Κυριακή Β' Λουκά (3/10/2010)
(Λουκά στ' 31-36)
Αγαπητοί μου χριστιανοί,
Εγκαινιάζουμε από σήμερα στους Ναούς της Επαρχίας μας, αυτήν την επικοινωνία με τη μορφή του γραπτού κηρύγματος το οποίο θα σας διαβάζεται από τους ιερείς, είτε μετά την απαγγελία του Ευαγγελικού Αναγνώσματος, είτε στο «κοινωνικό», είτε πριν το «δι’ ευχών».
Θα σας ομιλεί ο Μητροπολίτης σας και σήμερα απευθύνομαι σε σας, προκειμένου να σας εκφράσω την αγωνία μου σχετικά με την πορεία της Κατηχητικής Παιδείας στον τόπο μας. Σήμερα το απόγευμα θα αρχίσουμε τις εποικοδομητικές ομιλίες στην Αίθουσα του Πνευματικού Κέντρου της Ιεράς Μητροπόλεώς μας και απο τις επόμενες Κυριακές στις άλλες δύο αίθουσες, του Κέντρου Νεότητος και της Χριστιανικής Εστίας. Αυτές τις ημέρες θα αρχίσουν τα Κατηχητικά Σχολεία για τα παιδιά των Δημοτικών Σχολείων, των Γυμνασίων και των Λυκείων της πόλεώς μας. Θα αρχίσουν ακόμη και οι Συνάξεις των νέων και των ωρίμων σε ηλικία, με την ευλογία της Εκκλησίας μας και με ελεγμένα τα θέματα που συζητιούνται σ’αυτές.
Βαραίνει επάνω μας η εντολή του Χριστού «μαθητεύσατε». Τόσο οι κληρικοί όσο και οι λαϊκοί, έχουμε υποχρέωση να μάθουμε το περιεχόμενο της Πίστεώς μας. Οι άνθρωποι σήμερα δεν ακούμε ευχάριστα τη λέξη «υποχρέωση». Όμως, η υποχρέωσή μας να μάθουμε την Πίστη μας, είναι στην πραγματικότητα «δικαίωμά» μας. Ο σύνολος ευρωπαϊκός πολιτισμός γύρω μας, είτε μας αρέσει είτε όχι, είναι διαποτισμένος από το Ευαγγελικό Πνεύμα. Αν θέλουμε να τον κατανοήσουμε, οφείλουμε να ξέρουμε την χριστιανική του καταβολή. Και όταν τον γνωρίσουμε, έπειτα ας προβληματισθούμε κατα πόσο θα τον αποδεχτούμε και θα τον πιστέψουμε.
Στην Πατρίδα μας η έννοια της Κατηχήσεως έχει διαβληθεί και παρεξηγηθεί πολύ, με αποτέλεσμα οι Έλληνες σήμερα να μην γνωρίζουμε την Ορθόδοξη Χριστιανική Πίστη μας. Σκόρπιες φράσεις, λαθεμένες αντιλήψεις, λειψές παροιμίες, κινηματογραφικές αποδώ-σεις, συγκροτούν τις γνώσεις πολλών χριστιανών μας για το Ευαγγέλιο και την Εκκλησία μας. Είμαστε βαπτισμένοι αλλά αυτό δεν φτάνει. Η προίκα που πήραμε με το βάπτισμά μας, χρειάζεται να καλλιεργηθεί, να ποτισθεί και να ξεχερσωθεί, για να αυξηθεί και να αποδώσει τους καρπούς. Αυτό μπορεί να γίνει με την ακριβή μελέτη των ιερών κειμένων της Εκκλησίας μας, με την συστηματική διερεύνηση των Μυστηρίων μας και με την προσπάθεια να αφουγκρασθούμε τι λέει το Πνεύμα του Θεού σε μας, σήμερα.
Συνήθως λέμε: «τα ξέρουμε»! Υπάρχουν όμως πολλά που δεν γνωρίζουμε και περισσότερα που ξέρουμε λάθος. Να σας πω παραδείγματα; Η Εύα στον Παράδεισο δεν έδωσε μήλο στον Αδάμ. Τα Ευαγγέλια δεν είναι 12. Ο άγγελος δεν έδωσε στην Παναγία κρίνο. Η Μαρία η Μαγδαλινή δεν ήταν πόρνη. Το «πίστευε και μη ερεύνα» δεν το λέει το λέει η Αγία Γραφή. Το ερώτημα που απευθύνω είναι απλό: Πόσοι διαβάσαμε την Καινή Διαθήκη η οποία μάλιστα είναι γραμμένη στη γλώσσα μας και κυκλοφορούν δεκάδες μεταφράσεις της; Αν δεν το κάναμε, αν δεν ερευνάμε την Πίστη μας κινδυνεύουμε να ξεπέσουμε είτε σε δεισιδαιμονίες, είτε σε φοβίες, είτε σε απιστία.
Και όμως, η Πίστη μας είναι λογική και οδηγεί σε ελευθερία πνεύματος. Κάθε τι που σας διδάσκεται και δεν είναι λογικό, μήτε σας απελευθερώνει πνευματικά, αυτό δεν είναι ορθόδοξο χριστιανικό. Όμως πρέπει να το ξέρουμε για να μπορούμε να το συγκρίνουμε και να το διακρίνουμε.
Ε
πειτα θα ακολουθήσει ένας άλλος προσωπικός αγώνας του καθενός μας για να εφαρμόσουμε τα όσα λέει το Ευαγγέλιο και η Πίστη μας. Δεν είναι εύκολος αυτός ο αγώνας. Τις εντολές του Χριστού δεν είναι δύσκολο να τις κατανοήσουμε. Είναι δύσκολο να τις αποδεχτούμε. Χρειάζεται πρώτα να εμπιστευθούμε το Χριστό που μας βεβαιώνει ότι οι εντολές του δεν είναι βαρειές. Και τότε θα καταλάβουμε ότι δεν είμαστε εμεις που αγωνιζόμαστε να εφαρμόσουμε το θέλημα του Θεού, αλλά είναι ο Θεός που πασχίζει να αναπαύει τον άνθρωπο. Για παράδειγμα∙ σήμερα ο Χριστός μας είπε: «Να αγαπάτε τους εχθρούς σας, να κάνετε το καλό και να δανείζετε χωρίς τίποτε να ελπίζετε∙ και θά’ναι η αμοιβή σας μεγάλη, και θα είσαστε παιδιά του Υψίστου∙ επειδή κι αυτός είναι καλός στους αχάριστους και πονηρούς. Να είσαστε μεταξύ σας πονετικοί, καθώς και ο πατέρας σας είναι πονετικός». Αυτά τα λόγια του Χριστού, τα καταλαβαίνουμε∙ όμως είναι δύσκολο να τα αποδεχτούμε και να τα εφαρμόσουμε, όταν δεν εμπιστευόμαστε αυτόν που μας τα είπε. Και όμως, τα λόγα αυτά του Κυρίου μας είναι ο μόνος τρόπος να βγούμε από την κοινωνική αναταραχή που βασανίζει τον πλανήτη μας. Ο άλλος τρόπος είναι η (διαφαινόμενη στον πρόσφατο ορίζοντα) πάλη των επαγγελματικών τάξεων και οι επαναστάσεις. Κι αυτό που μας προτείνει ο Χριστός, επανάσταση ειναι, αλλά επανάσταση πνευματική. Αν δεν εμπιστευθούμε το Χριστό και δεν εφαρμόσουμε τα παραπάνω λόγια, τότε θα βιώσουμε κοινωνική ανατροπή, εκδίκηση και μίσος. Αν δεν εμπιστευθούμε το Χριστό και δεν εφαρμόσουμε τα παραπάνω λόγια, τότε θα συμβεί αυτό που γράφει ο Απόστολος Παύλος∙ «εαν μεταξύ σας δαγκώνεσθε και τρώγεσθε, προσέξτε, γιατί μόνοι σας θα εξολοθρευθείτε».
Η πρόσφατη οικονομική κρίση, που με φρίκη αναλογιζόμαστε τις συνέπειές της, απέδειξε ότι τελικά ο άνθρωπος δεν είναι άτομο με οικονομική και κοινωνική αξία∙ είναι πρόσωπο με αξία πνευματική και ηθική. Αλλά είναι φυσικό να μην μπορούμε να βρούμε τον άνθρωπο, όταν έχουμε χάσει το Θεό.
Σ’ αυτήν την προσπάθεια κατατείνει η Κατήχηση της Εκκλησίας μας. Στο να βρούμε το Θεό ώστε στη συνέχεια να συναντήσουμε τον συνάνθρωπό μας. Γι’ αυτό σας προτείνω και σας προτρέπω να μην αγνοήσετε τις εφετινές ομιλίες που θα αναπτυχθούν στις τρεις αίθουσές μας, στο Πνευματικό Κέντρο, στο Κέντρο Νεότητος και στη Χριστιανική Εστία. Θα αναλύσουμε όλες τις Επιστολές του Αποστόλου Παύλου με τη σειρά. Ειπώθηκε, ότι οι Επιστολές του Παύλου αποτελούν «το Σύνταγμα της Εκκλησίας». Δεν είναι εύκολα κείμενα. Δύσκολα αποφασίζει ο άνθρωπος να παλέψει μ’ αυτά. Όταν το κάνει όμως, ελπίζει να νικηθεί απ’αυτά. Και τότε απολαμβάνει ο άνθρωπος την πορεία του στην «κατα Χριστόν» ζωή του. Κάθε Κυριακή θα σας ανακοινώνουμε σε ποιά αίθουσα θα γίνει η ομιλία, ποιός θα είναι ομιλητής και ποιό τό θέμα. Σχεδιάγραμμα της Επιστολής που θα αναλύεται κάθε Κυριακή απόγευμα στην κάθε αίθουσα, θα σας διανέμεται δωρεάν το πρωΐ κάθε Κυριακής στους Ναούς. Ώστε στο τέλος της Κατηχητικής περιόδου, τον Απρίλιο του 2011, να κρατάτε στα χέρια σας, έναν πλήρη οδηγό των θεμάτων των Επιστολών του μεγάλου Αποστόλου Παύλου.
Εκείνο που χρειάζεται είναι η διάθεσή σας να εντρυφήσετε στα Ιερά μας Κείμενα. Να μελετήσουμε όλοι μας τα θεόπνευστα λόγια των Αποστόλων, ώστε να ρυθμίσουμε σωστότερα τη σχέση μας με τον Θεό και τους συνανθρώπους μας. Για να είμαστε χριστιανοί, όχι επειδή έτσι μας βάπτισαν, αλλά επειδή αυτό είναι το πνευματικό μας συμφέρον. Για να γνωρίζουμε το Θεό απ’ ευθείας και καταπρόσωπο. Για να μην μπορεί κανείς να μας ξεγελάσει στην Πίστη μας. Για να μην μπορεί να τρομοκρατήσει κανείς την ψυχή μας. Για να αναπνέουμε στην ελευθερία του πνεύματος του Χριστού.
Σας εύχομαι Καλή να είναι και ευλογημένη η εφετινή Κατηχητική χρονιά στην Επαρχία μας.
Ο Μητροπολίτης σας
✥ Ο Αλεξανδρουπόλεως Άνθιμος
(Λουκά στ' 31-36)
Αγαπητοί μου χριστιανοί,
Εγκαινιάζουμε από σήμερα στους Ναούς της Επαρχίας μας, αυτήν την επικοινωνία με τη μορφή του γραπτού κηρύγματος το οποίο θα σας διαβάζεται από τους ιερείς, είτε μετά την απαγγελία του Ευαγγελικού Αναγνώσματος, είτε στο «κοινωνικό», είτε πριν το «δι’ ευχών».
Θα σας ομιλεί ο Μητροπολίτης σας και σήμερα απευθύνομαι σε σας, προκειμένου να σας εκφράσω την αγωνία μου σχετικά με την πορεία της Κατηχητικής Παιδείας στον τόπο μας. Σήμερα το απόγευμα θα αρχίσουμε τις εποικοδομητικές ομιλίες στην Αίθουσα του Πνευματικού Κέντρου της Ιεράς Μητροπόλεώς μας και απο τις επόμενες Κυριακές στις άλλες δύο αίθουσες, του Κέντρου Νεότητος και της Χριστιανικής Εστίας. Αυτές τις ημέρες θα αρχίσουν τα Κατηχητικά Σχολεία για τα παιδιά των Δημοτικών Σχολείων, των Γυμνασίων και των Λυκείων της πόλεώς μας. Θα αρχίσουν ακόμη και οι Συνάξεις των νέων και των ωρίμων σε ηλικία, με την ευλογία της Εκκλησίας μας και με ελεγμένα τα θέματα που συζητιούνται σ’αυτές.
Βαραίνει επάνω μας η εντολή του Χριστού «μαθητεύσατε». Τόσο οι κληρικοί όσο και οι λαϊκοί, έχουμε υποχρέωση να μάθουμε το περιεχόμενο της Πίστεώς μας. Οι άνθρωποι σήμερα δεν ακούμε ευχάριστα τη λέξη «υποχρέωση». Όμως, η υποχρέωσή μας να μάθουμε την Πίστη μας, είναι στην πραγματικότητα «δικαίωμά» μας. Ο σύνολος ευρωπαϊκός πολιτισμός γύρω μας, είτε μας αρέσει είτε όχι, είναι διαποτισμένος από το Ευαγγελικό Πνεύμα. Αν θέλουμε να τον κατανοήσουμε, οφείλουμε να ξέρουμε την χριστιανική του καταβολή. Και όταν τον γνωρίσουμε, έπειτα ας προβληματισθούμε κατα πόσο θα τον αποδεχτούμε και θα τον πιστέψουμε.
Στην Πατρίδα μας η έννοια της Κατηχήσεως έχει διαβληθεί και παρεξηγηθεί πολύ, με αποτέλεσμα οι Έλληνες σήμερα να μην γνωρίζουμε την Ορθόδοξη Χριστιανική Πίστη μας. Σκόρπιες φράσεις, λαθεμένες αντιλήψεις, λειψές παροιμίες, κινηματογραφικές αποδώ-σεις, συγκροτούν τις γνώσεις πολλών χριστιανών μας για το Ευαγγέλιο και την Εκκλησία μας. Είμαστε βαπτισμένοι αλλά αυτό δεν φτάνει. Η προίκα που πήραμε με το βάπτισμά μας, χρειάζεται να καλλιεργηθεί, να ποτισθεί και να ξεχερσωθεί, για να αυξηθεί και να αποδώσει τους καρπούς. Αυτό μπορεί να γίνει με την ακριβή μελέτη των ιερών κειμένων της Εκκλησίας μας, με την συστηματική διερεύνηση των Μυστηρίων μας και με την προσπάθεια να αφουγκρασθούμε τι λέει το Πνεύμα του Θεού σε μας, σήμερα.
Συνήθως λέμε: «τα ξέρουμε»! Υπάρχουν όμως πολλά που δεν γνωρίζουμε και περισσότερα που ξέρουμε λάθος. Να σας πω παραδείγματα; Η Εύα στον Παράδεισο δεν έδωσε μήλο στον Αδάμ. Τα Ευαγγέλια δεν είναι 12. Ο άγγελος δεν έδωσε στην Παναγία κρίνο. Η Μαρία η Μαγδαλινή δεν ήταν πόρνη. Το «πίστευε και μη ερεύνα» δεν το λέει το λέει η Αγία Γραφή. Το ερώτημα που απευθύνω είναι απλό: Πόσοι διαβάσαμε την Καινή Διαθήκη η οποία μάλιστα είναι γραμμένη στη γλώσσα μας και κυκλοφορούν δεκάδες μεταφράσεις της; Αν δεν το κάναμε, αν δεν ερευνάμε την Πίστη μας κινδυνεύουμε να ξεπέσουμε είτε σε δεισιδαιμονίες, είτε σε φοβίες, είτε σε απιστία.
Και όμως, η Πίστη μας είναι λογική και οδηγεί σε ελευθερία πνεύματος. Κάθε τι που σας διδάσκεται και δεν είναι λογικό, μήτε σας απελευθερώνει πνευματικά, αυτό δεν είναι ορθόδοξο χριστιανικό. Όμως πρέπει να το ξέρουμε για να μπορούμε να το συγκρίνουμε και να το διακρίνουμε.
Ε
πειτα θα ακολουθήσει ένας άλλος προσωπικός αγώνας του καθενός μας για να εφαρμόσουμε τα όσα λέει το Ευαγγέλιο και η Πίστη μας. Δεν είναι εύκολος αυτός ο αγώνας. Τις εντολές του Χριστού δεν είναι δύσκολο να τις κατανοήσουμε. Είναι δύσκολο να τις αποδεχτούμε. Χρειάζεται πρώτα να εμπιστευθούμε το Χριστό που μας βεβαιώνει ότι οι εντολές του δεν είναι βαρειές. Και τότε θα καταλάβουμε ότι δεν είμαστε εμεις που αγωνιζόμαστε να εφαρμόσουμε το θέλημα του Θεού, αλλά είναι ο Θεός που πασχίζει να αναπαύει τον άνθρωπο. Για παράδειγμα∙ σήμερα ο Χριστός μας είπε: «Να αγαπάτε τους εχθρούς σας, να κάνετε το καλό και να δανείζετε χωρίς τίποτε να ελπίζετε∙ και θά’ναι η αμοιβή σας μεγάλη, και θα είσαστε παιδιά του Υψίστου∙ επειδή κι αυτός είναι καλός στους αχάριστους και πονηρούς. Να είσαστε μεταξύ σας πονετικοί, καθώς και ο πατέρας σας είναι πονετικός». Αυτά τα λόγια του Χριστού, τα καταλαβαίνουμε∙ όμως είναι δύσκολο να τα αποδεχτούμε και να τα εφαρμόσουμε, όταν δεν εμπιστευόμαστε αυτόν που μας τα είπε. Και όμως, τα λόγα αυτά του Κυρίου μας είναι ο μόνος τρόπος να βγούμε από την κοινωνική αναταραχή που βασανίζει τον πλανήτη μας. Ο άλλος τρόπος είναι η (διαφαινόμενη στον πρόσφατο ορίζοντα) πάλη των επαγγελματικών τάξεων και οι επαναστάσεις. Κι αυτό που μας προτείνει ο Χριστός, επανάσταση ειναι, αλλά επανάσταση πνευματική. Αν δεν εμπιστευθούμε το Χριστό και δεν εφαρμόσουμε τα παραπάνω λόγια, τότε θα βιώσουμε κοινωνική ανατροπή, εκδίκηση και μίσος. Αν δεν εμπιστευθούμε το Χριστό και δεν εφαρμόσουμε τα παραπάνω λόγια, τότε θα συμβεί αυτό που γράφει ο Απόστολος Παύλος∙ «εαν μεταξύ σας δαγκώνεσθε και τρώγεσθε, προσέξτε, γιατί μόνοι σας θα εξολοθρευθείτε».
Η πρόσφατη οικονομική κρίση, που με φρίκη αναλογιζόμαστε τις συνέπειές της, απέδειξε ότι τελικά ο άνθρωπος δεν είναι άτομο με οικονομική και κοινωνική αξία∙ είναι πρόσωπο με αξία πνευματική και ηθική. Αλλά είναι φυσικό να μην μπορούμε να βρούμε τον άνθρωπο, όταν έχουμε χάσει το Θεό.
Σ’ αυτήν την προσπάθεια κατατείνει η Κατήχηση της Εκκλησίας μας. Στο να βρούμε το Θεό ώστε στη συνέχεια να συναντήσουμε τον συνάνθρωπό μας. Γι’ αυτό σας προτείνω και σας προτρέπω να μην αγνοήσετε τις εφετινές ομιλίες που θα αναπτυχθούν στις τρεις αίθουσές μας, στο Πνευματικό Κέντρο, στο Κέντρο Νεότητος και στη Χριστιανική Εστία. Θα αναλύσουμε όλες τις Επιστολές του Αποστόλου Παύλου με τη σειρά. Ειπώθηκε, ότι οι Επιστολές του Παύλου αποτελούν «το Σύνταγμα της Εκκλησίας». Δεν είναι εύκολα κείμενα. Δύσκολα αποφασίζει ο άνθρωπος να παλέψει μ’ αυτά. Όταν το κάνει όμως, ελπίζει να νικηθεί απ’αυτά. Και τότε απολαμβάνει ο άνθρωπος την πορεία του στην «κατα Χριστόν» ζωή του. Κάθε Κυριακή θα σας ανακοινώνουμε σε ποιά αίθουσα θα γίνει η ομιλία, ποιός θα είναι ομιλητής και ποιό τό θέμα. Σχεδιάγραμμα της Επιστολής που θα αναλύεται κάθε Κυριακή απόγευμα στην κάθε αίθουσα, θα σας διανέμεται δωρεάν το πρωΐ κάθε Κυριακής στους Ναούς. Ώστε στο τέλος της Κατηχητικής περιόδου, τον Απρίλιο του 2011, να κρατάτε στα χέρια σας, έναν πλήρη οδηγό των θεμάτων των Επιστολών του μεγάλου Αποστόλου Παύλου.
Εκείνο που χρειάζεται είναι η διάθεσή σας να εντρυφήσετε στα Ιερά μας Κείμενα. Να μελετήσουμε όλοι μας τα θεόπνευστα λόγια των Αποστόλων, ώστε να ρυθμίσουμε σωστότερα τη σχέση μας με τον Θεό και τους συνανθρώπους μας. Για να είμαστε χριστιανοί, όχι επειδή έτσι μας βάπτισαν, αλλά επειδή αυτό είναι το πνευματικό μας συμφέρον. Για να γνωρίζουμε το Θεό απ’ ευθείας και καταπρόσωπο. Για να μην μπορεί κανείς να μας ξεγελάσει στην Πίστη μας. Για να μην μπορεί να τρομοκρατήσει κανείς την ψυχή μας. Για να αναπνέουμε στην ελευθερία του πνεύματος του Χριστού.
Σας εύχομαι Καλή να είναι και ευλογημένη η εφετινή Κατηχητική χρονιά στην Επαρχία μας.
Ο Μητροπολίτης σας
✥ Ο Αλεξανδρουπόλεως Άνθιμος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου