ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΠΑΝΤΩΝ
(Μθ. 10, 32-33˙ 37-38. 19, 27-30)
Ἡ σημερινὴ Κυριακὴ εἶναι ἀφιερωμένη στοὺς Ἁγίους Πάντες. Οἱ Ἅγιοι Πάντες ἔγιναν ἅγιοι καὶ ἀξιώθηκαν τῆς ἰδιαίτερης φιλίας τοῦ Θεοῦ, διότι ἀκολούθησαν τὸν δρόμο τὸν ἁπλὸ καὶ εὐαγγελικό. Τήρησαν δηλαδὴ τὶς δύο βασικὲς προϋποθέσεις ποὺ ὁ ἴδιος ὁ Χριστὸς ἔθεσε, ὥστε νὰ χαριτώσει κάποιον. Ἡ πρώτη ἀφορᾶ στὴν ὁμολογία τῆς πίστης μας πρὸς τὸ πρόσωπο τοῦ Χριστοῦ, ἡ ὁποία συνοδεύεται μάλιστα ἀπὸ τὴν ἀναγνώριση ποὺ ὁ πιστὸς θὰ λάβει ἀπὸ τὸν ἴδιο τὸν Χριστὸ μπροστὰ στὸν Θεὸ Πατέρα: «Πᾶς οὖν ὅστις ὁμολογήσει ἐν ἐμοὶ ἔμπροσθεν τῶν ἀνθρώπων, ὁμολογήσω κἀγῶ ἐν αὐτῷ ἔμπροσθεν τοῦ πατρός μου τοῦ ἐν οὐρανοῖς».
Τὸ σημαντικὸ στὴν προκειμένη περίπτωση εἶναι ὅτι ὁ Χριστὸς δὲν μᾶς ζητᾶ μία ἁπλή, ἀόριστη καὶ χωρὶς ἀντίκρυσμα ὁμολογία. Ἀντιθέτως θέλει καὶ ζητᾶ νὰ τὸν ὁμολογοῦμε καθὼς πρέπει, δηλαδὴ ὡς Θεὸ καὶ λυτρωτή. Καὶ γιατί μᾶς ζητᾶ κάτι τέτοιο; Διότι ἀπὸ τότε ποὺ βρισκόταν σωματικὰ ἀνάμεσα στοὺς ἀνθρώπους, μέχρι καὶ τὴν ἐποχή μας, ὅλοι οἱ ἄθεοι, οἱ ἀρνητές, οἱ κοσμικοὶ φιλόσοφοι καὶ οἱ ἄνθρωποι ποὺ δὲν ἔχουν σχέση μὲ τὴν Ἐκκλησία, ὁμολογοῦν καὶ δὲν ἀρνοῦνται τὸ ἠθικὸ μεγαλεῖο τοῦ Χριστοῦ καὶ τὴ διδασκαλική του ἱκανότητα. Ὅλοι τοῦτοι ὁμολογοῦν καὶ παραδέχονται τὸ ἔργο ποὺ ὁ Χριστὸς πρόσφερε στοὺς ἀνθρώπους, τὴ φιλανθρωπία του, τὴν ἀγάπη του καὶ τὸ ἐνδιαφέρον του γιὰ τὰ ποικίλα κοινωνικὰ προβλήματα.
Αὐτὸ ποὺ δὲν κάνουν ὅλοι τοῦτοι καὶ τὸ ἀποφεύγουν ἐπιμελῶς, διότι δὲν τὸ πιστεύουν, εἶναι ἡ ὁμολογία τῆς θεότητας τοῦ Χριστοῦ. Ἐὰν ὅμως ἀποδεχθοῦμε τὸν Χριστὸ ὡς ἕνα ἁπλὸ ἱστορικὸ πρόσωπο, τὸ ὁποῖο ναὶ μὲν προσέφερε πάρα πολλὰ στοὺς ἀνθρώπους, ὅσον ἀφορᾶ τὴ διδασκαλία, τὴν ἠθικὴ καὶ τὴ φιλανθρωπία, ἀλλὰ δὲν ἦταν Θεὸς ὁ ἴδιος, τότε αὐτὸ δὲν εἶναι δυνατὸν νὰ ἔχει κάποια οὐσιαστικὴ ἐπίδραση στὴ ζωή μας. Ἐὰν ὅμως τὸν ἀποδεχθοῦμε ὡς Θεὸ καὶ ταυτόχρονα ὁμολογήσουμε θαρραλέα αὐτή του τὴν ἰδιότητα, τότε τὰ πράγματα ἀλλάζουν. Ἀφοῦ ὁ Χριστὸς εἶναι Θεὸς καὶ ἐμεῖς τὸ παραδεχόμεθα καὶ τὸ ὁμολογοῦμε, πρέπει νὰ ἀποδεχθοῦμε καὶ ὅλα ὅσα ζητάει ἀπὸ ἐμᾶς καὶ νὰ ἀγωνιστοῦμε νὰ ζήσουμε κατὰ τὸ θέλημά του καὶ σύμφωνα μὲ τὶς ἐντολές του. Μόνο ἔτσι θὰ μπορέσουμε νὰ ἀκολουθήσουμε τὸν δρόμο ποὺ ἀκολούθησαν καὶ οἱ Ἅγιοι Πάντες καὶ νὰ φτάσουμε καὶ ἐμεῖς στὴ βασιλεία τοῦ Θεοῦ.
Ἡ δεύτερη βασικὴ προϋπόθεση ποὺ θέτει ὁ Χριστός, ὥστε κάποιος νὰ ἀναγνωρίζεται ἀπὸ τὸν Θεὸ ὡς γνήσιο τέκνο του, δηλαδὴ πραγματικὸς χριστιανός, εἶναι νὰ τὸν ἀγαποῦμε περισσότερο ἀπὸ ὁποιοδήποτε ἄλλο πρόσωπο στὸν κόσμο. Λέει συγκεκριμένα ὁ Χριστός: «Ὁ φιλῶν πατέρα ἢ μητέρα ὑπὲρ ἐμὲ οὐκ ἔστί μου ἄξιος· καὶ ὁ φιλῶν υἱὸν ἢ θυγατέρα ὑπὲρ ἐμὲ οὐκ ἔστί μου ἄξιος· καὶ ὃς οὐ λαμβάνει τὸν σταυρὸν αὐτοῦ καὶ ἀκολουθεῖ ὀπίσω μου, οὐκ ἔστί μου ἄξιος». Ὅποιος μὲ ἄλλα λόγια θέτει ὡς πρώτη του προτεραιότητα τοὺς οἰκιακούς του ἀνθρώπους καὶ σὲ δεύτερη μοῖρα τὸ πρόσωπο τοῦ Χριστοῦ, τὴν πνευματικὴ ζωὴ καὶ τὴν τήρηση τῶν ἐντολῶν τοῦ Θεοῦ, δὲν μπορεῖ νὰ θεωρηθεῖ ὡς γνήσιος χριστιανὸς καὶ ἄξιος μαθητὴς τοῦ Χριστοῦ.
Ἐδῶ ἡ ἀπαίτηση τοῦ Χριστοῦ δὲν κρύβει οὔτε κακία οὔτε ἰδιοτέλεια. Δὲν θέλει ἀποκλειστικότητα ὡσὰν νὰ ζήλευε τὰ συγγενικά μας πρόσωπα. Δὲν μᾶς ζητάει τὴν προσοχὴ καὶ τὴν ἀγάπη μας, διότι ἔχει αὐτὸς ἀνάγκη ἀπὸ ἀγάπη ἢ προσοχή. Ὁ Θεὸς εἶναι ἀνενδεής, εἶναι τὸ πλήρωμα τῆς ἀγάπης καὶ τῶν δωρεῶν. Αὐτὸς χορηγεῖ ὅλα τοῦτα στοὺς ἀνθρώπους. Ὁ Χριστὸς ζητᾶ αὐτὴ τὴν ἀποκλειστικότητα γιὰ τὸ δικό μας συμφέρον. Κατ᾽ ἀρχὰς ὑπάρχει περίπτωση τὰ συγγενικά μας πρόσωπα νὰ βρίσκονται μακρυὰ ἀπὸ τὸν δρόμο τοῦ Θεοῦ καὶ νὰ ὑπάρχει ὁ κίνδυνος νὰ παρασύρουν καὶ ἐμᾶς. Ἔπειτα εἶναι γνωστὸ ὅτι ὑπάρχουν πολλοὶ ἄνθρωποι ποὺ χαρακτηρίζονται ἀπὸ μία ἀρρωστημένη προσκόλληση στοὺς δικούς τους ἀνθρώπους καὶ τοὺς ἀγαποῦν καὶ τοὺς νοιάζονται περισσότερο ἀπὸ τὸν Θεό. Ὁ Χριστὸς ζητῶντας μας νὰ τὸν ἀγαπήσουμε περισσότερο ἀπὸ ὅλους τοὺς ἄλλους, δὲν κάνει τίποτα ἄλλο ἀπὸ τοῦ νὰ μᾶς προσκαλεῖ στὸ νὰ γίνουμε μέτοχοι στὴ μακαριότητά του. Ἀγαπῶντας κανεὶς τὸν Χριστὸ καὶ προσφέροντας σὲ αὐτὸν τὴν καρδία του καὶ ἔχοντας συνεχῶς τὰ ὄμματα τῆς καρδίας του στραμμένα πρὸς τὸν οὐρανό, ζεῖ ἀπὸ τώρα, ἀπὸ αὐτὴ τὴ ζωή, τὴ βασιλεία τοῦ Θεοῦ.
Ἔτσι ἔζησαν καὶ ἀγωνίστηκαν καὶ οἱ Ἅγιοι Πάντες. Τήρησαν ὅσο μποροῦσαν τὶς ἐντολὲς τοῦ Θεοῦ, ἔθεσαν πάνω ἀπὸ ὅλα τὴν κοινωνία μὲ τὸν Χριστό, γεύτηκαν τὶς δωρεὲς τοῦ Χριστοῦ στὰ μυστήρια τῆς Ἐκκλησίας καὶ τελικὰ χαριτώθηκαν καὶ ἔγιναν αὐτὸ ποὺ σήμερα ἑορτάζουμε, δηλαδὴ Ἅγιοι καὶ οἰκεῖοι τοῦ Θεοῦ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου