ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΑΠΟΚΡΕΩ
(Μθ. 25, 31-46)
Τὴν περασμένη Κυριακὴ ἡ Ἐκκλησία, διὰ τῆς παραβολῆς τοῦ σεσωσμένου ἀσώτου, μνημόνευε τὴν ἀπερίγραπτη φιλανθρωπία τοῦ Θεοῦ πρὸς ἐμᾶς. Τὴ σημερινὴ Κυριακὴ μᾶς διδάσκει περὶ τῆς μελλούσης κρίσεως τοῦ Θεοῦ.
Τῆς κρίσεως θὰ προηγηθεῖ ἡ ἔνδοξη παρουσία τοῦ Κυρίου, ὁ ὁποῖος συνοδευόμενος ἀπὸ τὶς στρατιὲς τῶν ἀγγελικῶν δυνάμεων θὰ καθίσει «ἐπὶ θρόνου δόξης αὐτοῦ».
Ἔμπροσθέν του θὰ συναχθοῦν ἅπαντες οἱ ἄνθρωποι καὶ θὰ τοὺς χωρίσει, ὅπως ὁ ποιμὴν χωρίζει τὰ πρόβατα ἀπὸ τὰ ἐρίφια. Πρόβατα εἶναι οἱ δίκαιοι, ὡς πράοι καὶ ἐπιεικεῖς, ποὺ βάδισαν τὴν ὁδὸ τῶν ἀρετῶν, ἐνῶ ἐρίφια εἶναι οἱ ἁμαρτωλοί, ὡς θρασεῖς καὶ ἄτακτοι. Τοὺς δίκαιους θὰ τοποθετήσει δεξιά του καὶ τοὺς ἁμαρτωλοὺς στὰ ἀριστερά του. Τότε θὰ πεῖ στοὺς πρώτους «ἐλᾶτε οἱ εὐλογημένοι τοῦ Πατρός μου, κληρονομήσατε τὴν ἑτοιμασμένη γιὰ σᾶς ἀπὸ τὴν θεμελίωση τοῦ κόσμου βασιλεία μου». Ἐλᾶτε λοιπόν, διότι «πείνασα καὶ μοῦ δώσατε νὰ φάω, δίψασα καὶ μὲ ποτίσατε, ξένος ἦμουν καὶ μὲ περιμαζεύσατε, γυμνὸς καὶ μὲ ἐνδύσατε, ἀσθένησα καὶ μὲ ἐπισκεφθήκατε, ἦμουν στὶς φυλακὲς καὶ ἤλθατε νὰ μὲ δεῖτε καὶ νὰ μὲ παρηγορήσετε».(Μθ. 25, 31-46)
Τὴν περασμένη Κυριακὴ ἡ Ἐκκλησία, διὰ τῆς παραβολῆς τοῦ σεσωσμένου ἀσώτου, μνημόνευε τὴν ἀπερίγραπτη φιλανθρωπία τοῦ Θεοῦ πρὸς ἐμᾶς. Τὴ σημερινὴ Κυριακὴ μᾶς διδάσκει περὶ τῆς μελλούσης κρίσεως τοῦ Θεοῦ.
Τῆς κρίσεως θὰ προηγηθεῖ ἡ ἔνδοξη παρουσία τοῦ Κυρίου, ὁ ὁποῖος συνοδευόμενος ἀπὸ τὶς στρατιὲς τῶν ἀγγελικῶν δυνάμεων θὰ καθίσει «ἐπὶ θρόνου δόξης αὐτοῦ».
Ἐδῶ ἐγκωμιάζεται ἰδιαίτερα ἡ φιλανθρωπία, διότι ἀποτελεῖ δεῖγμα καὶ καρπὸ τῆς ἀγάπης, καὶ σαφῶς ὑπέρκειται καὶ νοηματοδοτεῖ ὅλες τὶς ἄλλες ἀρετές. Αὐτὸ τὸ ἔδειξε ὁ Κύριος καὶ μὲ τὴν παραβολὴ τῶν δέκα παρθένων· δὲν εἰσάγονται στὸν θεῖο νυμφῶνα ὅλες οἱ παρθένες, ἀλλὰ μόνο αὐτὲς τῶν ὁποίων οἱ λαμπάδες ἔχουν ἄφθονο ἔλαιο. Καὶ ἔλαιο εἶναι ἡ ἀγάπη, ἡ κορωνίδα ὅλων τῶν ἀρετῶν, ἡ ἀρετὴ ποὺ νοηματοδοτεῖ ὅλες τὶς ἀρετές. Καὶ ὁ Κύριος λοιπὸν προσφέρει τὴ βασιλεία του σὲ ὅσους ἔχουν σφραγίσει τὶς ἄλλες ἀρετὲς διὰ τῶν ἔργων τῆς ἀγάπης.
Οἱ δίκαιοι, στὴν ἐπισήμανση τοῦ Κυρίου, θὰ ἀποκριθοῦν καὶ θὰ ποῦν: «Κύριε, πότε σὲ εἴδαμε νὰ πεινᾶς καὶ σὲ θρέψαμε, ἢ νὰ διψᾶς καὶ σὲ ποτίσαμε; Πότε σὲ εἴδαμε ξένο καὶ σὲ συμμαζεύσαμε, ἢ γυμνὸ καὶ σὲ ἐνδύσαμε; Πότε σὲ εἴδαμε ἀσθενῆ ἢ στὴ φυλακὴ καὶ σ᾽ ἐπισκεφθήκαμε;». Θὰ ἰσχυριστοῦν δηλαδὴ μὲ ταπείνωση ὅτι εἶναι ἀνάξιοι τῶν ἐπαίνων, ὡσὰν νὰ μὴν ἔπραξαν κανένα ἀγαθό. Οἱ φιλάνθρωπες πράξεις τους, ὅμως, θὰ θεωρηθοῦν ὅτι ἔγιναν πρὸς τὸν ἴδιο τὸν Κύριο: «σᾶς διαβεβαιῶ», θὰ τοὺς πεῖ, «ὅτι ἐφόσον τὰ πράξατε σ᾽ ἕνα ἀπὸ τοὺς ἀδελφούς μου τοὺς ἐλαχίστους, εἶναι σὰν νὰ τὰ κάνατε γιὰ μένα καὶ σὲ μένα».
Ἄρα οἱ φτωχοὶ καὶ ἐνδεεῖς καὶ ταλαιπωρημένοι εἶναι ἀδελφοὶ τοῦ Κυρίου. Ἂς μὴν τοὺς περιφρονοῦμε λοιπόν, ἀλλὰ ἂς ὑπηρετήσουμε τὶς ἀνάγκες τους γιὰ τροφή, γιὰ σκέπη, γιὰ ἐνδυμασία, γιὰ λόγο παρηγοριᾶς, μὲ ὅλα ὅσα ἔχουμε. Καὶ ἂν δὲν εἴμαστε διατεθειμένοι νὰ προσφέρουμε ὅλα μας τὰ ὑπάρχοντα, τουλάχιστον ἂς μὴν τὰ κατακρατήσουμε ὅλα γιὰ τοὺς ἑαυτούς μας. Ἐὰν ἐνδεχομένως κλείσουμε τὰ αὐτιὰ καὶ τὴν καρδία μας στὶς ἀνάγκες τῶν συνανθρώπων μας θὰ ἀκούσουμε καὶ ἐμεῖς τὴ φωνὴ τοῦ Κριτῆ, ἡ ὁποία θὰ πεῖ στοὺς ἁμαρτωλούς, τοὺς εὑρισκόμενους στὰ ἀριστερά του: «φύγετε ἀπὸ κοντά μου καταραμένοι». Ἀπομακρυνθεῖτε ἀπὸ τὴ ζωή, ἐκβληθεῖτε ἀπὸ τὴν τρυφή, στερηθεῖτε τὸ φῶς! Πηγαίνετε «στὸ αἰώνιο πῦρ, τὸ ἑτοιμασμένο γιὰ τὸν Διάβολο καὶ τοὺς ἀγγέλους του». Ὅπως οἱ δίκαιοι θὰ ἔχουν ζωή, ἀφοῦ θὰ συνευρίσκονται μὲ τὸν Θεό, καὶ θὰ εἶναι υἱοὶ καὶ κληρονόμοι τῆς βασιλείας του, ἔτσι καὶ οἱ ἁμαρτωλοὶ θὰ παραδοθοῦν μαζὶ μὲ τοὺς δαίμονες στὸ κολαστικὸ πῦρ.
Γιατί, ὅμως, θὰ ἐκδιωχθοῦν ἀπὸ τὴ βασιλεία τῶν οὐρανῶν; Διότι ἦταν ἀφιλάνθρωποι: «πείνασα καὶ δὲν μοῦ δώσατε νὰ φάω», λέει ὁ Κύριος, «δίψασα καὶ δὲν μὲ ποτίσατε, ξένος ἦμουν καὶ δὲν μὲ συμμαζεύσατε, γυμνὸς καὶ δὲν μὲ ἐνδύσατε, ἀσθενὴς καὶ φυλακισμένος καὶ δὲν μὲ ἐπισκεφθήκατε». Ὅπως ἡ ἀγάπη καὶ τὰ ἔργα τῆς ἀγάπης εἶναι πλήρωμα τῶν ἀρετῶν, ἔτσι καὶ ὁ ἀσυμπαθὴς τρόπος καὶ ἡ ἀκοινώνητη γνώμη, εἶναι πλήρωμα τῆς ἁμαρτίας. Καὶ ὅπως τὴ φιλανθρωπία ἀκολουθοῦν καὶ συνυπάρχουν μὲ αὐτὴν οἱ ἀρετές, ἔτσι τὴ μισανθρωπία ἀκολουθοῦν οἱ κακίες.
Ἀφοῦ ἑπομένως τέτοιες εἶναι οἱ συνθῆκες τῆς τελικῆς κρίσεως, ἂς προσέξουμε. Ἂς ἐλεήσουμε τοὺς ἑαυτούς μας διὰ τοῦ ἐλέους πρὸς τοὺς ἀδελφούς, ἂς εὐεργετήσουμε γιὰ νὰ εὐεργετηθοῦμε. Ἂς σπεύσουμε γιὰ νὰ ἐπιτύχουμε τὸν πλοῦτο τῆς ἀγαθότητος, ἂς ἀγοράσουμε μὲ ὀλίγα ἀργύρια αἰώνια κληρονομία. Ταυτόχρονα, ἂς φοβηθοῦμε τὴν ἀπόφαση ἐναντίον τῶν ἀνοικτιρμόνων καὶ ἀφιλανθρώπων· ἂς μὴ φοβηθοῦμε μὴ τυχὸν καὶ γίνουμε φτωχοί, δίδοντας ἐλεημοσύνη. Ἂς φοβηθοῦμε καὶ ἂς κάνουμε τὸ πᾶν, γιὰ νὰ μὴν μείνουμε ἐκτὸς τῆς ἀγάπης τοῦ Θεοῦ, διὰ τῆς ἀσπλαγχνίας. Ἂς ἐπιδείξουμε ἔργα ἀγάπης πρὸς τοὺς ἀνθρώπους, ἐλεῶντας τοὺς φτωχούς, ἐπιστρέφοντας τοὺς πλανημένους, δικαιώνοντας τοὺς ἀδικουμένους, ἐπισκεπτόμενοι καὶ παρηγορῶντας τοὺς ἀσθενεῖς καὶ τοὺς φυλακισμένους, καὶ συγχωρῶντας ὁ ἕνας τὸν ἄλλο. Ἐν γένει, ἂς ἐπιδείξουμε τὴ μεταξύ μας ἀγάπη μὲ κάθε τρόπο καὶ μὲ κάθε ἔργο καὶ λόγο, γιὰ νὰ ἐπιτύχουμε τὴν ἀπὸ τὸν Θεὸ ἀγάπη καὶ εὐλογηθοῦμε ἀπὸ αὐτὸν καὶ κληρονομήσουμε τὴν ἐπηγγελμένη οὐράνια καὶ αἰώνια βασιλεία «ἀπὸ καταβολῆς κόσμου».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου