ΚΥΡΙΑΚΗ Δ΄ ΝΗΣΤΕΙΩΝ, 26 ΜΑΡΤΙΟΥ 2017
(Μρ. 9, 17-31)
Σύμφωνα μὲ τὴ σημερινὴ εὐαγγελικὴ περικοπὴ πονηρὸ δαιμόνιο, «ἄλαλον καὶ κωφόν», εἶχε εἰσέλθει σὲ κάποιο νεανία καὶ τὸν βασάνιζε. Ὁ πατέρας τοῦ παιδιοῦ τὸ ἔφερε πρὸς θεραπεία, ὅμως οἱ ἐννέα μαθητὲς τοῦ Χριστοῦ ἀπέτυχαν νὰ ἐκδιώξουν τὸ δαιμόνιο. Ὁ Χριστός, κατερχόμενος ἀπὸ τὸ ὄρος Θαβὼρ μὲ τοὺς ἄλλους τρεῖς μαθητές, πληροφορεῖται τὸ περιστατικὸ καὶ ζητᾶ νὰ τοῦ φέρουν τὸν νεανία. Τόνισε τότε στὸν πατέρα τοῦ παιδιοῦ τὴν ἀνάγκη ἰσχυρῆς πίστης: «ὁ δὲ Ἰησοῦς εἶπεν αὐτῷ τὸ εἰ δύνασαι πιστεῦσαι, πάντα δυνατὰ τῷ πιστεύοντι». Ὁ βασανισμένος πατέρας φώναξε δυνατά, ζητῶντας νὰ ἐλευθερωθεῖ ἀπὸ τὴν ἀπιστία του: «πιστεύω, κύριε», τοῦ λέει, βοήθησέ με ὅμως νὰ πιστεύσω βαθύτερα καὶ τελειότερα. Τελικὰ ὁ φιλάνθρωπος Χριστὸς λυτρώνει τὸν νεανία ἀπὸ τὴν ἐξουσία τοῦ δαιμονίου.
Ὁ πατέρας τοῦ νεανία πολὺ ὀρθὰ κατ᾽ ἀρχὰς προσέρχεται, προσπίπτει καὶ παρακαλεῖ τὸν Χριστὸ νὰ ἐλεήσει τὸν υἱό του. Ὁ Κύριος ὅμως, ὁ ὁποῖος βλέπει πέρα ἀπὸ τὰ φαινόμενα, ἐντοπίζει τὴν ἀδύναμη πίστη του. Αὐτὴ ἦταν ἡ αἰτία ποὺ οἱ μαθητὲς δὲν μπόρεσαν νὰ θεραπεύσουν τὸ παιδί του. Σὲ ἄλλες περιπτώσεις, ὅταν οἱ προσερχόμενοι εἶχαν ἰσχυρὴ πίστη, τοὺς θεράπευσαν. Γι᾽ αὐτὸ καὶ οἱ Ἀπόστολοι ἔλεγαν στὸν Χριστό: «Κύριε, καὶ τὰ δαιμόνια ἡμῖν ὑποτάσσεται ἐν τῷ ὀνόματί σου». Σὲ τελικὴ ἀνάλυση, μόνο ἡ πίστη κατορθώνει τὰ πάντα. Ἔτσι ὁ ἑκατόνταρχος πετυχαίνει τὴ θεραπεία τοῦ υἱοῦ του, ἡ αἱμορροοῦσα γυναῖκα λυτρώνεται ἀπὸ τὸ πάθος της καὶ ἡ Χαναναία παίρνει πίσω τὴ θυγατέρα της θεραπευμένη ἀπὸ τὴν τυραννία τοῦ δαίμονα.
Μετὰ τὴ θεραπεία τοῦ νεανία, οἱ δώδεκα Ἀπόστολοι ρώτησαν τὸν Χριστὸ «κατ᾽ ἰδίαν» νὰ τοὺς πεῖ τὸν λόγο ποὺ αὐτοὶ ἀπέτυχαν νὰ ἐκδιώξουν τὸν δαίμονα. Ὁ Κύριος τότε ἀποφεύγει νὰ ἀναφερθεῖ στὴ δυσπιστία τοῦ πατέρα, ἀφενὸς γιὰ νὰ μὴν σπρώξει στὴν ὑπερηφάνεια τοὺς μαθητὲς καὶ ἀφετέρου γιὰ νὰ τοὺς διεγείρει πρὸς θερμότερη πίστη. Γι᾽ αὐτὸ καὶ ἐνεργῶντας παιδαγωγικὰ λέει ὅτι ἡ ἀδυναμία ὀφειλόταν στὴ δική τους ἀπιστία. Ζητᾶ λοιπὸν ὁ Χριστὸς νὰ ἑλκύσει τοὺς Ἀποστόλους του σὲ μεγαλύτερα πνευματικὰ ὕψη καὶ στὴν τελειότητα τῆς Βασιλείας του. Ἂν ἡ πίστη ὡς κόκκος σινάπεως δύναται τόσα πολλά, δηλαδὴ τὴ μετακίνηση ἀκόμα καὶ βουνῶν, πόσα περισσότερα μπορεῖ νὰ πετύχει ἕνας, ὁ ὁποῖος χειραγωγεῖται ἀπὸ τὸν ἴδιο τὸν Κύριο, ὅπως οἱ Ἀπόστολοι, ὥστε νὰ ὑπερβεῖ τὰ κοινὰ μέτρα καὶ νὰ γίνει τέλειος μαθητής του;
Ἔχοντας αὐτὰ ὑπόψη μας, ἂς ἀγωνιστοῦμε καὶ ἐμεῖς νὰ ἀποκτήσουμε πίστη ὀρθή. Ὀρθὴ πίστη, κατὰ τὸν ἱερὸ Χρυσόστομο, εἶναι ὅταν πιστεύουμε σὲ αὐτὰ ποὺ δὲν βλέπουμε, στηριζόμενοι στὴν ἀξιοπιστία αὐτοῦ ποὺ μᾶς τὰ ἀναγγέλλει. Μία τέτοια ὀρθὴ πίστη πρὸς τὸν Σωτῆρα Χριστὸ θὰ μᾶς ἐπιτρέψει νὰ ἐπικρατήσουμε καὶ ἐν τέλει νὰ θεραπεύσουμε, ἀποδιώκοντας ἀπὸ μέσα μας, τὸν ζωώδη θυμό, τὴν ἄνομη ἐπιθυμία, τὴ φιλαυτία, τὸν ἑωσφορικὸ ἐγωισμό, τὴν κακοήθεια, τὸν φθόνο, τὴν ἔριδα καὶ τὴν ἰδιοτέλεια. Ὅλα τοῦτα, τὰ ὁποῖα παρομοιάζονται ἀπὸ τοὺς πατέρες τῆς Ἐκκλησίας ὡς ἄγρια θηρία, δὲν ἐκδιώκονται παρὰ μόνο μὲ πίστη, προσευχὴ καὶ γνήσια πνευματικὴ ἄσκηση.
Τελικά, τοῦτο ἀκριβῶς ζητᾶ ἀπὸ ἐμᾶς ὁ φιλάνθρωπος Χριστός. Νὰ τὸν ἀγαπήσουμε, νὰ τὸν πιστεύσουμε ἀληθινά, νὰ τὸν ἐμπιστευθοῦμε, νὰ τὸν ἀκολουθήσουμε καὶ νὰ ἀγωνιστοῦμε ἔμπρακτα, μὲ προσευχὴ καὶ ταπείνωση, ὥστε νὰ καταστοῦμε ἄξιοι κληρονόμοι τῆς ἐπουράνιας βασιλείας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου