ΚΥΡΙΑΚΗ Β΄ ΝΗΣΤΕΙΩΝ (ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΠΑΛΑΜΑ)
(Μρ. 2, 1-12)
Ἡ Ἐκκλησία ὅρισε νὰ ἑορτάζεται σήμερα ὁ ἅγιος Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς, τοῦ ὁποίου ἡ συνεισφορὰ καὶ οἱ ἀγῶνες ὑπὲρ τῆς Ὀρθοδοξίας ἦταν πολὺ μεγάλοι. Τὸ ἀπολυτίκιό του εἶναι ἐνδεικτικὸ τῆς ἀναγνώρισης τῆς μεγάλης του πνευματικότητας, ἀλλὰ καὶ τῶν ἀγώνων του: «Ὀρθοδοξίας ὁ φωστήρ, Ἐκκλησίας τὸ στήριγμα καὶ διδάσκαλε, τῶν μοναστῶν ἡ καλλονή, τῶν θεολόγων ὑπέρμαχος ἀπροσμάχητος».
Ὁ Παλαμᾶς καταγόταν ἀπὸ ἀριστοκρατικὴ οἰκογένεια τῆς Μ. Ἀσίας καὶ γεννήθηκε στὴν Κωνσταντινούπολη τὸ 1296. Σπούδασε στὸ Πανεπιστήμιο τῆς Πόλης καὶ διακρίθηκε στὴν ἀριστοτελικὴ φιλοσοφία, προκαλῶντας γενικὸ θαυμασμό. Παρόλες ὅμως τὶς δυνατότητες ποὺ εἶχε, ὥστε νὰ συνεχίσει ἀνώτερες σπουδές, ἀσπάστηκε, σὲ ἡλικία μόλις εἴκοσι ἐτῶν, τὸν μοναχισμό. Ἀσκήτεψε κατ᾽ ἀρχὰς στὸ Παπίκιο ὄρος, ποὺ βρισκόταν ἀνάμεσα στὴ Μακεδονία καὶ τὴ Θράκη, καὶ ἔπειτα στὸ Ἅγιο Ὄρος καὶ στὴ Βέροια, ἀκολουθῶντας τὸ ἡσυχαστικὸ ἰδεῶδες ἄσκησης. Στὴ Θεσσαλονίκη χειροτονήθηκε τὸ 1326 ἱερομόναχος.
Ὁ Παλαμᾶς ἀντιλαμβανόταν τὴ μοναχικὴ κλίση, σὰν μία προφητικὴ ἀποστολὴ μέσα στὴν Ἐκκλησία καὶ ὄχι μόνο ὡς μέσο γιὰ τὴν προσωπικὴ τελείωση. Ἔτσι ὅταν ἔμαθε γιὰ τὶς συζητήσεις ποὺ εἶχε ὁ Βαρλαὰμ ὁ Καλαβρὸς μὲ τοὺς παπικοὺς ἀπεσταλμένους καὶ ἀργότερα ὅταν ἔφτασαν στὰ χέρια του μερικὰ συγκεκριμένα ἔργα τοῦ ἐν λόγῳ φιλοσόφου, γύρω στὸ 1336-1337, ἔμεινε ἔκπληκτος ἀπὸ τὸν ἀγνωστικισμό (τοῦ Βαρλαάμ). Τότε μετὰ ἀπὸ παράκληση φίλων ἀπὸ τὴ Θεσσαλονίκη ἔγραψε δύο Λόγους, βάσει τῆς διδασκαλίας τῶν μεγάλων Πατέρων, Μ. Ἀθανασίου, Μ. Βασιλείου, Γρηγορίου Θεολόγου καὶ Γρηγορίου Νύσσης, γιὰ νὰ ἀνασκευάσει τὴ διδασκαλία τῶν Λατίνων στὸ θέμα τοῦ Filioque, τῆς ἐκπόρευσης δηλαδὴ τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, καὶ ἔμμεσα νὰ ἀπαντήσει στὴ μέθοδο ποὺ ὁ φιλόσοφος Βαρλαὰμ χρησιμοποιοῦσε γιὰ νὰ ὁμιλήσει περὶ τοῦ Θεοῦ.
Φρονοῦσε συγκεκριμένα ὁ Παλαμᾶς ὅτι δὲν εἶναι δυνατὸ ὁ ἄνθρωπος διὰ τοῦ συλλογισμοῦ νὰ γνωρίσει τὸν Θεό, ἀφοῦ τὰ ὅρια τῆς γνωστικῆς ἱκανότητας τοῦ κτιστοῦ νοῦ ἐξαντλοῦνται στὰ πλαίσια μόνο τῆς κτιστῆς πραγματικότητας. Ὁ ἄκτιστος, ὅμως, Θεὸς ἀποκαλύπτεται στοὺς ἀνθρώπους καὶ μετέχεται ὑπὸ αὐτῶν, διὰ τῆς ἐνέργειάς του. Οἱ θέσεις αὐτὲς τοῦ Παλαμᾶ τὸν ἀποδεικνύουν ὡς πιστὸ τηρητὴ τῆς Παράδοσης περὶ τῆς ἀπρόσιτης καὶ ἀμέθεκτης θείας φύσεως καὶ τῶν μεθεκτῶν ἐνεργειῶν της. Σύμφωνα μὲ αὐτὰ ἡ πνευματικὴ τελείωση τοῦ ἀνθρώπου δὲν σχετίζεται μὲ τὶς πολλὲς ἢ λίγες γνώσεις του, ἀλλὰ μὲ τὸν προσωπικό του ἀγώνα καθάρσεως, μέσα στὰ πλαίσια τῆς Ἐκκλησίας. Ὁ Παλαμᾶς διακηρύττει ὅτι ἡ θεογνωσία τῶν Χριστιανῶν δὲν προέρχεται ἀπὸ τὴ μόρφωση σὲ σχολεῖα, ἀλλὰ ἀπὸ τὴν πίστη τους στὸν Χριστό. Σὲ διαφορετικὴ περίπτωση, ἂν δηλαδὴ θεωρηθεῖ ὅτι ὁ Θεὸς γνωρίζεται μὲ τὸν νοῦ, ὅταν αὐτὸς μορφωθεῖ, τότε «κεκένωται ἡ πίστις». Ὁ Θεὸς λοιπὸν προσεγγίζεται ὑπὸ τοῦ ἀνθρώπου ὄχι ὅταν αὐτὸς εἶναι μορφωμένος, ἀλλὰ ὅταν πιστεύσει σὲ αὐτὸν καὶ ἀγωνιστεῖ στὴν τήρηση τῶν ἐντολῶν του.
Ἐκτὸς αὐτοῦ, ὁ Βαρλαὰμ καὶ ὁ Παλαμᾶς διαφώνησαν καὶ στὸ θέμα τῆς σχέσης τῆς φιλοσοφικῆς γνώσης, μὲ τὴ σωτηρία. Ἡ μὲν Ὀρθόδοξη θεολογία τονίζει ὅτι ἡ σωτηρία συναρτᾶται ἄμεσα μὲ τὴ γνώση τοῦ Θεοῦ, ἐνῶ ὁ Βαρλαὰμ ἰσχυριζόταν μὲ ἔμφαση ὅτι δὲν εἶναι δυνατὸν κάποιος νὰ φτάσει στὴν ἁγιότητα καὶ τὴν τελειότητα χωρὶς τὴ φιλοσοφικὴ μόρφωση. Στὸν ἀντίποδα τῶν θέσεων τοῦ Βαρλαὰμ βρίσκονται οἱ ἀντίστοιχες τοῦ Παλαμᾶ, ὁ ὁποῖος βέβαια ἀκολουθεῖ τὴν Πατερικὴ Παράδοση. Ὁ Παλαμᾶς δὲν ἀπορρίπτει τὴ γνώση τῆς φιλοσοφίας, ἀλλὰ τὴ συσχέτιση τῆς ἀνθρώπινης γνώσης μὲ τὴ σωτηρία. Ἐὰν ἡ σωτηρία ἐξαρτιόταν ἀπὸ τὴ μόρφωση καὶ τὰ πτυχία τοῦ ἀνθρώπου, τὸ ἀπολυτρωτικὸ ἔργο τοῦ Χριστοῦ γιὰ τὴ σωτηρία τοῦ ἀνθρώπου θὰ ὑφίστατο μείωση καὶ σχετικοποίηση. Συνεπῶς, ἡ παιδεία εἶναι μὲν χρήσιμη γιὰ τὸν ἄνθρωπο, ἀλλὰ ὄχι ἀπαραίτητη γιὰ τὴ σωτηρία του. Σὲ διαφορετικὴ περίπτωση ὑποβαθμίζεται ἢ καὶ ὑποκαθίσταται ἡ πληρότητα καὶ ἡ αὐτάρκεια τοῦ ἀπολυτρωτικοῦ ἔργου τοῦ Χριστοῦ. Ἡ ἀληθινὴ θεογνωσία καὶ ἡ σωτηρία κατορθώνονται μόνο μὲ τὴ βίωση ἀπὸ τοὺς πιστοὺς μέσα στὸ σῶμα τῆς Ἐκκλησίας, τοῦ περιεχομένου τῆς ἐν Χριστῷ ἀποκαλύψεως.
Ἡ προσφορὰ τοῦ Γρηγορίου τοῦ Παλαμᾶ στὴν κατοχύρωση τῆς ἀλήθειας τῆς πίστης μας ἦταν τέτοια, ὥστε τὸ ὄνομά του νὰ προστεθεῖ στὸ Συνοδικὸ τῆς Ὀρθοδοξίας, δηλαδὴ στὸ κείμενο ποὺ διαβάζουμε κάθε πρώτη Κυριακὴ τῶν νηστειῶν τῆς Μ. Σαρακοστῆς, ὅταν ἑορτάζουμε καὶ πανηγυρίζουμε τὴ νίκη τῆς ἀλήθειας τοῦ Χριστοῦ ἐπὶ τῆς πλάνης καὶ τοῦ ψεύδους τῶν αἱρέσεων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου