μας. Ἡ φτωχὴ χήρα ἐπαινέθηκε ἀπὸ τὸν Χριστὸ γιὰ τὴ μεγάλη της καρδία, διότι ἐνῶ εἶχε ἡ ἴδια ἀνάγκη, ἐντούτοις προσέφερε ὅ,τι εἶχε καὶ δὲν εἶχε γιὰ νὰ ἀνακουφίσει κάποιους ἄλλους.
Κεντρικὴ ἰδέα τῆς παραβολῆς εἶναι τὸ ὅτι ἡ σωτηρία ἐξαρτᾶται ἀπὸ τὸ ἐνδιαφέρον καὶ τὴν ἀγάπη ποὺ προσφέρουμε σὲ ὅσους ἔχουν ἀνάγκη. Ἀναλογιζόμενοι τὶς ἀνάγκες τῶν συνανθρώπων μας καὶ ἀνοίγοντας τὴν καρδία μας γιὰ νὰ τοὺς συνδράμουμε καὶ νὰ τοὺς ἀνακουφίσουμε ἀπὸ τὴν πεῖνα, τὴ δίψα, τὴ γυμνότητα καὶ τὴ μοναξιά τους, ἑλκύουμε πρὸς ἐμᾶς τὸ ἔλεος τοῦ Θεοῦ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου