ΚΥΡΙΑΚΗ ΑΣΩΤΟΥ
(Λκ. 15, 11-32)
Τὴν ἐποχὴ τοῦ Κυρίου, ἡ τότε ἄρχουσα θρησκευτικὴ τάξη τῶν Φαρισαίων καὶ τῶν Γραμματέων θεωροῦσε ὅτι πλησίον, δηλαδὴ ἀγαπητοί, ἦταν οἱ ὁμοεθνεῖς, οἱ ὁμόπιστοι, οἱ συγγενεῖς καὶ οἱ φίλοι, ἐνῶ μὴ πλησίον καὶ ἄρα ἐχθροὶ ἦταν οἱ ἀλλοεθνεῖς καὶ οἱ ἀλλόπιστοι, οἱ Σαμαρεῖτες, οἱ τελῶνες, οἱ εἰδωλολάτρες καὶ ὅλοι οἱ ἁμαρτωλοί. Γι’ αὐτὸ καὶ οἱ Φαρισαῖοι καὶ Γραμματεῖς ἀντιδροῦσαν, διαμαρτυρόμενοι ὅταν οἱ τελῶνες καὶ γενικὰ οἱ ἁμαρτωλοὶ πλησίαζαν τὸν Κύριο γιὰ νὰ ἀκούσουν τὴ διδασκαλία του: «καὶ διεγόγγυζον οἱ Φαρισαῖοι καὶ οἱ γραμματεῖς λέγοντες ὅτι Οὗτος ἁμαρτωλοὺς προσδέχεται καὶ συνεσθίει αὐτοῖς».
Ἡ σημερινὴ παραβολὴ τοῦ ἀσώτου υἱοῦ ἀποτελεῖ τὴν ἀπάντηση τοῦ Κυρίου πρὸς τοὺς Φαρισαίους γιὰ τὴν καινούργια πραγματικότητα ποὺ ἡ ἐνανθρώπησή του ἔφερε στὸν κόσμο. Μὲ τὴν παραβολὴ αὐτὴ περιγράφει τὴ συμπαθῆ καὶ φιλάνθρωπη στάση τοῦ Θεοῦ πρὸς τοὺς ἐπιστρέφοντας ἁμαρτωλοὺς καὶ ταυτόχρονα καλεῖ καὶ ὅλους τοὺς ἄλλους, τοὺς θεωρούμενους δίκαιους, νὰ συγχαροῦν μὲ τὴ μετάνοια τοῦ κάθε ἁμαρτωλοῦ.
Ἡ ἀπαίτηση τοῦ νεώτερου υἱοῦ τῆς παραβολῆς νὰ λάβει τὸ μέρος τῆς πατρικῆς περιουσίας ποὺ τοῦ ἀναλογοῦσε δὲν ἦταν κάτι τὸ μεμπτό. Σύμφωνα μὲ τὶς διατάξεις τοῦ Δευτερονομίου, ὅλα τὰ ἄρρενα τέκνα εἶχαν δικαίωμα, ἐνῶ ἀκόμα ζοῦσε ὁ πατέρας τους, νὰ μοιραστοῦν τὴν οἰκογενειακὴ περιουσία. Ὁ πρωτότοκος υἱὸς ἐλάμβανε τὰ 2/3 τῆς περιουσίας καὶ τὸ ὑπόλοιπο 1/3 διαμοιραζόταν μεταξὺ τῶν ἄλλων ἄρρενων τέκνων. Ἐκ τῶν πραγμάτων αὐτὸ τὸ μερίδιο ἦταν κατὰ κανόνα μικρό, γι’ αὐτὸ καὶ ἡ πλειοψηφία τῶν μὴ πρωτότοκων τέκνων ἀναγκαζόταν νὰ ξενιτευτεῖ, ὥστε νὰ μπορέσει νὰ ἐπιβιώσει. Ἔτσι καὶ ὁ νεώτερος υἱὸς τῆς παραβολῆς, ἀφοῦ ἔλαβε ὅ,τι τοῦ ἀναλογοῦσε «ἀπεδήμησεν εἰς χώραν μακράν». Τὸ σφάλμα τοῦ υἱοῦ ἀρχίζει ἀπὸ τὴ στιγμὴ ποὺ διασκορπίζει τὴν περιουσία του μὲ ἀσωτεῖες καὶ ἁμαρτωλὴ ζωή.
Ἡ ἄσωτη ζωὴ τοῦ νεώτερου υἱοῦ εἶχε ὡς ἀποτέλεσμα νὰ καταντήσει στὴν ἀπόλυτη φτώχεια καὶ ἐξαθλίωση. Ἔτσι, ὅταν κάποια στιγμὴ συνειδητοποίησε τὴν τραγική του θέση πῆρε τὴ μεγάλη ἀπόφαση νὰ ἐπιστρέψει στὸ πατρικό του σπίτι. Ὁ εὔσπλαχνος πατέρας βλέποντάς τον ἀπὸ μακρυὰ σπεύδει νὰ τὸν ἀγκαλιάσει. Δὲν νοιάζεται γιὰ τὴν ἀποτυχία τοῦ υἱοῦ του καὶ τὴν ἀπώλεια τῶν χρημάτων του, ἀλλὰ χαίρεται γιὰ τὴ μετάνοια καὶ τὴν ἐπιστροφή του.
Αὐτὸς ὁ πατέρας μοιάζει μὲ τὸν Θεὸ καὶ ἡ συμπεριφορά του ἀποκαλύπτει τὴ νέα πραγματικότητα ποὺ ἐγκαινιάζει ὁ Χριστὸς ἐπὶ τῆς γῆς. Ὁ Θεὸς δὲν χορηγεῖ τὸ ἔλεός του μόνο στοὺς θεωρούμενους δίκαιους γραμματεῖς καὶ Φαρισαίους, ἀλλὰ σὲ ὅλους τοὺς ἁμαρτωλούς. Ὁ πατέρας, πλησιάζοντας τὸν υἱό του «ἐπέπεσεν ἐπὶ τὸν τράχηλον αὐτοῦ καὶ κατεφίλησεν αὐτόν». Ἡ ἐπιστροφὴ τοῦ υἱοῦ του ἀπὸ τὴν ἀσωτεία στὴν πατρικὴ οἰκία ἦταν ἰσοδύναμη μὲ ἀνάσταση ἐκ τῶν νεκρῶν. Γι᾽ αὐτὸ συγκινημένος καὶ μὲ μεγάλη χαρὰ ἐντέλλεται στοὺς δούλους του: α) νὰ ἐνδύσουν τὸν υἱό του μὲ πολυτελῆ ροῦχα, πρᾶγμα ποὺ σημαίνει ἀπόδοση μεγάλης τιμῆς, β) νὰ βάλουν δακτυλίδι στὸ χέρι του, πρᾶγμα ποὺ συμβολίζει τὴν ἐξουσία καὶ τὴν ἐπαναφορὰ τοῦ ἀσώτου στὴν προτέρα θέση τοῦ υἱοῦ, γ) νὰ τοῦ φορέσουν ὑποδήματα. Καὶ τὰ ὑποδήματα μαρτυροῦν τὴν ἐπαναφορὰ τοῦ υἱοῦ στὴν προτέρα του θέση, δεδομένου ὅτι μόνο οἱ δοῦλοι ἦταν ἀνυπόδητοι καὶ δ) νὰ σφάξουν «τὸν μόσχον τὸν σιτευτόν», ὥστε νὰ ἑορταστεῖ μὲ κάθε λαμπρότητα ἡ ἐπιστροφὴ τοῦ υἱοῦ.
Ὁ πρεσβύτερος, ὅμως, υἱὸς ὀργίζεται γιὰ τὴν ἀγάπη ποὺ ὁ πατέρας προσφέρει στὸν ἀδελφό του καὶ συγκρίνει τὴν ἄσωτή του ζωὴ μὲ τὴ δική του συμπεριφορά, τὴν ὁποία θεωρεῖ ἄμεμπτη. Ἡ ὅλη ἀντίδραση τοῦ μεγαλύτερου υἱοῦ μοιάζει μὲ τὸν γογγυσμὸ τῶν γραμματέων καὶ τῶν Φαρισαίων, ἀφοῦ ὅπως ἐκεῖνοι, ἔτσι καὶ αὐτὸς νομίζει τὸν ἑαυτό του ἀναμάρτητο. Ἔχει πεποίθηση στὴν ἀρετή του καὶ ἀναμένει δικαιωματικὰ τὴν ἀναγνώρισή της.
Μὲ τὴν παραβολὴ αὐτὴ ὁ Κύριος στοχεύει νὰ μᾶς διδάξει ὅτι ὅσοι θεωροῦν τοὺς ἑαυτούς τους δίκαιους καὶ ἐνάρετους καὶ συγχρόνως ἀρνοῦνται νὰ συμμετάσχουν στὴ χαρὰ τοῦ Θεοῦ γιὰ τὴ μετάνοια καὶ τὴν ἐπιστροφὴ τῶν ἁμαρτωλῶν, δὲν ἔχουν κατανοήσει τὴν ἀγάπη τοῦ Θεοῦ ποὺ ἀποκαλύπτεται στὴν ἀνθρωπότητα. Σχέση μὲ τὸν ἀγαθὸ Θεὸ ἔχει μόνο αὐτὸς ποὺ ἐνεργεῖ κατὰ τὸν τρόπο ποὺ ἐνεργεῖ ὁ ἴδιος ὁ Θεός. Καὶ ὁ Θεὸς ἐνεργεῖ μὲ εὐσπλαχνία ὄχι μόνο πρὸς τοὺς θεωρούμενους δίκαιους καὶ ἀναμάρτητους, ἀλλὰ καὶ πρὸς τοὺς ἁμαρτωλούς, οἱ ὁποῖοι ἐπιστρέφουν ἐν μετανοίᾳ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου