ΜΗΝΥΜΑ

ΓΙΑ ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ ΤΩΝ ΚΥΡΙΑΚΩΝ, ΕΟΡΤΩΝ ΚΑΙ ΑΓΙΩΝ ΔΕΙΤΕ ΤΙΣ ΕΤΙΚΕΤΕΣ ΑΡΙΣΤΕΡΑ

Σάββατο 4 Μαΐου 2019

ΚΥΡΙΑΚΗ 5 ΜΑΪΟΥ 2019

ΑΝΤΙΠΑΣΧΑ – ΘΩΜΑ

(Ιω κ΄ 19-31) (Πραξ. ε΄ 12-20)

Η εμπειρία της Ανάστασης

«διά των χειρών των Αποστόλων εγίνετο σημεία και τέρατα εν τω λαώ πολλά»

Η σημερινή Κυριακή φέρει την ονομασία Αντίπασχα. Επειδή ακριβώς το γεγονός της Ανάστασης συνιστά την κορυφαία πραγματικότητα για τον άνθρωπο, που υπερβαίνει κάθε λογική και φαντασία, γι’ αυτό το γιορτάζουμε όχι μόνο μια φορά τον χρόνο αλλά κάθε εβδομάδα, κάθε Κυριακή. Πρώτος «εγκαινισμός» του κορυφαίου θαύματος είναι η σημερινή Κυριακή. Είναι η πρώτη αλλά και η ογδόη μέρα. Λέγεται πρώτη γιατί είναι η αρχή όλων των άλλων. Ονομάζεται όμως και ογδόη λόγω της συγκεκριμένης χρονικής απόστασής της από το Πάσχα, αλλά κυρίως είναι εις τύπον της αιώνιας ζωής, της ατελεύτητης ημέρας της Βασιλείας του Θεού. Ο άνθρωπος καλείται να οικειοποιηθεί την «καινή κτίση» που προσφέρει η Ανάσταση. Να γίνει καινούργιος ως προς την ύπαρξή του. Έχει ήδη στο χώρο της Εκκλησίας εισέλθει στην τροχιά της προσέγγισης της αναστημένης θεανθρώπινης ζωής του Κυρίου και της βιωματικής ενατένισης της αιώνιας Βασιλείας του.
Ο χρόνος αποκτά πλέον μια ιδιαίτερη αξία, πέραν της μέτρησής του σ’ ένα στείρο παρελθόν, παρόν και μέλλον. Κυρίως πέραν της ολοκλήρωσης ενός στείρου βιολογικού κύκλου. Καταξιώνεται πλέον στην προοπτική της αιωνιότητας. Τα αιώνια αγαθά προσφέρονται ως πρόγευση στο παρόν, μέσα στο χρόνο, ο οποίος απ’ αυτή την άποψη μεταβάλλεται σε ποιοτικό μέγεθος. Θυμούμαστε σήμερα και το πρόσωπο του Θωμά. Η Εκκλησία μάς βοηθά να υπερβούμε και να μεταποιήσουμε στο πρόσωπό του τη δυσπιστία σε υπαρξιακή μετοχή στη ζωή του Αναστάντος Κυρίου. Προσφέρεται η ψηλάφηση του αποστόλου Θωμά ως συγκεκριμένη βάση προσωπικού «εγκαινισμού» στην καινούργια ζωή που προσφέρει η αγάπη του Κυρίου στην αναστάσιμη πάντα προοπτική.

Η Ανάσταση του Κυρίου συνιστά την πιο λαμπρή νίκη της αγάπης του Θεού και προσφέρεται προς «εγκαινισμό» σε όλους τους ανθρώπους. Σ’ αυτή την προοπτική ο άνθρωπος καλείται ν’ ανυψωθεί στο πεδίο της ζωής του Θεού, δηλαδή στη ζωή της Ανάστασης. Ακριβώς, το φως που καταυγάζει τα πάντα από το αναστημένο Σώμα του Κυρίου, είναι το ανέσπερο φως της Θείας παρουσίας, που «ποιεί τα πάντα καινά». Τα καθιστά όλα καινούργια στη ζωή. Άλλωστε, είναι γι’ αυτό το λόγο που η εβδομάδα που πέρασε μετά από την Κυριακή του Πάσχα ονομάζεται «διακαινήσιμος». Κατανοούμε έτσι γιατί τη δεύτερη Κυριακή από το Πάσχα «τα εγκαίνια εορτάζομεν της Χριστού Αναστάσεως και την του Αγίου Θωμά ψηλάφησιν» (Ιερός Συναξαριστής).

Αναστάσιμη μαρτυρία

Ισχυρή ένδειξη της «καινοποίησης» του ανθρώπου με την Ανάσταση του Κυρίου, είναι τα «σημεία και τέρατα», που έκαναν οι άγιοι απόστολοι ανάμεσα στο λαό, μετά την εορτή της Πεντηκοστής. Σ’ αυτά αναφέρεται η σημερινή αποστολική περικοπή.

Αυθεντική βεβαίωση της παρουσίας του Αναστημένου Κυρίου στους ανθρώπους είναι τα θαύματα που επιτελούσαν οι άγιοι απόστολοι και για τα οποία στο ανάγνωσμα που εξετάζουμε γίνεται ειδική αναφορά: «διά των χειρών των Αποστόλων εγίνετο σημεία και τέρατα εν τω λαώ πολλά». Σημείο της παρουσίας του Αναστημένου Χριστού ήταν και το ότι ήσαν άπαντες ομοθυμαδόν στη στοά του Σολομώντος. Η επανάληψη της λέξης «ομοθυμαδόν» από τον ευαγγελιστή Λουκά, είναι δηλωτική και της βαθύτερης σημασίας της. Ήταν όλοι μαζί ενωμένοι σε μια κοινωνία αγάπης, πίστης και ζωής. Στο κέντρο αυτής της ενότητας βρίσκεται το Ευχαριστιακό Δείπνο. Γι’ αυτό και η αναφορά ότι οι απόστολοι και όλοι οι πιστοί ήταν «καθ’ ημέραν προσκαρτερούντες ομοθυμαδόν εν τω ιερώ κλώντες τε κατ’ οίκον άρτον, μετελάμβανον τροφής εν αγαλλιάσει και αφελότητι καρδίας, αινούντες τον Θεόν και έχοντες χάριν προς όλον τον λαόν» (Πραξ. β΄ 47). Βλέπουμε έτσι στο «ομοθυμαδόν» και το βάθος που αποκαλύπτει η έννοια του να πραγματοποιείται η προσωπική συνάντηση με τον Αναστημένο Κύριο.

Σημεία της Ανάστασης

Μετά από την Ανάστασή του ο Χριστός είχε πληροφορήσει τους αποστόλους ότι σ’ εκείνους που θα πιστέψουν θ’ ακολουθήσουν σημεία. Στο όνομά του θα βγάλουν δαιμόνια από αρρώστους, θα μιλούν νέες γλώσσες, θα βάζουν τα χέρια τους πάνω σε αρρώστους και εκείνοι θα γίνονται καλά.  (Μάρκ. ιστ΄ 16-18). Όλα αυτά τα θαυμαστά, αλλά και πολλά άλλα, δεν είναι τίποτε άλλο παρά φανέρωση της νέας ζωής που προσφέρει το γεγονός της Ανάστασης. Σε καμιά περίπτωση η πραγμάτωσή τους αποσκοπούσε στην πρόκληση ενός στείρου θαυμασμού των ανθρώπων, οι οποίοι θα εκθαμβώνονταν από τα γεγονότα και θα οδηγούνταν σε μια εξωτερική και επιφανειακή πίστη.

Οι άγιοι απόστολοι ως αυθεντικοί μάρτυρες της Ανάστασης και με την επιφοίτηση του Αγίου Πνεύματος διέδωσαν την αλήθεια της πίστης στα πέρατα της οικουμένης. Έχοντας πάντα, βέβαια, στην αποστολή τους τη συνεργία του Κυρίου. «Εκείνοι δε εξελθόντες, εκήρυξαν πανταχού, του Κυρίου συνεργούντος και τον λόγον βεβαιούντος διά των επακολουθούντων σημείων» (Μάρκ. ιστ΄ 19-20). Τα σημεία και τα θαύματα, υπό το πρίσμα πάντοτε της αναστάσιμης φωτοχυσίας, δεν έλειψαν ποτέ από τη ζωή της Εκκλησίας. Αποτελούν κι αυτά βεβαίωση της αλήθειας της πίστεως για την Ανάσταση του Κυρίου

Αγαπητοί αδελφοί, η μαρτυρία της Ανάστασης είναι αυθεντική έκφραση της εμπειρίας του ανθρώπου, του οποίου η ύπαρξη έχει ανακαινισθεί με την παρουσία του Αναστάντος Κυρίου. Γίνεται έτοιμος να προσφέρει ακόμα και τη ζωή του διά του μαρτυρίου της Αναστάσεως.  Αυτό έπραξαν και οι άγιες μορφές που τιμούμε σήμερα, η μεγαλομάρτυς του Χριστού Ειρήνη, ο Εφραίμ ο μεγαλομάρτυρας ο νεοφανής, ο Ευθύμιος Μαδύτου ο θαυματουργός και όλες γενικά οι αγιασμένες υπάρξεις που λαμπρύνουν το οικοδόμημα της Εκκλησίας. Στο ισχυρό παράδειγμά τους θεμελιώνεται η ιστορική πορεία της Εκκλησίας, με τους αναρίθμητους μάρτυρες της Αναστάσεως. Τελικά, μέσα από το θαύμα της εν Χριστώ μεταμόρφωσης καλείται ο καθένας μας να δίνει αδιάκοπα μαρτυρία ζωής του Αναστάντος Χριστού, η οποία είναι εκείνη που γεμίζει και ολοκληρώνει την ύπαρξή μας. Την καταξιώνει σε αναβάσεις πνευματικές και κυρίως αναστάσιμες. Χριστός Ανέστη!

Χριστάκης Ευσταθίου, θεολόγος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου