ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΥΨΩΣΗ
Το ζωηφόρο "σκάνδαλο" του Σταυρού
Eίναι αδιαμφισβήτητο πιά γεγονός πως η Oρθoδοξία, σαν ισχυρός? κρυστάλλινος και αδιαπραγμάτευτος λόγος αλήθειας και ελευθερίας, διαχέει μέσα στην διαρκώς ανήσυχη - επικίνδυνα συγχυσμένη και αδιέξοδα ταλαιπωρημένη κοινωνία των ανθρώπων, με την λειτουργική δυναμική των ζωηφόρων ταμιευτήρων της Eκκλησίας, την δύναμη της Aγάπης και την αντοχή της Eλπίδος Tης, για να υπάρχει και να δημιουργεί. Έρχεται στην σύγχρονη κυριαρχία του ευτελισμένου ατομισμού και της εφθαρμένης εγωπάθειας? στην δυναστεία των ατομικών συμφερόντων και την εκβιαστική αποδοχή του τραγικού "φάγωμεν πίωμεν, αύριον γαρ αποθνήσκομεν"? στην λογική της "διευρυμένης οικονομικής επιφάνειας" και την άρνηση προσωπικών αγωνιών και αγώνων? στην υποταγή της αποδοχής "του εύκολου κέρδους" και της στήριξης των "ατομικών συμφερόντων", των "ατομικών δικαιωμάτων", να προβάλλει το αγέραστο μεγαλείο του ζωηφόρου Σταυρού, που είναι το ιερό κέντρο και το θαυμαστό κύτταρο ζωής και σωτηρίας του ανθρώπου και του κόσμου.
Σ’ αυτή, λοιπόν, την εποχή που προκλητικά έθεσε σε διαθεσιμότητα την αγονάτιστη λογική? την όρθια συνείδηση και την πνευματική περιουσία του ανθρώπινου προσώπου, η τολμηρή επιμονή της Eκκλησίας να προβάλλει το ιερό σύμβολο της νίκης, τον τίμιο Σταυρό ενώπιον του ιερού Tης Σώματος, του λαού του Θεού, αποτελεί "σκάνδαλο μέγα" και ισχυρή πρόκληση στην αδύναμη λογική του ανθρώπου. Δεν διαθέτει, δυστυχώς, ο ταλαίπωρος αποστάτης του παραδείσου την δύναμη να ξεπεράσει τις αναστολές, που τον κρατούν αιχμάλωτο στο πνιγηρά αρρωστημέμο "εδώ και τώρα". Δεν έχει την δύναμη προκειμένου την κρίση της λογικής του να την ζεσταίνει στην υψικάμινο της καρδιάς του, ώστε να αντικρύζει τα πρόσωπα και τα πράγματα με την δική τους αξιολογική βαρύτητα και όχι με τον παραμορφωτικό πήχυ της ατομικής του δυναμικής? της ατομικής του αντοχής.
Για τον λόγο αυτό παραμένει θλιβερός ναυαγός πέρα από τα σύνορα του Σταυρού? από τα σύνορα της ζωής. Mέσα στα αγκαθερά σχήματα της κοντόφθαλμης ανθρώπινης λογικής, που δεν γνωρίζει την αλήθεια του πνεύματος? το πνεύμα της αγάπης και την αγάπη της ελπίδος, όπως διαχέονται, αιώνες τώρα, από τον πανθαύμαστο Σταυρό του Kυρίου. Kαι παραμένει θλιμμένος καταμετρητής των αστοχιών του? θλιβερός αιχμάλωτος των αδυναμιών του? πληγωμένος μάρτυρας του ατομισμού και της εγωπάθειάς του? φοβερός τιμητής αρχών και αξιών, που στηρίζουν την ζωή και νοηματοδοτούν τον άνθρωπο.
A’
Kαι όμως! Σήμερα ο άνθρωπος με περίσσια οδύνης "τραβάει την ανηφόρα". Eσωτερικά άδειος? πνευματικά κενός και νοητικά αγκυλωμένος βασανίζει και βασανίζεται στην κόλαση την καυτερή της καθημερινότητας. Eίναι ένας τραγικός και μαρτυρικός σταυροφόρος, του οποίου το φορτίο δεν περιέχει κύτταρα ελπίδος και ελευθερίας, αλλά κυτάσματα σιδήρου αγριότητος, αβεβαιότητος, άγχους, ανάδελφης και άφιλης λογικής, εγωπαθούς τακτικής και ατομικού βολέματος. Σύρει στην ευτέλεια της λογικής του? σύρεται στην έρημο της ατομικής του αγωνίας και διασύρεται από τις φθοροποιές, τις περίεργες επιλογές του.
Tην ίδια στιγμή "χτυπημένος" από το ανθεκτικό στους καιρούς και τους χρόνους "μικρόβιο" της αποστασίας απο το θέλημα του Θεού έχει οδηγηθεί, σαν τον τραγικό ¶σωτο Yιό, μακρυά από την θαλπωρή και την ελπίδα? την ζεστασιά και την φροντίδα της Eκκλησίας. Σε χώρους, όπου κυριαρχικά υπάρχει η υποτίμηση, η βαρβαρότητα και η ά-Xριστη ζωή.
O Σταυρός δεν αισθητοποιεί, ούτε φανερώνει την ελπίδα της Aνάστασης. Δεν υποδεικνύει το μεγάλο χρέος των ισχυρών ξεπερασμάτων, που οδηγούν κατ’ ευθείαν στον Iησού Xριστό. Παραμένει, για τον άνθρωπο της απρεπούς λογικής και της ανίερης πίστης,ένα σκληρό σημείο αποτυχίας που, με την παρουσία του ενισχύει βολευτικά τις προτιμήσεις? τις θέσεις και τις αρνήσεις του καθενός. Iκανοποιεί τις άγριες και ατίθασες ορέξεις και δικαιώνει τις αγωνίες και τις θελήσεις του. Kαι κάτω από τον ίσκιο αυτού του σταυρού "αναπαύεται", για να συνεχίζει την ίδια φτηνή λογική και ζωή.
Tα τελευταία γεγονότα που σημάδεψαν εφιαλτικά πολλές περιοχές της πατρίδος μας (πυρκαγιές, καύσωνας, κλοπές κλπ) αποκαλύπτουν την πτώχευση και την φονική αιχμαλωσία του σταυροφόρου ανθρώπου. Πιστοποιούν την κρίση, υπαρξιακή, μέσα στην πνιγηρή δίνη της οποίας στροφιλίζεται και σηματοδοτούν την άμεση λυτρωτική ανάγκη για το ευλογημένο ξεθόλωμα του νου και της καρδιάς? το ξεπέρασμα με την άφθαρτη χάρη του Σταυρού και της Aνάστασης? την επανανοηματοδότηση του τραγικού ανθρώπου με τον δυνατό και ευλογημένο λόγο? με την ένθεη χάρη της Eκκλησίας μας.
Β’
H Eκκλησία, λοιπόν, μας προκαλεί σε μια νέα ζωή με την παρουσία του Σταυρού του Xριστού. Για τις αιχμάλωτες υπάρξεις ο Σταυρός είναι "σκάνδαλο" και "ανοησία". Πώς μπορεί ο δέσμιος στην οδύνη και την ηδονή του κόσμου να κοιτάξει πέρα από τα καθημερινά και τα εγκόσμια; Πώς είναι δυνατόν να "χτυπήσει" το φράγμα της λογικής, να θεραπεύσει την ασθενή σάρκα, να αποδεχθεί την ιερότητα ενός πνευματικού αγώνα, αφού, σαν τον γυμνοσάλιαγκα, κινήται στα λασπώδη και τα χαμηλά; Ποιό νόημα μπορεί να έχει σ’ αυτόν η ψυχική αντοχή και το πνευματικό σθένος, αφού ο ίδιος είναι λιοντάρι εγκλωβισμένο στον στενό χώρο μιας παγίδας;
O Σταυρός του Kυρίου δεν είναι σύμβολο ελευθερίας και "σκάνδαλο" λογικής γι’ αυτούς, που αποδέχονται ταπεινά το μυστήριο της Eκκλησίας, αλλά και για εκείνους, που άδικα και ανόητα, το αρνούνται. Oι πάντες προσκαλούνται στην γεύση της ζωής και την δοκιμασία της Aνάστασης. Oι πάντες, μέσα από τον Θεοδώρητο Σταυρό, ευαγγελίζονται την μεγάλη και αμάραντη χαρά της Σωτηρίας. Oι επιλογές ανήκουν στον καθένα.
H Eκκλησία επιμένει να μας προβάλλει τον Σταυρό, γιατί εδώ κρύβεται το μυστικό της ζωής και της σωτηρίας μας. Πόσον όμορφα επισημαίνει: <Σταυρός ο φύλαξ πάσης της Oικουμένης, Σταυρός η ωραιότης της Eκκλησίας. Σταυρός βασιλέων το κραταίωμα, Σταυρός πιστών το στήριγμα. Σταυρός αγγέλων η δόξα και των διαμόνων το τραύμα>.
Oι νεότεροι μάρτυρες, όπως ο αείμνηστος Pώσος σύγχρονος μάρτυρας και ομολογητής π. Δημήτριος Nτούτκο και αναρίθμητοι άλλοι, που αντιστάθηκαν στο φονικό κροτάλισμα των άθεων υλιστών της μαρτυρικής Pωσικής γης και δέχθηκαν τον προσωπικό Σταυρό του μαρτυρίου τους σαν δυνατή, πρόγευση της Aνάστασης, τολμούσαν ν’απευθύνονται την ώρα του δράματος τους πέρα από τους θλιβερούς και γονατισμένους βασανιστές, στις ανένταχτες καρδιές και τις όρθιες συνειδήσεις τονίζοντας πως <την ώρα του μαρτυρίου έστησα ένα Σταυρό και κάθησα στον ευλογισμένο ίσκιο του να ξαποστάσω>. O ¶γιος Kοσμάς ο Aιτωλός πριν από κάθε κήρυγμα έστηνε έναν Σταυρό και δίπλα μιλούσε. Όλα συμβολικά του αγώνα και της ελπίδας? του πόνου και της χαράς? του μαρτυρίου και της Aνάστασης.
O Σταυρός, λοιπόν, είναι το αγιότερο, το δυνατότερο, το προσφιλέστερο και αναντικατάστατο σύμβολο της Aγάπης και της Eλευθερίας. Mε Aυτόν ο Xριστός έσωσε τον κόσμο. Παραμένει μέσα στους αιώνες το ιερό θυσιαστήριο, πάνω στην άψυχη σάρκα του οποίου ο Xριστός προσέφερε τον εαυτό Tου θυσία για όλον τον κόσμο. Όπως παρατηρεί Aγιορείτης Γέροντας <όλη η κένωσις, πτωχεία, εξουθένωσις, ταλαιπωρία, οδύνη, θάνατος που έλαβε για μας, κορυφώνονται στον Σταυρό. Στο Σταυρό έζησε τον βαθύτερο πόνο, και τον μεγαλύτερο εξευτελισμό για μας. Έγινε υπέρ ημών κατάρα για να ελευθερώση εμάς από την κατάρα της αμαρτίας και του νόμου. Όλο το έργο του Xριστού, όλη η φιλανθρωπία Tου συνοψίζονται στον Σταυρό Tου... Στον Σταυρό ο Θεάνθρωπος Xριστός έλυσε την τραγωδία της ανθρώπινης ελευθερίας, που προκάλεσε η ανυπακοή των πρωτόπλαστων, γενόμενος υπήκοος μέχρι θανάτου, θάνατου δε Σταυρού (Φιλιπ. B’, 8) και επαναπροσανατόλισε την ελευθερία μας στον δημιουργό της, Tον Tριαδικό Θεό>. Στον Σταυρό ενώνεται ολόκληρη η δημιουργία, ανακαινίζεται και αγιάζεται? ευλογείται και ενώνεται. Πέρα από την χάρη του Σταυρού όλα μαραίνονται, αδυνατίζουν, εκφυλίζονται, γίνονται σύντριμμα, κατακαίονται και ολοσχερώς καταστρέφονται.
Στο Γεροντικό διαβάζουμε την παρακάτω διδακτική ιστορία: ?O Iωάννης ο Bοστρηνός, άνθρωπος άγιος και με εξουσία κατά πνευμάτων ακαθάρτων, ρώτησε δαίμονες που κατοικούσαν μέσα σε κόρες και που εξ’ αιτίας τους ήταν κυριευμένες από μανία και υπέφεραν φοβερά και του είπε ποιά πράγματα φοβάστε από τους Xριστιανούς;και αυτοί απήντησαν: <Έχετε πράγματι τρία μεγάλα πράγματα? εκείνο που φοράτε στο λαιμό σας, εκείνο, που λούζεσθε στην Eκκλησία κι εκείνο που τρώτε στη Λειτουργία>. Aυτός ρώτησε πάλι: <Ποιό από τα τρία αυτά φοβάστε περισσότερο;> και αποκρίθηκαν: .
Oι δαίμονες, λοιπόν, περισσότερο φοβούνται τον Σταυρό, το βάπτισμα και την Θεία Kοινωνία.
Πρωτοπρεσβύτερος Γεράσιμος Ζαμπέλης
Το ζωηφόρο "σκάνδαλο" του Σταυρού
Eίναι αδιαμφισβήτητο πιά γεγονός πως η Oρθoδοξία, σαν ισχυρός? κρυστάλλινος και αδιαπραγμάτευτος λόγος αλήθειας και ελευθερίας, διαχέει μέσα στην διαρκώς ανήσυχη - επικίνδυνα συγχυσμένη και αδιέξοδα ταλαιπωρημένη κοινωνία των ανθρώπων, με την λειτουργική δυναμική των ζωηφόρων ταμιευτήρων της Eκκλησίας, την δύναμη της Aγάπης και την αντοχή της Eλπίδος Tης, για να υπάρχει και να δημιουργεί. Έρχεται στην σύγχρονη κυριαρχία του ευτελισμένου ατομισμού και της εφθαρμένης εγωπάθειας? στην δυναστεία των ατομικών συμφερόντων και την εκβιαστική αποδοχή του τραγικού "φάγωμεν πίωμεν, αύριον γαρ αποθνήσκομεν"? στην λογική της "διευρυμένης οικονομικής επιφάνειας" και την άρνηση προσωπικών αγωνιών και αγώνων? στην υποταγή της αποδοχής "του εύκολου κέρδους" και της στήριξης των "ατομικών συμφερόντων", των "ατομικών δικαιωμάτων", να προβάλλει το αγέραστο μεγαλείο του ζωηφόρου Σταυρού, που είναι το ιερό κέντρο και το θαυμαστό κύτταρο ζωής και σωτηρίας του ανθρώπου και του κόσμου.
Σ’ αυτή, λοιπόν, την εποχή που προκλητικά έθεσε σε διαθεσιμότητα την αγονάτιστη λογική? την όρθια συνείδηση και την πνευματική περιουσία του ανθρώπινου προσώπου, η τολμηρή επιμονή της Eκκλησίας να προβάλλει το ιερό σύμβολο της νίκης, τον τίμιο Σταυρό ενώπιον του ιερού Tης Σώματος, του λαού του Θεού, αποτελεί "σκάνδαλο μέγα" και ισχυρή πρόκληση στην αδύναμη λογική του ανθρώπου. Δεν διαθέτει, δυστυχώς, ο ταλαίπωρος αποστάτης του παραδείσου την δύναμη να ξεπεράσει τις αναστολές, που τον κρατούν αιχμάλωτο στο πνιγηρά αρρωστημέμο "εδώ και τώρα". Δεν έχει την δύναμη προκειμένου την κρίση της λογικής του να την ζεσταίνει στην υψικάμινο της καρδιάς του, ώστε να αντικρύζει τα πρόσωπα και τα πράγματα με την δική τους αξιολογική βαρύτητα και όχι με τον παραμορφωτικό πήχυ της ατομικής του δυναμικής? της ατομικής του αντοχής.
Για τον λόγο αυτό παραμένει θλιβερός ναυαγός πέρα από τα σύνορα του Σταυρού? από τα σύνορα της ζωής. Mέσα στα αγκαθερά σχήματα της κοντόφθαλμης ανθρώπινης λογικής, που δεν γνωρίζει την αλήθεια του πνεύματος? το πνεύμα της αγάπης και την αγάπη της ελπίδος, όπως διαχέονται, αιώνες τώρα, από τον πανθαύμαστο Σταυρό του Kυρίου. Kαι παραμένει θλιμμένος καταμετρητής των αστοχιών του? θλιβερός αιχμάλωτος των αδυναμιών του? πληγωμένος μάρτυρας του ατομισμού και της εγωπάθειάς του? φοβερός τιμητής αρχών και αξιών, που στηρίζουν την ζωή και νοηματοδοτούν τον άνθρωπο.
A’
Kαι όμως! Σήμερα ο άνθρωπος με περίσσια οδύνης "τραβάει την ανηφόρα". Eσωτερικά άδειος? πνευματικά κενός και νοητικά αγκυλωμένος βασανίζει και βασανίζεται στην κόλαση την καυτερή της καθημερινότητας. Eίναι ένας τραγικός και μαρτυρικός σταυροφόρος, του οποίου το φορτίο δεν περιέχει κύτταρα ελπίδος και ελευθερίας, αλλά κυτάσματα σιδήρου αγριότητος, αβεβαιότητος, άγχους, ανάδελφης και άφιλης λογικής, εγωπαθούς τακτικής και ατομικού βολέματος. Σύρει στην ευτέλεια της λογικής του? σύρεται στην έρημο της ατομικής του αγωνίας και διασύρεται από τις φθοροποιές, τις περίεργες επιλογές του.
Tην ίδια στιγμή "χτυπημένος" από το ανθεκτικό στους καιρούς και τους χρόνους "μικρόβιο" της αποστασίας απο το θέλημα του Θεού έχει οδηγηθεί, σαν τον τραγικό ¶σωτο Yιό, μακρυά από την θαλπωρή και την ελπίδα? την ζεστασιά και την φροντίδα της Eκκλησίας. Σε χώρους, όπου κυριαρχικά υπάρχει η υποτίμηση, η βαρβαρότητα και η ά-Xριστη ζωή.
O Σταυρός δεν αισθητοποιεί, ούτε φανερώνει την ελπίδα της Aνάστασης. Δεν υποδεικνύει το μεγάλο χρέος των ισχυρών ξεπερασμάτων, που οδηγούν κατ’ ευθείαν στον Iησού Xριστό. Παραμένει, για τον άνθρωπο της απρεπούς λογικής και της ανίερης πίστης,ένα σκληρό σημείο αποτυχίας που, με την παρουσία του ενισχύει βολευτικά τις προτιμήσεις? τις θέσεις και τις αρνήσεις του καθενός. Iκανοποιεί τις άγριες και ατίθασες ορέξεις και δικαιώνει τις αγωνίες και τις θελήσεις του. Kαι κάτω από τον ίσκιο αυτού του σταυρού "αναπαύεται", για να συνεχίζει την ίδια φτηνή λογική και ζωή.
Tα τελευταία γεγονότα που σημάδεψαν εφιαλτικά πολλές περιοχές της πατρίδος μας (πυρκαγιές, καύσωνας, κλοπές κλπ) αποκαλύπτουν την πτώχευση και την φονική αιχμαλωσία του σταυροφόρου ανθρώπου. Πιστοποιούν την κρίση, υπαρξιακή, μέσα στην πνιγηρή δίνη της οποίας στροφιλίζεται και σηματοδοτούν την άμεση λυτρωτική ανάγκη για το ευλογημένο ξεθόλωμα του νου και της καρδιάς? το ξεπέρασμα με την άφθαρτη χάρη του Σταυρού και της Aνάστασης? την επανανοηματοδότηση του τραγικού ανθρώπου με τον δυνατό και ευλογημένο λόγο? με την ένθεη χάρη της Eκκλησίας μας.
Β’
H Eκκλησία, λοιπόν, μας προκαλεί σε μια νέα ζωή με την παρουσία του Σταυρού του Xριστού. Για τις αιχμάλωτες υπάρξεις ο Σταυρός είναι "σκάνδαλο" και "ανοησία". Πώς μπορεί ο δέσμιος στην οδύνη και την ηδονή του κόσμου να κοιτάξει πέρα από τα καθημερινά και τα εγκόσμια; Πώς είναι δυνατόν να "χτυπήσει" το φράγμα της λογικής, να θεραπεύσει την ασθενή σάρκα, να αποδεχθεί την ιερότητα ενός πνευματικού αγώνα, αφού, σαν τον γυμνοσάλιαγκα, κινήται στα λασπώδη και τα χαμηλά; Ποιό νόημα μπορεί να έχει σ’ αυτόν η ψυχική αντοχή και το πνευματικό σθένος, αφού ο ίδιος είναι λιοντάρι εγκλωβισμένο στον στενό χώρο μιας παγίδας;
O Σταυρός του Kυρίου δεν είναι σύμβολο ελευθερίας και "σκάνδαλο" λογικής γι’ αυτούς, που αποδέχονται ταπεινά το μυστήριο της Eκκλησίας, αλλά και για εκείνους, που άδικα και ανόητα, το αρνούνται. Oι πάντες προσκαλούνται στην γεύση της ζωής και την δοκιμασία της Aνάστασης. Oι πάντες, μέσα από τον Θεοδώρητο Σταυρό, ευαγγελίζονται την μεγάλη και αμάραντη χαρά της Σωτηρίας. Oι επιλογές ανήκουν στον καθένα.
H Eκκλησία επιμένει να μας προβάλλει τον Σταυρό, γιατί εδώ κρύβεται το μυστικό της ζωής και της σωτηρίας μας. Πόσον όμορφα επισημαίνει: <Σταυρός ο φύλαξ πάσης της Oικουμένης, Σταυρός η ωραιότης της Eκκλησίας. Σταυρός βασιλέων το κραταίωμα, Σταυρός πιστών το στήριγμα. Σταυρός αγγέλων η δόξα και των διαμόνων το τραύμα>.
Oι νεότεροι μάρτυρες, όπως ο αείμνηστος Pώσος σύγχρονος μάρτυρας και ομολογητής π. Δημήτριος Nτούτκο και αναρίθμητοι άλλοι, που αντιστάθηκαν στο φονικό κροτάλισμα των άθεων υλιστών της μαρτυρικής Pωσικής γης και δέχθηκαν τον προσωπικό Σταυρό του μαρτυρίου τους σαν δυνατή, πρόγευση της Aνάστασης, τολμούσαν ν’απευθύνονται την ώρα του δράματος τους πέρα από τους θλιβερούς και γονατισμένους βασανιστές, στις ανένταχτες καρδιές και τις όρθιες συνειδήσεις τονίζοντας πως <την ώρα του μαρτυρίου έστησα ένα Σταυρό και κάθησα στον ευλογισμένο ίσκιο του να ξαποστάσω>. O ¶γιος Kοσμάς ο Aιτωλός πριν από κάθε κήρυγμα έστηνε έναν Σταυρό και δίπλα μιλούσε. Όλα συμβολικά του αγώνα και της ελπίδας? του πόνου και της χαράς? του μαρτυρίου και της Aνάστασης.
O Σταυρός, λοιπόν, είναι το αγιότερο, το δυνατότερο, το προσφιλέστερο και αναντικατάστατο σύμβολο της Aγάπης και της Eλευθερίας. Mε Aυτόν ο Xριστός έσωσε τον κόσμο. Παραμένει μέσα στους αιώνες το ιερό θυσιαστήριο, πάνω στην άψυχη σάρκα του οποίου ο Xριστός προσέφερε τον εαυτό Tου θυσία για όλον τον κόσμο. Όπως παρατηρεί Aγιορείτης Γέροντας <όλη η κένωσις, πτωχεία, εξουθένωσις, ταλαιπωρία, οδύνη, θάνατος που έλαβε για μας, κορυφώνονται στον Σταυρό. Στο Σταυρό έζησε τον βαθύτερο πόνο, και τον μεγαλύτερο εξευτελισμό για μας. Έγινε υπέρ ημών κατάρα για να ελευθερώση εμάς από την κατάρα της αμαρτίας και του νόμου. Όλο το έργο του Xριστού, όλη η φιλανθρωπία Tου συνοψίζονται στον Σταυρό Tου... Στον Σταυρό ο Θεάνθρωπος Xριστός έλυσε την τραγωδία της ανθρώπινης ελευθερίας, που προκάλεσε η ανυπακοή των πρωτόπλαστων, γενόμενος υπήκοος μέχρι θανάτου, θάνατου δε Σταυρού (Φιλιπ. B’, 8) και επαναπροσανατόλισε την ελευθερία μας στον δημιουργό της, Tον Tριαδικό Θεό>. Στον Σταυρό ενώνεται ολόκληρη η δημιουργία, ανακαινίζεται και αγιάζεται? ευλογείται και ενώνεται. Πέρα από την χάρη του Σταυρού όλα μαραίνονται, αδυνατίζουν, εκφυλίζονται, γίνονται σύντριμμα, κατακαίονται και ολοσχερώς καταστρέφονται.
Στο Γεροντικό διαβάζουμε την παρακάτω διδακτική ιστορία: ?O Iωάννης ο Bοστρηνός, άνθρωπος άγιος και με εξουσία κατά πνευμάτων ακαθάρτων, ρώτησε δαίμονες που κατοικούσαν μέσα σε κόρες και που εξ’ αιτίας τους ήταν κυριευμένες από μανία και υπέφεραν φοβερά και του είπε ποιά πράγματα φοβάστε από τους Xριστιανούς;και αυτοί απήντησαν: <Έχετε πράγματι τρία μεγάλα πράγματα? εκείνο που φοράτε στο λαιμό σας, εκείνο, που λούζεσθε στην Eκκλησία κι εκείνο που τρώτε στη Λειτουργία>. Aυτός ρώτησε πάλι: <Ποιό από τα τρία αυτά φοβάστε περισσότερο;> και αποκρίθηκαν: .
Oι δαίμονες, λοιπόν, περισσότερο φοβούνται τον Σταυρό, το βάπτισμα και την Θεία Kοινωνία.
Πρωτοπρεσβύτερος Γεράσιμος Ζαμπέλης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου