ΚΥΡΙΑΚΗ Γ΄ ΜΑΤΘΑΙΟΥ
(Μθ. 6, 22-33)
Σύμφωνα μὲ τὴ διδασκαλία τῶν Πατέρων, ὁ παρὼν κόσμος, ὅσο ὄμορφος καὶ ἑλκυστικὸς νὰ εἶναι, τὴν ἴδια στιγμὴ μπορεῖ νὰ καταστεῖ ἀπατηλὸς καὶ πλάνος. Καὶ τοῦτο ἐνδέχεται νὰ συμβεῖ ὅταν οἱ ἄνθρωποι βαλτώσουν στὶς καθημερινὲς μέριμνες, προσκολληθοῦν στὴ γῆ καὶ λησμονήσουν τὸν πραγματικὸ προορισμό τους, ὁ ὁποῖος δὲν εἶναι ἄλλος ἀπὸ τὴ βασιλεία τῶν οὐρανῶν. Πράγματι, ἄλλο ἡ μόνιμη κατοικία καὶ ἄλλο ἡ προσωρινή. Ὡς μόνιμη κατοικία θεωρεῖται ἡ κατάσταση, στὴν ὁποία θὰ βρεθοῦμε μετὰ τὴν ἐκδημία μας, καὶ προσωρινὴ ἡ παροῦσα. Γι᾽ αὐτὸ καὶ ὁ Χριστὸς προτρέπει τοὺς ἀνθρώπους νὰ ζητοῦν πρῶτα ἀπὸ ὅλα τὴ βασιλεία τῶν οὐρανῶν καὶ νὰ μὴν πολυπραγμονοῦν γιὰ τὰ ἁπλὰ καὶ καθημερινά, ὅπως τὴν τροφὴ καὶ τὴν ἐνδυμασία.
Θέτοντας κανεὶς αὐτὴ τὴν προτεραιότητα, ἐλευθερώνεται ἀπὸ τὰ μὴ μόνιμα καὶ στρέφεται μὲ ἐμπιστοσύνη στὸν Θεό, ἡ ἀγάπη καὶ ἡ πρόνοια τοῦ ὁποίου ἀγκαλιάζουν καὶ συντηροῦν ὅλη τὴν κτίση. Σὲ ἀντίθετη περίπτωση, ὅταν ὁ ἄνθρωπος περιορίζεται στὶς οὕτως ἢ ἄλλως ἀπαραίτητες μέριμνες καὶ φροντίδες σὲ σχέση μὲ τὴν ἐπίγεια διαβίωσή του, τότε καταντᾶ ἕνας ἰδιότυπος σκλάβος τῶν ὑλικῶν πραγμάτων. Πλέον ἡ παροῦσα ζωὴ δὲν θεωρεῖται ὡς παροικία, ἀλλὰ ὡς κατοικία, δηλαδὴ ὡς κάτι τὸ μόνιμο.
Σημειώνεται πὼς τὸ νὰ περιορίσει κανεὶς τὶς φροντίδες καὶ τὶς μέριμνές του στὰ ἀπαραίτητα μιᾶς σαφῶς ἀξιοπρεποῦς ἐπίγειας διαβίωσης δὲν σημαίνει ὅτι ἐγκαταλείπει καὶ ὅτι ἀρνεῖται τὴ ζωή. Αὐτή του ἡ πράξη πιὸ πολὺ ὀφείλεται στὸ ὅτι ἀφενὸς ἀγαπᾶ τὴ ζωὴ καὶ ἀφετέρου στὸ ὅτι γνωρίζει πὼς ἡ ἐν Χριστῷ φανέρωση τοῦ Θεοῦ στοὺς ἀνθρώπους εἶναι παράλληλη καὶ μὲ συγκεκριμένες ἐντολές. Καὶ οἱ βασικότερες ἐξ αὐτῶν εἶναι ἡ ἀγάπη στὸν Θεὸ καὶ τὸν ἄνθρωπο.
Γι᾿ αὐτὲς ἀκριβῶς τὶς ἐντολὲς καὶ τὶς διαστάσεις τους μᾶς νουθετεῖ ὁ ἅγιος Κοσμᾶς ὁ Αἰτωλός: «Πρέπει ἡμεῖς, ἀνίσως καὶ θέλωμεν νὰ περάσωμεν καὶ ἐδῶ καλά, νὰ πηγαίνωμεν καὶ εἰς τὸν παράδεισον, καὶ νὰ λέγωμεν τὸν Θεόν μας ἀγάπην καὶ πατέρα, πρέπει νὰ ἔχωμεν δύο ἀγάπας, ἀγάπην εἰς τὸν Θεόν μας, καὶ εἰς τοὺς ἀδελφούς μας. Φυσικόν μας εἶναι νὰ ἔχωμεν αὐτὰς τὰς δύο ἀγάπας. Παρὰ φύσιν εἶναι νὰ μὴ τὰς ἔχωμεν. Καὶ καθὼς ἕνα χελιδόνι χρειάζεται δύο πτέρυγας διὰ νὰ πετᾶ εἰς τὸν ἀέρα, οὕτω καὶ ἡμεῖς χρειαζόμεθα αὐτὰς τὰς δύο ἀγάπας, διότι χωρὶς αὐτῶν εἶναι ἀδύνατον νὰ σωθῶμεν».
Ὁμιλῶντας εἰδικότερα γιὰ τὴν ἀγάπη πρὸς τὸν Θεό, μᾶς ὑπενθυμίζει τὸν λόγο, γιὰ τὸν ὁποῖο ὠφείλουμε νὰ στραφοῦμε πρὸς αὐτόν: «Καὶ πρῶτον ἔχομεν χρέος νὰ ἀγαπῶμεν τὸν Θεόν μας, διότι μᾶς ἐχάρισε τόσην γῆν μεγάλην ἐδῶ νὰ κατοικῶμεν πρόσκαιρα, τόσες χιλιάδες φυτά, βρύσες, ποταμούς, θαλάσσας, ἀέρα, ἡμέραν, νύχτα, οὐρανόν, ἥλιον. Ὅλα αὐτὰ διὰ ποῖον τὰ ἔκαμεν, εἰμὴ δι᾽ ἡμᾶς; Τί μᾶς ἐχρεώστει; Τίποτε. Ὅλα χάρισμα μᾶς τὰ ἔδωκεν. Ἂν καὶ ἁμαρτάνομεν χιλιάδες φορὲς τὴν ὥραν, μᾶς εὐσπλαχνίζεται ὡσὰν πατέρας καὶ δὲν μᾶς τιμωρεῖ, ἀλλὰ περιμένει τὴν μετάνοιάν μας μὲ τὰς ἀγκάλας ἀνοικτάς, πότε νὰ μετανοήσωμεν νὰ παύσωμεν ἀπὸ τὰ κακά, καὶ νὰ κάμωμεν τὰ καλά, νὰ ἐξομολογηθῶμεν, νὰ διορθωθῶμεν, νὰ μᾶς ἐναγκαλισθεῖ, νὰ μᾶς βάλῃ εἰς τὸν παράδεισον νὰ χαιρώμεθα πάντοτε. Τώρα λοιπὸν τοιοῦτον γλυκύτατον Θεὸν καὶ Δεσπότην δὲν πρέπει καὶ ἡμεῖς νὰ τὸν ἀγαπῶμεν;».
Σημειώνει τέλος καὶ τὰ ἑξῆς χαρακτηριστικά, τὰ ὁποῖα εἶναι ἀνάγκη νὰ κάνουμε, ἀλλὰ καὶ νὰ μὴν κάνουμε, σὲ σχέση μὲ τὴν ἀγάπη πρὸς τὸν συνάνθρωπό μας: «Δὲν μπορεῖς νὰ δώσεις ὅλα σου τὰ πράγματα σὲ ὅσους ἔχουν ἀνάγκη; Ἂς εἶναι! Δῶσε, ὅμως, τὰ μισά. Δῶσε ἀπὸ τὰ τρία ἕνα. Δῶσε ἀπὸ τὰ πέντε ἕνα. Ἀκόμη βαρὺ σοῦ φαίνεται; Κάμε τὸ ἄλλο˙ δῶσε ἀπὸ τὰ δέκα ἕνα. Τὸ κάμνεις; Ἀκόμη βαρὺ σοῦ φαίνεται; Τότε κάμε ἄλλο˙ μὴν κάμεις ἐλεημοσύνη καὶ μὴν δώσεις σὲ αὐτοὺς ποὺ ἔχουν ἀνάγκη. Ἂς ἔρθουμε παρακάτω, ὅμως˙ μὴν πάρεις τὸ ψωμὶ τοῦ ἀδελφοῦ σου. Μὴν πάρεις τὸ ἐπανωφόρι του. Μὴν τὸν κατατρέχεις. Μὴν τὸν τρῶς μὲ τὴ γλῶσσα σου. Μήτε καὶ αὐτὸ τὸ κάμνεις; Ἂς ἔρθουμε παρακάτω. Κάμε ἄλλο˙ τόνε βρῆκες τὸν ἀδελφό σου μέσα εἰς τὴν λάσπη καὶ δὲν θέλεις νὰ τόνε βγάλεις; Καλά, δὲν θέλεις νὰ τοῦ κάμεις καλό. Μὴν τοῦ κάμεις κακό. Ἄφησέ τονε! Πῶς θέλομεν νὰ σωθοῦμεν ἀδελφοί μου, τὸ ἕνα μᾶς φαίνεται βαρύ, τὸ ἄλλο βαρύ. Ποῦ νὰ πᾶμε παρακάτω; Δὲν ἔχομε νὰ κατεβοῦμεν. Ὁ Θεὸς εἶναι εὔσπλαχνος. Ναί. Μὰ εἶναι καὶ δίκαιος! Ἔχει καὶ ράβδον σιδηράν. Λοιπόν, ἂν θέλομεν νὰ σωθοῦμε, πρέπει νὰ ἔχομεν τὴν ἀγάπην εἰς τὸν Θεὸν καὶ εἰς τοὺς ἀδελφούς μας».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου