Κυριακὴ Γ΄ τῶν Μυροφόρων
4 Μαΐου 2014
Mάρκου ιε΄, 43-47, ιστ΄, 1-8
Χριστὸς Ἀνέστη!
H Ἐκκλησία μας, ἀγαπητοί μου ἀδελφοί, μᾶς παρουσιάζει σήμερα τὰ πρόσωπα ἐκεῖνα ποὺ συνδέονται μὲ μία μαρτυρία ζωῆς γιὰ τὴ Σταυρικὴ Θυσία καὶ τὴν Ἀνάσταση τοῦ Κυρίου. Ἔχουμε πρῶτα τὰ πρόσωπα τοῦ εὐσχήμονα βουλευτῆ Ἰωσήφ τοῦ ἀπὸ Ἀριμαθαίας καὶ τοῦ Νικόδημου, ποὺ ἦταν κρυφὸς μαθητὴς τοῦ Χριστοῦ. Ἔπειτα, ἔχουμε τρεῖς ἅγιες γυναικεῖες μορφές, τὴ Μαρία τὴ Μαγδαληνή, τὴ Μαρία τὴ μητέρα τοῦ Ἰακώβου καὶ τὴ Σαλώμη, τὴ μητέρα τῶν υἱῶν τοῦ Ζεβεδαίου, τοῦ Ἰωάννου καὶ τοῦ Ἰακώβου.
Ὅλες αὐτὲς οἱ μορφὲς, ποὺ παρελαύνουν μέσα ἀπὸ τὴ διήγηση τοῦ Εὐαγγελίου, ὑπῆρξαν μάρτυρες, ὁ Ἰωσὴφ καὶ ὁ Νικόδημος τῆς ταφῆς καὶ οἱ Μυροφόρες της Ἀναστάσεως τοῦ Κυρίου. Γιὰ τὶς Μυροφόρες, ὁ ἱερὸς συναξαριστὴς σημειώνει: «Ἡ τοῦ Θεοῦ Ἐκκλησία ταύτας παρέλαβεν ἐορτάζειν: α) ὡς ἰδούσας πρώτας Χριστὸν ἐκ νεκρῶν, β) τοῖς πάσι καταγγειλάσας τὸ σωτήριον κήρυγμα καὶ γ) τὴν κατὰ Χριστὸν πολιτείαν μετελθούσας ἀρίστως καὶ μαθητευθείσαις Χριστῷ».
Ἂς δοῦμε εἰδικότερα τὴν περίπτωση τῶν Μυροφόρων γυναικῶν, ἀπὸ τὴν ὁποία ἀντλοῦμε βαθύτατες ἀλήθειες. Οἱ Μυροφόρες ἄφησαν τὴν καρδιά τους νὰ πυρποληθεῖ ἀπὸ τὴν ἀγάπη τοῦ Διδασκάλου. Αὐτὸ ἀκριβῶς τὸ ἄνοιγμα τῆς καρδιᾶς, τοὺς ἔδινε τὴ βεβαιότητα καὶ τὶς στερέωνε στὴν πίστη ὅτι Χριστὸς Ἀνέστη ἐκ νεκρῶν, θανάτῳ θάνατον πατήσας καὶ τοῖς ἐν τοῖς μνήμασι ζωὴν χαρισάμενος. Γι’ αὐτὸ καὶ δὲν ἔχουν ἀναστολὲς νὰ σπεύσουν στὸ μνημεῖο.
Ἐπιθυμία ποὺ τὶς φλέγει εἶναι νὰ δείξουν ἔμπρακτα τὴν ἀγάπη ποὺ πλημμυρίζει ὅλη τὴν ὕπαρξή τους. Ἔτσι, «διαγενομένου τοῦ Σαββάτου, Μαρία ἡ Μαγδαληνὴ καὶ Μαρία ἡ τοῦ Ἰακώβου καὶ Σαλώμη ἠγόρασαν ἀρώματα ἵνα ἐλθοῦσαι ἀλείψωσιν αὐτόν». Ὅταν ἀγαπᾶς ἕνα πρόσωπο σημαίνει ὅτι παραδίδεις τὸν ἑαυτό σου ἀπέναντί του. Ἰδιαίτερα, ἡ παράδοση τοῦ ἀνθρώπου στὴν ἀγάπη τοῦ Χριστοῦ, συνιστᾶ ταυτόχρονα καὶ ὑπερύψωσή του. Σ΄ αὐτὴν ἀκριβῶς τὴν προοπτική τοῦ μεγαλείου τῆς θείας ἀνάβασης, οἱ ὅποιες ἀδυναμίες ριζοβολοῦν στὴν ψυχὴ τοῦ ἀνθρώπου, μεταποιοῦνται σὲ μία ἀνυπέρβλητη δύναμη ποὺ τὸν ἀπογειώνουν σὲ δυσθεώρητα πνευματικὰ ὕψη.
Βέβαια, οἱ Μυροφόρες γυναῖκες εἶχαν τὴν αἴσθηση τῆς ἀδυναμίας: «Τίς ἀποκυλίσει ἡμῖν τὸν λίθον ἐκ τῆς θύρας τοῦ μνημείου;». Στὴ βάση τῆς λογικῆς αὐτὸ φάνταζε νὰ εἶναι ἀδύνατο. Ἡ δύναμη ὅμως τῆς ἀγάπης ποὺ τρέφει ὁ ἄνθρωπος στὸν Κύριο, παρακάμπτει τὰ ὁποιαδήποτε ἐμπόδια ποὺ ὑψώνονται στὴ ζωή του καὶ τὸν βάζει σὲ μία ἄλλη προοπτική. Μὲ αὐτὸ τὸν τρόπο καὶ οἱ Μυροφόρες γυναῖκες τοποθετήθηκαν στὸ χῶρο τῆς θαυματουργίας.
Δυστυχῶς, ἀπὸ τὸ σημερινὸ ἄνθρωπο ἀπουσιάζει ἡ θεία τόλμη ποὺ τροφοδοτεῖται βέβαια ἀπὸ τὴν ἀγάπη πρὸς τὸν Κύριο. Ἀπουσιάζει αὐτὸ τὸ δυναμικὸ στοιχεῖο ποὺ τὸν καταξιώνει σὲ ἄλλα ἐπίπεδα ζωῆς, γιατί κλείνεται ἑρμητικὰ στὸν ἑαυτό του. Εἶναι ἀκριβῶς ἐδῶ ποὺ οἱ Μυροφόρες μᾶς δείχνουν τὸν τρόπο τῆς ὑπέρβασης, τὴν ὁποία θὰ πρέπει ἐπιτέλους ν’ ἀποτολμήσουμε στὴ ζωή μας. Αὐτὸς λοιπὸν ὁ τρόπος, παραπέμπει στὸ ἄνοιγμα τοῦ ἑαυτοῦ μας. Ἕνα ἄνοιγμα ποὺ θὰ μᾶς καταστήσει αἰχμάλωτους στὴν ἀγάπη τοῦ Χριστοῦ, ὥστε νὰ γίνουμε ἀληθινὰ ἐλεύθεροι ἄνθρωποι, στολισμένοι μὲ ὅλα ἐκεῖνα τὰ χαρίσματα ποὺ μᾶς καθιστοῦν εἰκόνες τοῦ Θεοῦ, μᾶς κάνουν νὰ εἴμαστε θεοειδεῖς.
Οἱ Μυροφόρες γυναῖκες, ὡς μάρτυρες τῆς Ἀνάστασης, δοκίμασαν στὴν καρδιὰ τοὺς ἀνεκλάλητη χαρά. Δοκίμασαν ὅμως ταυτόχρονα καὶ «τρόμο καὶ ἔκσταση». Τὶς Μυροφόρες πλημμυρίζει τὸ αἴσθημα τῆς χαρᾶς γιατί ὄχι μόνο ξαναβλέπουν τὸν Κύριό τους, ἀλλὰ γιατί τὸ μεγάλο γεγονὸς τῆς Ἀνάστασης ἐκπέμπει τὸ πιὸ ἐλπιδοφόρο μήνυμα πρὸς τὸν κόσμο: ὅτι δηλαδὴ ὁ θάνατος καταργήθηκε. Ἀπορροφήθηκε τὸ θανατηφόρο κεντρί του ἀπὸ τὸν Ἀρχηγὸ τῆς Ζωῆς, ὁ ὁποῖος ἄνοιξε πιὰ τὴν προοπτική τῆς αἰωνιότητας, στὴν ὁποία ἐμβάλλει τὸ δημιούργημά Του.
Ἡ χαρὰ βέβαια τῶν Μυροφόρων εἶναι ἀνάμικτη καὶ μ’ ἕναν τρόμο. Προέρχεται ἀπὸ τὴν αἴσθηση ὅτι ἡ Ἀνάσταση τοῦ Χριστοῦ χαρίζει μία καινούργια ζωὴ πέρα ἀπὸ τὰ ὅρια τῆς ἐπίγειας ὕπαρξής μας. Εἶναι τὸ ἐπίπεδο τῆς ζωῆς τοῦ Θεοῦ. Ἐδῶ εἶναι ἀκριβῶς ποὺ ἀνυψώνεται ὁ ἄνθρωπος, γι’ αὐτὸ καὶ ὁ Ἀναστάς Κύριος φανερώνεται «ἐν ἑτέρᾳ μορφή».
Ἀγαπητοὶ μου ἀδελφοί, ἐπιβάλλεται ὁ ἄνθρωπος νὰ ξεπεράσει τὶς συνθῆκες τῆς παρούσας ζωῆς καὶ ἀφήσει τὸν ἑαυτό του νὰ ὑποστεῖ τὴν καλὴ ἀλλοίωση μὲ τὸ φῶς καὶ τὴ δύναμη τῆς Ἀνάστασης. Αὐτὴ τὴν προοπτικὴ ἀνοίγουν μπροστὰ μας οἱ Μυροφόρες γυναῖκες. Μὲ αὐτὸ τὸ αἰσιόδοξο ἀναστάσιμο μήνυμα, βοηθεῖ ἡ Ἐκκλησία μας τὸ σημερινὸ φοβισμένο καὶ ἀπελπισμένο ἄνθρωπο νὰ ὑπερβεῖ τὸν ἑαυτό του. Αὐτὸ γίνεται ἀπὸ τὴ στιγμὴ ποὺ ἀποφασίζει ἐλεύθερα νὰ παραδώσει τὴν ὕπαρξή του στὴν ἀγάπη τοῦ Ἀναστάντος Κυρίου. Τὸ παράδειγμά τους μᾶς ἀφήνουν ὁ Ἰωσήφ, ὁ Νικόδημος καὶ οἱ Μυροφόρες γυναῖκες ποὺ ἀξιώθηκαν νὰ εἶναι οἱ πρῶτοι μάρτυρες τῆς Ἀναστάσεως. Ἄς τοὺς ἀκολουθήσουμε. Χριστὸς Ἀνέστη!
4 Μαΐου 2014
Mάρκου ιε΄, 43-47, ιστ΄, 1-8
Χριστὸς Ἀνέστη!
H Ἐκκλησία μας, ἀγαπητοί μου ἀδελφοί, μᾶς παρουσιάζει σήμερα τὰ πρόσωπα ἐκεῖνα ποὺ συνδέονται μὲ μία μαρτυρία ζωῆς γιὰ τὴ Σταυρικὴ Θυσία καὶ τὴν Ἀνάσταση τοῦ Κυρίου. Ἔχουμε πρῶτα τὰ πρόσωπα τοῦ εὐσχήμονα βουλευτῆ Ἰωσήφ τοῦ ἀπὸ Ἀριμαθαίας καὶ τοῦ Νικόδημου, ποὺ ἦταν κρυφὸς μαθητὴς τοῦ Χριστοῦ. Ἔπειτα, ἔχουμε τρεῖς ἅγιες γυναικεῖες μορφές, τὴ Μαρία τὴ Μαγδαληνή, τὴ Μαρία τὴ μητέρα τοῦ Ἰακώβου καὶ τὴ Σαλώμη, τὴ μητέρα τῶν υἱῶν τοῦ Ζεβεδαίου, τοῦ Ἰωάννου καὶ τοῦ Ἰακώβου.
Ὅλες αὐτὲς οἱ μορφὲς, ποὺ παρελαύνουν μέσα ἀπὸ τὴ διήγηση τοῦ Εὐαγγελίου, ὑπῆρξαν μάρτυρες, ὁ Ἰωσὴφ καὶ ὁ Νικόδημος τῆς ταφῆς καὶ οἱ Μυροφόρες της Ἀναστάσεως τοῦ Κυρίου. Γιὰ τὶς Μυροφόρες, ὁ ἱερὸς συναξαριστὴς σημειώνει: «Ἡ τοῦ Θεοῦ Ἐκκλησία ταύτας παρέλαβεν ἐορτάζειν: α) ὡς ἰδούσας πρώτας Χριστὸν ἐκ νεκρῶν, β) τοῖς πάσι καταγγειλάσας τὸ σωτήριον κήρυγμα καὶ γ) τὴν κατὰ Χριστὸν πολιτείαν μετελθούσας ἀρίστως καὶ μαθητευθείσαις Χριστῷ».
Ἂς δοῦμε εἰδικότερα τὴν περίπτωση τῶν Μυροφόρων γυναικῶν, ἀπὸ τὴν ὁποία ἀντλοῦμε βαθύτατες ἀλήθειες. Οἱ Μυροφόρες ἄφησαν τὴν καρδιά τους νὰ πυρποληθεῖ ἀπὸ τὴν ἀγάπη τοῦ Διδασκάλου. Αὐτὸ ἀκριβῶς τὸ ἄνοιγμα τῆς καρδιᾶς, τοὺς ἔδινε τὴ βεβαιότητα καὶ τὶς στερέωνε στὴν πίστη ὅτι Χριστὸς Ἀνέστη ἐκ νεκρῶν, θανάτῳ θάνατον πατήσας καὶ τοῖς ἐν τοῖς μνήμασι ζωὴν χαρισάμενος. Γι’ αὐτὸ καὶ δὲν ἔχουν ἀναστολὲς νὰ σπεύσουν στὸ μνημεῖο.
Ἐπιθυμία ποὺ τὶς φλέγει εἶναι νὰ δείξουν ἔμπρακτα τὴν ἀγάπη ποὺ πλημμυρίζει ὅλη τὴν ὕπαρξή τους. Ἔτσι, «διαγενομένου τοῦ Σαββάτου, Μαρία ἡ Μαγδαληνὴ καὶ Μαρία ἡ τοῦ Ἰακώβου καὶ Σαλώμη ἠγόρασαν ἀρώματα ἵνα ἐλθοῦσαι ἀλείψωσιν αὐτόν». Ὅταν ἀγαπᾶς ἕνα πρόσωπο σημαίνει ὅτι παραδίδεις τὸν ἑαυτό σου ἀπέναντί του. Ἰδιαίτερα, ἡ παράδοση τοῦ ἀνθρώπου στὴν ἀγάπη τοῦ Χριστοῦ, συνιστᾶ ταυτόχρονα καὶ ὑπερύψωσή του. Σ΄ αὐτὴν ἀκριβῶς τὴν προοπτική τοῦ μεγαλείου τῆς θείας ἀνάβασης, οἱ ὅποιες ἀδυναμίες ριζοβολοῦν στὴν ψυχὴ τοῦ ἀνθρώπου, μεταποιοῦνται σὲ μία ἀνυπέρβλητη δύναμη ποὺ τὸν ἀπογειώνουν σὲ δυσθεώρητα πνευματικὰ ὕψη.
Βέβαια, οἱ Μυροφόρες γυναῖκες εἶχαν τὴν αἴσθηση τῆς ἀδυναμίας: «Τίς ἀποκυλίσει ἡμῖν τὸν λίθον ἐκ τῆς θύρας τοῦ μνημείου;». Στὴ βάση τῆς λογικῆς αὐτὸ φάνταζε νὰ εἶναι ἀδύνατο. Ἡ δύναμη ὅμως τῆς ἀγάπης ποὺ τρέφει ὁ ἄνθρωπος στὸν Κύριο, παρακάμπτει τὰ ὁποιαδήποτε ἐμπόδια ποὺ ὑψώνονται στὴ ζωή του καὶ τὸν βάζει σὲ μία ἄλλη προοπτική. Μὲ αὐτὸ τὸν τρόπο καὶ οἱ Μυροφόρες γυναῖκες τοποθετήθηκαν στὸ χῶρο τῆς θαυματουργίας.
Δυστυχῶς, ἀπὸ τὸ σημερινὸ ἄνθρωπο ἀπουσιάζει ἡ θεία τόλμη ποὺ τροφοδοτεῖται βέβαια ἀπὸ τὴν ἀγάπη πρὸς τὸν Κύριο. Ἀπουσιάζει αὐτὸ τὸ δυναμικὸ στοιχεῖο ποὺ τὸν καταξιώνει σὲ ἄλλα ἐπίπεδα ζωῆς, γιατί κλείνεται ἑρμητικὰ στὸν ἑαυτό του. Εἶναι ἀκριβῶς ἐδῶ ποὺ οἱ Μυροφόρες μᾶς δείχνουν τὸν τρόπο τῆς ὑπέρβασης, τὴν ὁποία θὰ πρέπει ἐπιτέλους ν’ ἀποτολμήσουμε στὴ ζωή μας. Αὐτὸς λοιπὸν ὁ τρόπος, παραπέμπει στὸ ἄνοιγμα τοῦ ἑαυτοῦ μας. Ἕνα ἄνοιγμα ποὺ θὰ μᾶς καταστήσει αἰχμάλωτους στὴν ἀγάπη τοῦ Χριστοῦ, ὥστε νὰ γίνουμε ἀληθινὰ ἐλεύθεροι ἄνθρωποι, στολισμένοι μὲ ὅλα ἐκεῖνα τὰ χαρίσματα ποὺ μᾶς καθιστοῦν εἰκόνες τοῦ Θεοῦ, μᾶς κάνουν νὰ εἴμαστε θεοειδεῖς.
Οἱ Μυροφόρες γυναῖκες, ὡς μάρτυρες τῆς Ἀνάστασης, δοκίμασαν στὴν καρδιὰ τοὺς ἀνεκλάλητη χαρά. Δοκίμασαν ὅμως ταυτόχρονα καὶ «τρόμο καὶ ἔκσταση». Τὶς Μυροφόρες πλημμυρίζει τὸ αἴσθημα τῆς χαρᾶς γιατί ὄχι μόνο ξαναβλέπουν τὸν Κύριό τους, ἀλλὰ γιατί τὸ μεγάλο γεγονὸς τῆς Ἀνάστασης ἐκπέμπει τὸ πιὸ ἐλπιδοφόρο μήνυμα πρὸς τὸν κόσμο: ὅτι δηλαδὴ ὁ θάνατος καταργήθηκε. Ἀπορροφήθηκε τὸ θανατηφόρο κεντρί του ἀπὸ τὸν Ἀρχηγὸ τῆς Ζωῆς, ὁ ὁποῖος ἄνοιξε πιὰ τὴν προοπτική τῆς αἰωνιότητας, στὴν ὁποία ἐμβάλλει τὸ δημιούργημά Του.
Ἡ χαρὰ βέβαια τῶν Μυροφόρων εἶναι ἀνάμικτη καὶ μ’ ἕναν τρόμο. Προέρχεται ἀπὸ τὴν αἴσθηση ὅτι ἡ Ἀνάσταση τοῦ Χριστοῦ χαρίζει μία καινούργια ζωὴ πέρα ἀπὸ τὰ ὅρια τῆς ἐπίγειας ὕπαρξής μας. Εἶναι τὸ ἐπίπεδο τῆς ζωῆς τοῦ Θεοῦ. Ἐδῶ εἶναι ἀκριβῶς ποὺ ἀνυψώνεται ὁ ἄνθρωπος, γι’ αὐτὸ καὶ ὁ Ἀναστάς Κύριος φανερώνεται «ἐν ἑτέρᾳ μορφή».
Ἀγαπητοὶ μου ἀδελφοί, ἐπιβάλλεται ὁ ἄνθρωπος νὰ ξεπεράσει τὶς συνθῆκες τῆς παρούσας ζωῆς καὶ ἀφήσει τὸν ἑαυτό του νὰ ὑποστεῖ τὴν καλὴ ἀλλοίωση μὲ τὸ φῶς καὶ τὴ δύναμη τῆς Ἀνάστασης. Αὐτὴ τὴν προοπτικὴ ἀνοίγουν μπροστὰ μας οἱ Μυροφόρες γυναῖκες. Μὲ αὐτὸ τὸ αἰσιόδοξο ἀναστάσιμο μήνυμα, βοηθεῖ ἡ Ἐκκλησία μας τὸ σημερινὸ φοβισμένο καὶ ἀπελπισμένο ἄνθρωπο νὰ ὑπερβεῖ τὸν ἑαυτό του. Αὐτὸ γίνεται ἀπὸ τὴ στιγμὴ ποὺ ἀποφασίζει ἐλεύθερα νὰ παραδώσει τὴν ὕπαρξή του στὴν ἀγάπη τοῦ Ἀναστάντος Κυρίου. Τὸ παράδειγμά τους μᾶς ἀφήνουν ὁ Ἰωσήφ, ὁ Νικόδημος καὶ οἱ Μυροφόρες γυναῖκες ποὺ ἀξιώθηκαν νὰ εἶναι οἱ πρῶτοι μάρτυρες τῆς Ἀναστάσεως. Ἄς τοὺς ἀκολουθήσουμε. Χριστὸς Ἀνέστη!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου