ΚΥΡΙΑΚΗ Β΄ ΝΗΣΤΕΙΩΝ (ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΠΑΛΑΜΑ)
(Μρ. 2, 1-12)
Ἡ Ἐκκλησία ὅρισε νὰ ἑορτάζεται σήμερα ὁ ἅγιος Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς, τοῦ ὁποίου ἡ συνεισφορὰ καὶ οἱ ἀγῶνες ὑπὲρ τῆς Ὀρθοδοξίας ἦταν πολὺ μεγάλοι. Τὸ ἀπολυτίκιό του εἶναι ἐνδεικτικὸ τῆς ἀναγνώρισης τῆς μεγάλης του πνευματικότητας, ἀλλὰ καὶ τῶν ἀγώνων του: «Ὀρθοδοξίας ὁ φωστήρ, Ἐκκλησίας τὸ στήριγμα καὶ διδάσκαλε, τῶν μοναστῶν ἡ καλλονή, τῶν θεολόγων ὑπέρμαχος ἀπροσμάχητος».
Ὁ Παλαμᾶς καταγόταν ἀπὸ ἀριστοκρατικὴ οἰκογένεια τῆς Μ. Ἀσίας καὶ γεννήθηκε στὴν Κωνσταντινούπολη τὸ 1296. Σπούδασε στὸ Πανεπιστήμιο τῆς Πόλης καὶ διακρίθηκε στὴν ἀριστοτελικὴ φιλοσοφία, προκαλῶντας γενικὸ θαυμασμό. Σὲ ἡλικία εἴκοσι ἐτῶν ἀσπάστηκε τὸν μοναχισμό. Ἀποσύρθηκε κατ᾽ ἀρχὰς στὸ Παπίκιο ὄρος, ποὺ βρισκόταν ἀνάμεσα στὴ Μακεδονία καὶ τὴ Θράκη, καὶ ἔπειτα στὸ Ἅγιο Ὄρος καὶ στὴ Βέροια, ἀκολουθῶντας τὸ ἡσυχαστικὸ ἰδεῶδες ἄσκησης. Τὸ ἔτος 1326 χειροτονήθηκε στὴ Θεσσαλονίκη ἱερομόναχος καὶ τὸ 1347 Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης.
Γύρω στὸ 1336-1337 ἔφτασαν στὰ χέρια του κάποια συγκεκριμένα ἔργα τοῦ φιλόσοφου Βαρλαὰμ τοῦ Καλαβροῦ. Διαβάζοντάς τα ἔμεινε ἔκπληκτος ἀπὸ τὸν ἀγνωστικισμὸ τοῦ συγγραφέα τους, δηλαδὴ τοῦ Βαρλαάμ. Ἀμέσως τότε ὁ Παλαμᾶς ἔγραψε δύο Λόγους, βάσει τῆς διδασκαλίας τῶν μεγάλων Πατέρων τῆς Ἐκκλησίας, τοῦ Μ. Ἀθανασίου, τοῦ Μ. Βασιλείου, τοῦ Γρηγορίου Θεολόγου καὶ τοῦ Γρηγορίου Νύσσης, γιὰ νὰ ἀπαντήσει καὶ νὰ ἀνασκευάσει τὴ μέθοδο ποὺ ὁ φιλόσοφος Βαρλαὰμ χρησιμοποιοῦσε γιὰ νὰ ὁμιλήσει περὶ τοῦ Θεοῦ.
Ὁ Παλαμᾶς, ἀκολουθώντας τὴν ὀρθόδοξη παράδοση, φρονοῦσε ὅτι ἡ πνευματικὴ τελείωση τοῦ ἀνθρώπου, δηλαδὴ ἡ γνώση τοῦ Θεοῦ, δὲν ἀφορᾶ στὸ μορφωτικό του ἐπίπεδο, ἀλλὰ στὴν πίστη του στὸν Χριστὸ καὶ τὸν προσωπικό του ἀγῶνα κάθαρσης ἀπὸ τὰ πάθη. Σὲ διαφορετικὴ περίπτωση «κεκένωται ἡ πίστις». Ὁ Θεὸς κατέχεται ὑπὸ τοῦ ἀνθρώπου ὄχι ὅταν αὐτὸς εἶναι μορφωμένος, ἀλλὰ ὅταν πιστεύσει σὲ αὐτὸν καὶ ἀγωνιστεῖ στὴν τήρηση τῶν ἐντολῶν του.
Ὁ Βαρλαὰμ ὅμως, ἰσχυριζόταν μὲ ἔμφαση ὅτι δὲν εἶναι δυνατὸν κάποιος νὰ φτάσει στὴν ἁγιότητα καὶ τὴν τελειότητα χωρὶς τὴ φιλοσοφικὴ μόρφωση. Ἀπαντώντας ὁ Παλαμᾶς, λέγει ὅτι ναὶ μὲν ἡ φιλοσοφία καὶ ἡ ἐν γένει ἀνθρώπινη γνώση εἶναι σπουδαῖα καὶ χρήσιμα πράγματα, ὅμως, ἐπουδενὶ μποροῦν νὰ συσχετιστοῦν μὲ τὸ θέμα τῆς σωτηρίας τοῦ ἀνθρώπου. Σὲ μία τέτοια περίπτωση, ἐὰν δηλαδὴ ἡ σωτηρία ἐξαρτιόταν ἀπὸ τὴ μόρφωση καὶ τὰ πτυχία τοῦ ἀνθρώπου, τότε ἡ πληρότητα καὶ ἡ αὐτάρκεια τοῦ ἐν γένει ἀπολυτρωτικοῦ ἔργου τοῦ Χριστοῦ γιὰ τὴ σωτηρία τοῦ ἀνθρώπου θὰ ὑφίστατο μείωση καὶ σχετικοποίηση. Ἡ ἀληθινὴ θεογνωσία καὶ ἡ σωτηρία κατορθώνονται μόνο μὲ τὴ βίωση ἀπὸ τοὺς πιστοὺς μέσα στὸ σῶμα τῆς Ἐκκλησίας, τοῦ περιεχομένου τῆς ἐν Χριστῷ ἀποκαλύψεως.
Ἡ προσφορὰ τοῦ Γρηγορίου τοῦ Παλαμᾶ στὴν κατοχύρωση τῆς ἀλήθειας τῆς πίστης μας ἦταν τέτοια, ὥστε τὸ ὄνομά του νὰ προστεθεῖ στὸ Συνοδικὸ τῆς Ὀρθοδοξίας, δηλαδὴ στὸ κείμενο ποὺ διαβάζουμε κάθε πρώτη Κυριακὴ τῶν νηστειῶν τῆς Μ. Σαρακοστῆς, ὅταν ἑορτάζουμε καὶ πανηγυρίζουμε τὴ νίκη τῆς ἀλήθειας τοῦ Χριστοῦ ἐπὶ τῆς πλάνης καὶ τοῦ ψεύδους τῶν αἱρέσεων:
«Γρηγορίου τοῦ ἁγιωτάτου Μητροπολίτου Θεσσαλονίκης, τοῦ συνοδικῶς ἐπ᾿ Ἐκκλησίας Μεγάλης, Βαρλαάμ τε καὶ Ἀκίνδυνον, τοὺς ἀρχηγοὺς καὶ ἐφευρέτας τῶν καινῶν αἱρέσεων, καθελόντος, σὺν τῇ αὐτῶν πονηρᾷ συμμορίᾳ... αἰωνία ἡ μνήμη».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου